Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49281)

nednoenkg 10-11-11 20:07

Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Heisann:) Ser det finnes en del gamle innlegg angående marsipan. Men starter et nytt da dette innholdt mest om hvordan man laget det selv. Jeg har prøvd og laget det selv med mandelmel. Og det smakte ikke særlig godt. Mandelmeltet mitt er fra Fuksjonell mat og er brun/rød. Står at det er fra skålda mandler , men det kan det jo ikke være? Liker heller ikke smaken av dette melet.

Så spørsmålet mitt er da finnes det en variant på markedet som er tilgjengelig nå uten sukker og minimalt med karbohydrater?? Har hørt om den fra odense, men den innholdt visst søtningsstoff som kroppen " tok opp som sukker"?? Finnes det noen andre? Ringte Life på Triaden , de sa at de fikk marsipan fra helio eller noe og cavalier. Men at de gikk fort. Hvordan er disse typene??

Jeg er svært glad i jula,juleforbredelser, go mat, og kos . Og har vært veldig flink til og ha et lavkarbo kosthold frem til nå. Men nå står jula for tur og veit at det kan komme en del fristelser der!

elien 10-11-11 22:00

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Cavalier har en ferdig marsipan søtet med matidol, jeg syntes den er en goe erstattning, har kjøpt den på Sunkost.

Elin

nednoenkg 10-11-11 22:05

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Er dette marsipanbrød opplegg? Eller er det ei sånn pølse med rein marsipan? :)

Dietta 10-11-11 22:11

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nednoenkg (Innlegg 1249137)
Er dette marsipanbrød opplegg? Eller er det ei sånn pølse med rein marsipan? :)

Det er firkantede blokker med marspan. Smaker godt, men jeg bruker det ikke pga maltitolen. På meg har den akkurat samme virkning som sukker :mad:
Ang. hjemmelaget marsipan: Nå har jeg ikke sjekket ut mandelmelet du henviser til, men marsipan lages av malte mandler. Mandelmel er ikke det samme, da det er fettredusert. Kanskje det er derfor maripanen din ikke ble bra ? :)

FrkMarge 10-11-11 22:17

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Finnes det sukkerfri marsipan altså?
Jeg har laget hjemmelaget marsipan med melis og synes ikke den er like god som Nidars...:rolleyes:
Liker ikke så godt grov marsipan jeg....

Dietta 10-11-11 22:23

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1249147)
Finnes det sukkerfri marsipan altså?
Jeg harlaget hjemmelaget marsipan med melis og synes ikke den er like god som Nidars...:rolleyes:
Liker ikke så godt grov marsipan jeg....

Yepp, som det står tidligere så har Cavalier sukkerfri marsipan søtet med maltitol. Den er ganske så lik Nidars i både farge og konsistens og ikke gal på smak heller :)
Sist jeg laget marsipan hjemme, malte jeg de skoldede mandlene 2 ganger i mandelkvern, og da ble det ikke grovt i et hele tatt :)

Charlott 10-11-11 22:28

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1249153)
Yepp, som det står tidligere så har Cavalier sukkerfri marsipan søtet med maltitol. Den er ganske så lik Nidars i både farge og konsistens og ikke gal på smak heller :)
Sist jeg laget marsipan hjemme, malte jeg de skoldede mandlene 2 ganger i mandelkvern, og da ble det ikke grovt i et hele tatt :)

Såfremt man tåler den hersens maltitol er det greit ;) Sambo trodde han skulle dø på seg der han satt på do og oooooojjjjjjet etter å ha spist slik ;)

Men, god på smak var den! :D

Dietta 10-11-11 22:29

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1249157)
Såfremt man tåler den hersens maltitol er det greit ;) Sambo trodde han skulle dø på seg der han satt på do og oooooojjjjjjet etter å ha spist slik ;)

Men, god på smak var den! :D

Jeg holder meg helt borte fra maltitol. Virker på meg akkurat som sukker + magevondt, luft etc i tillegg :mad:

Charlott 10-11-11 22:32

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1249160)
Jeg holder meg helt borte fra maltitol. Virker på meg akkurat som sukker + magevondt, luft etc i tillegg :mad:

Jeg reagerer med hodepine og en intens tørste, helt som om jeg spiser vanlig sukker, så maltitol styrer jeg også greit unna... :o

TrineG 12-11-11 16:51

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Jeg driver også å leter etter en god oppskrift på marsipan, så håper det er mange som har tips å komme med :D

Imse 12-11-11 18:25

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1249914)
Jeg driver også å leter etter en god oppskrift på marsipan, så håper det er mange som har tips å komme med :D

Det er bare å søke på marsipan her inne. Masse oppskrifter!

Ellers blir det nok definitivt ikke god marsipan av mandelmelet fra funksjonell mat, det er mandelmel og ikke kun malte mandler. Ellers skal alltid mandler skoldes FØR man maler de og bruker de i marspian. Jeg fortrekker en blanding av sukrin og splenda i marsipan.
Ergo bruk malte og skoldete mandler og IKKE mandelmel som er avfettet og malt MED skall.

lucifine 12-11-11 18:38

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Aha nå løste du nettopp et mysterie for meg. Jeg tåler IKKE mandler når de er råe/ubehandlet, men når de er oppvarmet så går det bra. Har alltid lurt på hvorfor jeg tåler marsipan så greit..

TrineG 13-11-11 11:17

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1249949)
Det er bare å søke på marsipan her inne. Masse oppskrifter!

Ellers blir det nok definitivt ikke god marsipan av mandelmelet fra funksjonell mat, det er mandelmel og ikke kun malte mandler. Ellers skal alltid mandler skoldes FØR man maler de og bruker de i marspian. Jeg fortrekker en blanding av sukrin og splenda i marsipan.
Ergo bruk malte og skoldete mandler og IKKE mandelmel som er avfettet og malt MED skall.

Skal skolde og male mandler ja, skal kjøpe meg kvern i morgen :) Har lest alle oppskriftene her inne, blir spennende å prøve.

Yrla 13-11-11 21:23

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Sukrinmelis er fin å blande mandlene med. Eggehvite også? Husker ikke,jeg.

timich 13-11-11 23:17

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Funksjonell Mat har et produkt som heter finmalte mandler også, det fungerer fint til marsipan. I dette produktet er fettet bevart, mens mye av det er tatt ut i mandelmelet (for at det skal kunne fungere bedre som mel).:)

teleslynga 14-11-11 11:00

Sv: Hvor finner jeg marsipan som er lavkarbovennlig?
 
Har noen her prøvd å bake kransekake ved å erstatte melis med sukrinmelis?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no