Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   "Det legger seg i årene" (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25057)

moea 26-03-09 14:32

"Det legger seg i årene"
 
Ja hva sier jeg til det:confused::confused::confused:

JenJen 26-03-09 14:48

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Jeg sier "Tøv" ;) Og at selv om noe blir sagt hundre tusen ganger, så betyr ikke det at det er sant. Det finnes nok av lesestoff om de virkelig vil lære noe istedet for å spre gammelt tull, men det er ikke like populært som å bare gjenta det man har hørt i mange år ;)

Kitt 26-03-09 14:54

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Jeg bare svarer at fett er flytende ved 37 grader celsius!:lol:

moea 26-03-09 16:25

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 688350)
Jeg bare svarer at fett er flytende ved 37 grader celsius!:lol:

hahahaha:D

moea 26-03-09 16:27

Sv: "Det legger seg i årene"
 
off jeg synes det er så vanvittig vanskelig å svare på sånne ting jeg.... jeg klarer ikke helt å gjengi det jeg har lest til folk som tror de vet alt:mad:

Chunky 26-03-09 17:47

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Kitts svar bør jo stoppe de fleste :)

Ellers så har Pål skrevet en grei forklaring her:

Sitat:

De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v.

Visste du forresten at høyt kolesterol ikke er en risikofaktor for hjertesykdom hos kvinner alle gamle? Eldre mennesker med høyt kolesterol lever også lenger enn de med lavt.

luringen 26-03-09 20:48

Sv: "Det legger seg i årene"
 
tja..det kommer an på om jg vil diskutere elelr få de til å holde kjeft..:lol:
"Jeg vil bli et slankt og vakkert lik" = da blir de stumme...
"Jeg vet bedre enn de som har snakket den vestlige verden og Norge tjukke de siste 50 år"= inviterer ikke til diskusjon, men provoserer:)
"Jeg har lest og lært på lavkarbo.no" når jeg er i det konstruktive hjørnet

moea 26-03-09 21:18

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Takk for flott foklaring fra pål chunky, og luringen....du e ein LURING du!!:D

trur eg ska klare det no...:p men nokken e ikkje lette altså"!!!

Veggpryd 26-03-09 21:57

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Det er den vanligste reaksjonen jeg møter også. Som f.eks. "men, hva tror du skjer med blodårene innvendig da?" Blir ganske lei det egentlig. :(

Nå svarer jeg sjelden særlig informativt på det, for jeg kan ikke si bare noen få setninger for at det skal bli forstått. Man må nesten holde et mini-foredrag for at de skal skjønne hvorfor det ikke er farlig å spise LCHF, og det orker ikke folk å høre på. Folk blir provoserte og sure når noen går imot deres overtro om magert kosthold og hard trening. Skulle ønske jeg bodde i Sverige mange ganger - for der har hvertfall veldig mange hørt om Annika Dahlqvist, og vet hva LCHF er for noe. :o

moea 26-03-09 22:43

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 688708)
Det er den vanligste reaksjonen jeg møter også. Som f.eks. "men, hva tror du skjer med blodårene innvendig da?" Blir ganske lei det egentlig. :(

Nå svarer jeg sjelden særlig informativt på det, for jeg kan ikke si bare noen få setninger for at det skal bli forstått. Man må nesten holde et mini-foredrag for at de skal skjønne hvorfor det ikke er farlig å spise LCHF, og det orker ikke folk å høre på. Folk blir provoserte og sure når noen går imot deres overtro om magert kosthold og hard trening. Skulle ønske jeg bodde i Sverige mange ganger - for der har hvertfall veldig mange hørt om Annika Dahlqvist, og vet hva LCHF er for noe. :o

ja en blir dritlei!!! gidder ikke forklare så vanvittig mye...tenker kanskje jeg har noe mer å bidra med når alle prøver er kjempefine når jeg har vært hos legen:D

Chunky 26-03-09 22:49

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av moea (Innlegg 688750)
ja en blir dritlei!!! gidder ikke forklare så vanvittig mye...tenker kanskje jeg har noe mer å bidra med når alle prøver er kjempefine når jeg har vært hos legen:D

Tja... du må jo regne med at det store stygge KOLESTEROLET går litt opp da.. Så da sliter du igjen :). Men det er ikke noe å bry seg om. Her hadde vi en ganske lang diskusjon om emnet: http://forum.lavkarbo.no/showthread....ght=kolesterol

Høyt blodtrykk er mye verre. Der burde du ligge bra an.

energibunten 27-03-09 00:00

Sv: "Det legger seg i årene"
 
blod er vann. Fett er ikke vannløselig, derfor er fettet oppløst ved at det er koblet til andre bærere, feks kolesterol. Så fett setter seg ikke fast.
Men avfallsstoffer kan sette seg fast...feks ødelagt kolesterol.

Så spis sunt slik at kolesterolet ikke ødelegges. Feks slik som sukker gjør.

