Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   LCHF (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=137)
-   -   Farge på ketostixen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55185)

Larkollen 06-12-13 21:24

Farge på ketostixen
 
Er det slik at jo dypere farge jo mer fett brennes? Jeg vet jeg ikke kan stole helt på den men mørk lilla blir den aldri bare litt mørkere rosa.. DVs ca nr 2-3 på skalaen ... Er ketose ketose og da brennes fett eller er det om å gjøre å være i dypest mulig ketose?
De siste dagene har jeg kun hatt 13 g karb (3-4%) men men det endrer seg vel :)

Kitt 06-12-13 21:28

Sv: Farge ketostixen
 
En hver fargeendring er endring og betyr ketose. ;)
Fargeforskjellene har ingen ting å si, da stixen bare sier noe om tilstanden i urinen din akkurat der og da. Har du drukket lite, trent mye eller det er varmt, vil stixen være mørkere enn om du har godt utvannet urin.
For mest mulig korrekt resultat, test om kvelden, minst 2 timer etter forrigemåltid.

nellie 06-12-13 21:31

Sv: Farge ketostixen
 
Ketose er ketose, men ketose er ikke ensbetydende med at fett forbrennes.

Larkollen 06-12-13 22:26

Sv: Farge ketostixen
 
Jeg har forstått det sånn ja, men det er jo kjekt nå i starten å teste om jeg er i ketose for å vite hvilke følelse jeg har i kroppen så vet jeg det senere. Takk for tilbakemeldinger:)

Carisma 06-12-13 22:35

Sv: Farge ketostixen
 
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

Larkollen 06-12-13 23:34

Sv: Farge ketostixen
 
Tusen takk:)

Bamse_brakar 06-02-14 10:13

Sv: Farge ketostixen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1469294)
Ketose er ketose, men ketose er ikke ensbetydende med at fett forbrennes.



Hvordan oppstår ketonene da, om det ikke er fra fett som forbrennes??

Imse 06-02-14 12:45

Sv: Farge ketostixen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bamse_brakar (Innlegg 1476941)
Hvordan oppstår ketonene da, om det ikke er fra fett som forbrennes??

Det kan like gjerne være fett fra maten som forbrennes;) Ketogen kost er også brukt som alternativ til medsin/supplement til medisin på barn med epilepsi. Det sier seg selv at disse barna må ha nok energi for å vokse. De får utslag på slike stix og fettet de forbrenner er fra maten de spiser.

Inguz 06-02-14 21:30

Sv: Farge ketostixen
 
Jeg har lurt på en ting, men er kanskje ikke nysgjerrig nok til å forske på det selv.
Altså, jeg har fått med meg at stix slår ut på alkohol og mye overskuddsfett. Men, vil stix bli negative eller slå ut på disse dersom man ikke er i ketose fra før?

Photobscura 06-02-14 23:06

Sv: Farge ketostixen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ScM (Innlegg 1477021)
Jeg har lurt på en ting, men er kanskje ikke nysgjerrig nok til å forske på det selv.
Altså, jeg har fått med meg at stix slår ut på alkohol og mye overskuddsfett. Men, vil stix bli negative eller slå ut på disse dersom man ikke er i ketose fra før?

Godt spørsmål! En kvalifisert gjetning er at ved overskuddsfett: nei, det tror jeg nok ikke, ettersom kroppen vil prioritere det som er lettest å brenne først, og det er i dette tilfellet karbohydrater før fett, ergo dannes ingen ketonlegemer før glykogenlagrene er tømt. Alkohol: tja. Ettersom kroppen som sagt prioriterer det som er lettest, vil den forbrenne alkoholen først. Om dette vil slå ut på måling, er jeg usikker på.

Carisma 06-02-14 23:22

Sv: Farge på ketostixen
 
På meg slår ikke stixene ut om jeg har drukket alkohol, enten jeg er i ketose eller ikke. Blir alltid hvit en dag eller to.

Inguz 06-02-14 23:45

Sv: Farge på ketostixen
 
Interessant. Jeg har jo en hel boks etter at jeg kjøpte for et par uker siden da jeg ramla ut av ketose sånn helt uten Widerøe, og jeg gidder jo egentlig aldri å styre med dem så jeg kan godt teste litt. Nå ER jeg i ketose akkurat nå, og har ikke planer om å ramle ut på lenge, men jeg kan i alle fall teste om det skjer noe i fht. alkohol på stix når jeg er i ketose fra før. Hypotesen min er at det må bli sterkere utslag.

Renate79 01-02-15 09:52

Sv: Farge på ketostixen
 
Ser det er en gammel tråd, men spør likevel.
Hvis det ikke er at man er i ketose som er garanti for at man forbrenner fett, hvordan skal man da sørge for at man forbrenner fett?
Jeg er i ketose (rosa utslag, men drikker 3l vann pr dag så har tenkt st jeg ikke får lilla pga vannet), men vekten går veldig sakte nedover. Kanskje dette kan skyldes faktum ovenfor, at det ikke er sikkert jeg forbrenner fett selv om jeg er i ketose...?
Gode tips for å sikre fettforbrenning ønskes! :-)

Lillemy71 02-02-15 07:33

Sv: Farge på ketostixen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Renate79 (Innlegg 1503823)
Ser det er en gammel tråd, men spør likevel.
Hvis det ikke er at man er i ketose som er garanti for at man forbrenner fett, hvordan skal man da sørge for at man forbrenner fett?
Jeg er i ketose (rosa utslag, men drikker 3l vann pr dag så har tenkt st jeg ikke får lilla pga vannet), men vekten går veldig sakte nedover. Kanskje dette kan skyldes faktum ovenfor, at det ikke er sikkert jeg forbrenner fett selv om jeg er i ketose...?
Gode tips for å sikre fettforbrenning ønskes! :-)

Hvor lenge har du holdt på og hvor sakte er sakte? Det er ikke nødvendigvis sånn at man raser ned i vekt selv om man kjører en ketogen diett, selv om det ser ut til at det er helt normal misoppfatning bant folk. For å sikre fettforbrenning må du gi kroppen mindre mat enn den trenger, spiser du for mye vil kroppen heller bruke det siden det er enklere enn å bruke kroppsfettet. Det finnes ingen fasitsvar eller vindundermetoder for å brenne mest mulig fett.

index 02-02-15 09:38

Sv: Farge på ketostixen
 
Så lenge vekten går nedover er alt som det skal være! Hastigheten på vekttapet varierer fra person til person, men så lenge du går nedover så er du jo på riktig vei! Ikke lur deg selv med å redusere mender for å øke vekttapet, da roter du bare til forbrenningen.

Vær fornøyd med at du går nedover, og ikke lur deg selv til å tro at det ikke går "fort nok"!

Renate79 14-02-15 00:20

Sv: Farge på ketostixen
 
Hva som er for sakt? Gikk ned 1,4 den første uken, 200g den andre uken, og stått stille de tre ukene etter det.
Denne uken har jeg vært på eggefaste og mistet 1,9kilo.

Foruten den siste uken så synes jeg definitivt det har gått for sakte, så noe galt har jeg nok gjort.
Får bare forske på å finne min egen vei i denne ketolyseverdenen, tenker jeg...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no