Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Rask men god frokost? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9810)

Blesha 01-08-06 18:10

Rask men god frokost?
 
Jeg har et stort behov for å spise noe annet enn brødskiver til frokost, men har lite tid til å lage meg noe avansert. Har dere noen ideer til frokost som tar max 15 minutter å lage, og som tar hensyn til at man skal ha kun trege karbohydrater, fett, proteiner og vitaminer?

Fridolina 01-08-06 18:29

Sv: Rask men god frokost?
 
det finns massor du kan spise!!!

det er ju bare å lese i denne frukosttråden :D
eller les journalene å se vad andra spiser

Fjonken 01-08-06 21:26

Sv: Rask men god frokost?
 
Beste rådet jeg kan gi er å forberede frokosten kvelden før. For eksempel lage eggerøre som du bare kan hive i deg dagen etter sammen med f.eks. røkelaks.
Raskt og enkelt!

Melania 02-08-06 01:51

Sv: Rask men god frokost?
 
Når jeg er på Lindberg, pleier jeg å lage havregrøt. Det er raskt, enkelt, godt, metter lenge og har langsommekarbohydrater. Jeg pleier å ha i store havregryn, linfrø, kli og soyaflak. Serveres med litt melk, masse kanel og søtstoff (splenda). Tar bare noen minutter å lag i micro, men også raskt i kasserolle.

Barna og mannen er også veldig glad i havregrøt, og da pleier jeg å ta ut endel av grøten og ha i allle ekstra greiene i min.

Iset 02-08-06 14:58

Sv: Rask men god frokost?
 
Mmm eggerøre og røkelaks er jo rene gourmetfrokosten, og er kjemperaskt å lage. Du kan jo lage eggerøre i mikroen også, helt perfekt. Eller lage den kvelden før, jeg liker den iallefall best kald.

Smoothie/proteinshake er jo også greit. Men det bør være fett i den. Jeg pleier å ha oppi litt Cocosa og 10-12 hele mandler (de males jo i blenderen).

Fullkornknekkebrød med masse smør og pålegg er mettende og godt. Mitt favorittpålegg er meierismør (alltid) og masse tunfisk i majones, eller peppermakrell og litt majones. Eller eggesalat, hjemmelaget. Mmmm.

Middagsrester er jo også et alternativ. Vi er så innprentet med at frokost MÅ være spesielle matvarer som feks. brød, knekkebrød, egg osv, men det kan like gjerne være middag. Skaldeman sier han spiser middag 3 ganger daglig, og hvorfor ikke, egentlig? Om man er sulten om morgenen da. Selv er jeg ikke noe frokostmenneske og drikker heller en smoothie og tar en litt større lunsj. :)

luringen 02-08-06 14:58

Sv: Rask men god frokost?
 
kokt egg og litt bacon + 1 skive lindberg..
havregrøy
CC m/heistad syltetøy og musli

Fjonken 02-08-06 15:16

Sv: Rask men god frokost?
 
Dere... havregrøt og brødskiver og knekkebrød er neppe ketolysemat da..Trådstarteren går på ketolysekuren og skal kun ha 15 karber til dagen. Blir heavy med de frokostrådene deres da.

Iset 02-08-06 15:17

Sv: Rask men god frokost?
 
Går Blesha på ketolysekuren? Trodde hun bare spiste langsomme karber pga hypoglykemi?

Fjonken 02-08-06 15:23

Sv: Rask men god frokost?
 
Sorry min feil.. :o så på feil persons kostfilosofi.. Glem alt jeg skrev i forrige innlegg.. !

Blesha 03-08-06 11:17

Sv: Rask men god frokost?
 
Ingen ketolysekur her, nei. Vil ikke ha noen type kur jeg, bare et hensyn til de matvarene jeg bør holde meg unna. Takk for mange tips!

Karin 04-08-06 04:15

Sv: Rask men god frokost?
 
Skulle gjerne spist havregrøt hver dag jeg - men det er litt for voldsomt for meg som er på Atkins.

Men en enkel og rask frokost er f eks en omelett av 2-3 egg. Pisk sammen i en skål med litt vann (1 ss per egg) og litt salt og pepper (og litt paprika om du vil) og sleng i kjempevarm panne. Rør sånn at stadig mer egg kommer i bunn. Ha evt revet ost over, fold hele greien og ha på tallerken. Tar maks 5 min. Om du har rester, kan du ha dem i "bunnen". Jeg lager alltid en sånn når jeg har tacokjøtt-rester. Evt baconbiter, eller en kyllingpølse i skiver, eller røkelaks i biter, eller. . .

Poenget her er at en omelett skal lages RASKT. Sterk varme, og så "letter" man på røren sånn at stadig mer kommer til bunn av pannen.

Anthony Worral-Thompson (fantastisk kokk på BBC) lager alltid 1-minutts-omeletter. Jeg har lært av ham! Og da tar det faktisk ikke mer enn 3-5 min fra du knekker det første egget og har slått på platen! Teen min rekker faktisk ikke å trekke!

Siljevanilje 04-08-06 08:41

Sv: Rask men god frokost?
 
hva med cc med litt fløte og bær?
eller youghurt med musli?

Doris 29-10-06 14:12

Sv: Rask men god frokost?
 
Men blir du mett? Jeg tror jeg hater Hattings----det er for godt.

wasabi 13-11-06 10:41

Sv: Rask men god frokost?
 
Selv lager jeg meg en smoothie:
2 scopes proteinpulver (skogsbær),melk,mana juice,frosne bær (bringebær og blåbær) blander dette sammen i blenderen.Så tilsetter jeg 1 ss cocosa,2 bs frø (lin,solsikke og sesamfrø)og 50 g havregryn.
Dette er en sunn og næringsrik frokost som holder lenge.

