Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Moussaka (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29283)

arkine 11-11-09 16:56

Moussaka
 
Moussaka er grekernes svar på lasagnaen. Rettene ligner mye, men i moussakaen er pastaen byttet ut med aubergine. Aubergine er ubrukelig før den blir utsatt for masse varme. Da blir den til gjengjeld svært medgjørlig og smaker nydelig sammen med tomat og kjøttsaus.

INGREDIENSER

4 porsjoner


2 stk auberginer
1 stk squash
1 stk løk, finhakket
2 fedd hvitløk, knust
0,5 kg kjøttdeig
2 stk tomatbokser
1 ts anisfrø
2 ts oregano, tørket
1 ts sukker
1 ss hvitvinseddik
100 g ost, revet
2 dl melk,,bytt ut med vann ,eller fløte
3 dl kremfløte
2 stk eggeplommer
2 ts maisenna
olje, til steking
salt og pepper

FREMGANGSMÅTE

Skjær aubergine og squash i skiver. Stek dem i tørr panne i ca. 3-4 minutter på hver side på middels varme. Sett dem til side.

Stek løken blank i olje. Ha i hvitløk og stek i ett minutt til. Ha i kjøttdeig, stek i 5-6 minutter før du har i tomatboksene. Knus anisfrøene i en morter sammen med oregano. Ha i tomatsausen og kok det inn til en god og tykk saus. Smak til med sukker, hvitvinseddik, salt og pepper.

I en ildfast form, legg ett lag med squash og aubergine. Dryss på litt ost. Ha på et lag med tomatsaus, før du legger et nytt lag med squash og aubergine. Legg et nytt lag: ost, squash/aubergine og tomatsaus.

Lag hvit saus: Ha melk, fløte og maisenna i en kjele. Visp godt og la den koke ett par minutter. Ha i eggeplommer og smak til med salt og pepper. Hell sausen over i den ildfaste formen. Dryss litt ost på toppen. Stek den i ovnen ca. 50 minutter på 200 grader.

Du kan også ha litt brødsmuler på for å få sprø topp.


Oppskriften er hentet fra: Klikk.no | Kokk: Christopher Sjuve

Imse 11-11-09 19:02

Sv: Moussaka
 
Nammenam!

Maizenna trenger man vel ikke, evt johannesbrødkjernemel.

mål:littavetmenneske 11-11-09 20:00

Sv: Moussaka
 
ÅH! moussaka er bare best i verden! aller best, men akk så dyr, blir den om man bruker lammekjøttdeig synes jeg. jeg har gjerne kanel i kjøttsausen slik grekerne gjør.
her er et gratineringshvitsaustips (langtordidag) jeg mener å ha fra en fedonbok- jeg har bare feitet den opp litt:
bland 1 boks cottage cheese og 1 boks creme fraiche, ha i 1-2 egg, salt, pepper og muskat+ revet ost. blend røra (feks med stavmixer) og hell over moussakaen. ha gjerne mer revet ost på toppen. kjempegodt!

somaya 11-11-09 22:24

Sv: Moussaka
 
Nam, jeg elsker aubergine og moussaka er digg.

Må ha ting inn med teskje her; hvor mye jbkm - 2 ts som maisena?:o
og sukker trenger man vel heller ikke når man har sukrin ;)

Carisma 11-11-09 22:32

Sv: Moussaka
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mål:littavetmenneske (Innlegg 794233)
akk så dyr, blir den om man bruker lammekjøttdeig

Dyr? Hos min lokale slakter koster lammedeigen 45-50 kr kg'n... Oksedeigen er dyrere.

arkine 11-11-09 23:04

Sv: Moussaka
 
sukker kan nok sløyfes,

mål:littavetmenneske 12-11-09 00:01

Sv: Moussaka
 
da må eg si du her heldig med slakteren din :) når eg jakter lammekjøtt pleier det koste ca 120 kr/kg- men kanskje eg berre har vært uheldig?

Carisma 12-11-09 12:29

Sv: Moussaka
 
Det har du nok. Halal-slaktere har alltid billig lammekjøtt.

mål:littavetmenneske 13-11-09 04:37

Sv: Moussaka
 
hehe- sinsenkrysset og alt det der... halalslaktere finnes ikke høyt oppe i nord der jeg kommer fra- de få muslimene som klarer å holde ut så langt nord for folkseskikken kjøper sitt kjøtti frossen tilstand. nå bor jeg i danmark, men har ikke funnet billig lammekjøtt her ennå. heldigvis er det kort vei til sverige :)

bittersweet 13-04-11 01:51

Sv: Moussaka
 
anbefales! :)
brukte JBK i stedet for maizenna og karbonadedeig i stedet for lammekjøttdeig. Samt litt kanel i, for den ekstra greske smaken. Jeg droppet anisfrøene fordi jeg ikke fant det, og så krydret jeg tomatsausen litt etter egen smak, med litt eksta godis.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no