Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14313)

Sugarpill 18-08-07 19:31

Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?
 
Når man ikke lenger er i ketose, hvor mange karber bør man få i seg pr. dag for at hjernen skal få nok næring? Mener at jeg har hørt at hjernen trenger 100 gram karbohydrater om dagen.

Skorpia 18-08-07 20:45

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zen (Innlegg 323108)
Når man ikke lenger er i ketose, hvor mange karber bør man få i seg pr. dag for at hjernen skal få nok næring? Mener at jeg har hørt at hjernen trenger 100 gram karbohydrater om dagen.

Tror ikke du skal bekymre deg om det.Proteinene gjør jobben for kroppen din,så sant du ikke trener da,da rekker den det ikke.. Proteiner og fett er utrolige saker og holder deg lengre i ketose,men hardtrening er ikke å anbefale.

Trolljenta 18-08-07 21:15

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?
 
I boken bedre uten brød anbefales 72 gram karbo pr dag fordi dette er det hjernen bruker.

Kroppen kan lage "karbohydrater" selv, så vi får ikke mangel på det på et ketogent kosthold. Det finnes ingen essensielle karbohydrater, bare essensielt fett og proteiner.

eriksen 19-08-07 00:39

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?
 
Karbohydrater oppfyller egentlig ikke definisjonen av et "essensielt næringsstoff", fordi det er ingen bestemte behov for karbohydrater for å overleve.
Røde blodceller og noen andre celler trenger en viss andel glukose. Sentralnervesystemet trenger også glukose, men kan lage den energien den trenger fra ketonkropper. Noe du som er på lavkarbo sikkert kjenner til.

Men det anbefales allikevel ca 100 g om dag både for barn og voksne. Jeg har lært at for å unngå ketose, må man få i seg minst 50 g/dag.
Det anbefales også at 20-30 g at disse kmmer fra kostfiber.

Nille 19-08-07 19:22

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zen (Innlegg 323108)
Når man ikke lenger er i ketose, hvor mange karber bør man få i seg pr. dag for at hjernen skal få nok næring? Mener at jeg har hørt at hjernen trenger 100 gram karbohydrater om dagen.


Om det sies 100 eller noenogsøtti, så er det iallefall en ikke underbygget påstand. Hvordan har de klart å måle det da ? Jeg kan melde at hjernen klarer seg fint med adskillig mindre. Jeg har levd på rundt 40-50 i flere år uten problem. Og som sagt, - min hjerne funker utmerket !

Trolljenta 19-08-07 19:54

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 323594)

Om det sies 100 eller noenogsøtti, så er det iallefall en ikke underbygget påstand. Hvordan har de klart å måle det da ? Jeg kan melde at hjernen klarer seg fint med adskillig mindre. Jeg har levd på rundt 40-50 i flere år uten problem. Og som sagt, - min hjerne funker utmerket !

Det er jo som nevnt over fordi at kroppen lager karbohydrater selv og ikke fordi at hjernen din klarer seg med mindre..


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no