SusieBlues 27-03-09 07:14

Sv: "Det legger seg i årene"
 
jeg pleier å spørre om de har noe bestemt forskning å vise til. Og at jeg godt kan gi dem litt lesestoff med henvisning til forskning som viser det motsatte. (dette kan man finne hos Mat og Helse som har artikler lagt ut på nettet.)
Folk flest siterer jo VG's overskrifter (som jo aldri er lik fra gang til gang).
Man kan jo også referere til egne blodprøver hos legen som sier at man er i bedre form enn før..
Eller si at man heller vil spise rene fettkilder (smør, cocosa) enn bearbeidede kilder og blandingsprodukter.
En liten ting på siden. Hvis innholdsfortegnelsen på en vare er så utrolig lang og har mange lange sammensatte ord man aldri har hørt om... styr unna, da har du virkelig ikke kontroll på hva som kommer inn i kroppen eller hva det gjør med den. Da hjelper det ikke at det er passe med karbo eller fett eller proteiner..

Veggpryd 27-03-09 20:54

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av moea (Innlegg 688750)
tenker kanskje jeg har noe mer å bidra med når alle prøver er kjempefine når jeg har vært hos legen:D

Det tror jeg er en ganske vanlig reaksjon hos oss som har gått over til LCHF. Etter å ha gått et par måneder på lavkarbo, merker mange hvor utrolig mye maten gjør for formen - eller helsa. Tåka letter og energien kommer tilbake. Man kjenner jo at det er bra for både kropp og sjel. Jeg følte meg skikkelig lurt av "mat-myndighetene" og helse-Norge, som hadde holdt dette skjult for meg hele tiden!

Når vi har det så bra, og VET hvor viktig naturlig kosthold er for oss, er det vanskelig å ikke melde fra til omverden om denne nye oppdagelsen. Vi ser det rundt om hos mange lchf'ere, og det begynner allerede å bli mange som gir ut bøker, holder foredrag, blogger, lager egne nettsider, lager filmer, skriver kokebøker, arrangerer konferanser osv.

Jeg synes det er viktig at folk får vite om det, og noen ganger stormer jeg fram som en gal hest for å formidle dette. Det slår ikke alltid heldig ut :o, men nå har jeg iallefall fått min altfor overvektige bror og svigerinne til å bytte ut margarinen med ekte meierismør. :D Og de var skikkelig "NEI!" før.... :)

leyla73 30-03-09 10:49

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 689443)
Tåka letter og energien kommer tilbake. :)

Veldig beskrivende!
I tillegg til at vekta og kroppen krymper ;)

Jeg har heldigvis vært "heldig" med de rundt meg. Har ikke fått noen negative tilbakelmeldinger (av betydning), men heller at de syns jeg er flink og ser at det funker. Har også et par venninner som prøver å leve med mindre karber enn "den vanlige mann i gata"... ;)

Veggpryd 30-03-09 20:29

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av leyla73 (Innlegg 691067)
Veldig beskrivende!
I tillegg til at vekta og kroppen krymper ;)

Jeg har heldigvis vært "heldig" med de rundt meg. Har ikke fått noen negative tilbakelmeldinger (av betydning), men heller at de syns jeg er flink og ser at det funker. Har også et par venninner som prøver å leve med mindre karber enn "den vanlige mann i gata"... ;)

Vektminsking er en veldig god "bivirkning" :D

Jeg har dessverre ikke vært så heldig med de rundt meg. De blir tverre bare jeg sier "meierismør". De synes jeg går for langt, at det er farlig, og at jeg må være forsiktig med hvem jeg forteller om dette kostholdet til - "i tilfelle sjuke folk eksperimenterer på egen hånd". Det er litt trist når det er den nærmeste familien, men jeg fortsetter min kamp alene - og i stillhet. Det er godt jeg har dette forumet her! Hadde blitt gal, ellers! :lol:

Blomsterpotta 02-04-09 18:28

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Jeg har vært på ketolyse, så lavkarbo siden slutten av 2007. Gått ned ca 10 kg. Tok masse prøver på legetime på mandag, og fikk svar i postkassen idag at alle prøvene var fine! Jeg hadde forklart om kostholdet mitt, lite karbo og masse fett. Jeg er fornøyd, selv om jeg var ganske overbevist etter alt jeg har lest om dette siden jeg begynte.Problemet er jo alle andre som er bekymret for en, men det er jo virkelig ingen grunn til det. Stå på!

vimsen85 01-10-10 12:31

Sv: "Det legger seg i årene"
 
http://www.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4

Borghild 01-10-10 13:16

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Blodprøven min viste at kolesterolet var gått ned fra 8,9 til 5,4 siden jeg startet med Atkins i mai måned. :D

Ferskenbeinet 01-10-10 13:54

Sv: "Det legger seg i årene"
 
Så bra!

Festina lente 01-10-10 20:17

Sv: "Det legger seg i årene"
 
[quote=Veggpryd;689443] Jeg følte meg skikkelig lurt av "mat-myndighetene" og helse-Norge, som hadde holdt dette skjult for meg hele tiden!

Heeeelt enig! Jeg føler meg også lurt! Men det verste er at "lureriet" fortsetter....:eek: Når skal de ta til vett??


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no