Fluffy 05-02-07 23:47

Sv: Rask men god frokost?
 
Spiser bare pålegg - Ost skinke, tomat og agurk med mayo som dip. Enkelt og greit.

Jeanett 08-03-07 00:11

Sv: Rask men god frokost?
 
Spiser nesten alltid stekt egg, falukorv og litt grønnsaker.
Hender det blir eggerøre i blandt.

Don Vito Corleone 30-03-07 17:59

Sv: Rask men god frokost?
 
Følgende går igjen hos meg:
1/2 - 1 pakke bacon + 2-3 egg
rester fra middagen før
avocado med sitron

spiser også engelsk frokost en gang iblandt (stekte egg bacon bønne eventuelt sopp / pølse av god kvalitet)

Hedda:) 30-03-07 18:31

Sv: Rask men god frokost?
 
Bær med yoghurt naturelle og soyaflocker på, event. med litt søtstoff i tillegg.

Kjempegodt og ferdig på null komma svisj. :D

Jeg pleier å tine frosne bær kjapt i microen så de er sånn halvtinte. Dette er kjempegodt altså.

Starry Eyes 30-08-07 10:43

Sv: Rask men god frokost?
 
Dette blir litt som den blinde som skal lede den...hva er det, nakne? halte? men okei...dette er uansett hva som skjer i heimen min tidlig om morgenen. Kanskje noen har innspill til mine vaner/uvaner og?
Jeg liker å lage opp en dose Ziggy's Polarbrød eller mine egenkomponerte Starrysveler som jeg har liggende i kjølen, og rasker med meg noe pålegg til frokost (jeg har ALLTID dårlig tid om morgenen og må spise frokost enten på bussen eller på jobb) - Ziggy's er best med smør, Tine Krydderost og paprika på, synes jeg.
Noen ganger har jeg choppet opp noen agurkskiver som jeg har ost på, noen ganger spiser jeg mør (Gilde sin har 0 karber, men det er jo ganske så salt da...)
Det har hendt at jeg har tatt med hjemmebakte brødskiver overlessa med pålegg (slik at jeg ikke skal kjenne den vonde bismaken) men som regel ender det med at jeg bare spiser pålegget.
Hvis jeg er smart en dag har jeg gjerne choppet opp ingredienser til salat dgen før som jeg har stående i kjølen i separate bokser, har en dæsj av litt av hvert i en boks, gjerne reker eller skinke i, majones og olje, krydder - så rapper jeg en gaffel fra kantina og spiser i smug på jobb.
Og sånn går dagene...:)

solveig 17-02-08 20:04

Sv: Rask men god frokost?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wasabi (Innlegg 213759)
Selv lager jeg meg en smoothie:
2 scopes proteinpulver (skogsbær),melk,mana juice,frosne bær (bringebær og blåbær) blander dette sammen i blenderen.Så tilsetter jeg 1 ss cocosa,2 bs frø (lin,solsikke og sesamfrø)og 50 g havregryn.
Dette er en sunn og næringsrik frokost som holder lenge.

Hei

Jeg er ny her og har mange spørsmål.
Scopes, hva er det?
Cocosa, hva er det?

På forhånd takk for hjelpen

Solveig

Photobscura 17-02-08 20:09

Sv: Rask men god frokost?
 
Jeg tipper scopes er noe av det samme som en litt stor skje-enhet. Vet det finnes sånne proteinpulverbokser hvor det følger med målebeger.
Cocosa er en type rent kokesfett fra helsekosten som kan brukes til å steke mat i, og taes som kosttilskudd. Har flere helsefremmende effekter.

Jeg vil anbefale deg å teste ut søkefunksjonen som er øverst til høyre på siden her, da kan du finne ut masse det er skrevet om før :)
Lykke til!

Livsglede 20-03-08 14:27

Sv: Rask men god frokost?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Blesha (Innlegg 188958)
Jeg har et stort behov for å spise noe annet enn brødskiver til frokost, men har lite tid til å lage meg noe avansert. Har dere noen ideer til frokost som tar max 15 minutter å lage, og som tar hensyn til at man skal ha kun trege karbohydrater, fett, proteiner og vitaminer?

Prøv deg på denne grøten du, du kan jo lage klar kvelden før og kun koke vann på morninen:D

35gram soyaprotein, nøytral smak
6-8 hakkede mandler
1 teskje fiberhusk

varmt vann fra vannkoker, rør godt om til du får den konsistensen du liker på grøten (må røres ganske godt slik at fiberhusken blir godt rørt inn)

strø på splenda (evt. annet søtt) og kanel på

luringen 21-03-08 01:15

Sv: Rask men god frokost?
 
oppskrift ziggylapper??

Granny Weatherwax 20-10-08 12:43

Sv: Rask men god frokost?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jeanett (Innlegg 241791)
Spiser nesten alltid stekt egg, falukorv og litt grønnsaker.
Hender det blir eggerøre i blandt.


Kan man spise kalkun falukorv? Den er så god! Nesten som pølse jo! Er det forresten noen pølser man kan spise på Ketolyse?

paula2angeles 27-10-08 14:02

Sv: Rask men god frokost?
 
Jeg har begynt på ketolysedietten, fullkorn knekkerbrød med 5 g karbo, man kan vel spise en??? Er så usikker på hva jeg kan spise! Noen som kan hjelpe meg? Vil gjerne gå ned i vekt. Har også lest at man må måle karbo i grønnsakene, hvordan gjør man det? Kan man knaske i seg gulrøtter og cherrytomater inimmelom måltidene?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no