Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Asiatisk! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9512)

Carisma 29-06-06 13:43

Asiatisk!
 
Jeg elsker asiatisk mat, alt fra indisk til japansk; via indonesisk, vietnamesisk, kinesisk, thai-mat..... I tillegg til å være god er den som regel sunn også. Og inneholder masse krydder som stimulerer fordøyelsen og forbrenningen.
Problemet mitt er å være oppfinnsom i forhold til å kutte bla risen. Så jeg tenkte jeg skulle lage denne tråden hvor vi kan utveksle våre beste lav-kabo varianter av asiatiske oppskrifter. Ordet er herved fritt! :)

dingpot 29-06-06 14:49

Sv: Asiatisk!
 
Denne er veldig god, og er asiatisk mat for mons.

http://forum.lavkarbo.no/showthread....=kylling+karri

Carisma 29-06-06 15:06

Sv: Asiatisk!
 
Sulten nå! :D Men hva er "Blomkålris"?

themonk 29-06-06 15:06

Sv: Asiatisk!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma
Problemet mitt er å være oppfinnsom i forhold til å kutte bla risen.

Jeg trodde ikke det krevde oppfinnsomhet for å ikke koke ris til maten. :p Asiatisk mat kan fint spises uten ris. (Kanskje litt vanskelig å bli mett av sushi uten ris men...) I Kina blir ris sett på som fattigmannskost. Å be om ris til maten i et kinesisk selskap blir sett på som en fornærmelse. Jeg synes ikke det er noe behov for å erstatte risen med noe. Man kan bare kutte det helt ut.

Nille 29-06-06 17:51

Sv: Asiatisk!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma
Sulten nå! :D Men hva er "Blomkålris"?

HER er min, dvs. Karen B's, versjon av blomkålris/jukseris. Knallgodt !

:sikle:

Carisma 10-07-06 15:11

Sv: Asiatisk!
 
Slenger inn denne også: (som jeg skal prøve når jeg har god tid)

Indisk smakfull, lavkalori storfegryte
Indisk lavkalori oksegryte med ingefær, meget smaksfull og god (ikke veldig sterk) ca 4 porsjoner.Pr porsjon ca: Kalorier 500, Karbohydrat 9g, Protein 39g, Fett 34g, Fiber 2g.
Antall porsjoner: 4
Tilberedningstid: 90 min.

Ingredienser:
800 g oksekjøtt, helst benfri høyrygg
2 løk
2 hvitløksfedd
4 cm frisk ingefær
2 ss smør eller margarin
3 ts spisskum
2 ss karri
1 ts salt
1/2 l vann
3 tomater
1 dl yoghurt naturell
Eventuelt: 1 knippe frisk koriander

Tilberedning:
(Tips: skjær av en 4 cm stor bit av ingefæren, og skrell den. Deretter skjærer du biten på langs i så tynne skiver som mulig. Skjær opp skivene i fyrstikk store strimler, så kan de tilsettes gryten)

1)Tørk av kjøttet, og skjær det i 2-3 cm store terninger. Skrell og finhakk løken og hvitløken. Skrell ingefæren, og skjær den i fine strimler.

2)Smelt smøret i en stor gryte, og brun kjøttet. Ta det opp av gryten. Fres løk, hvitløk og ingefær i fettet som er igjen i gryten i ca 5 min. Rør uavbrutt. Tilsett krydder, og la det surre 1 min.

3)Legg kjøttet i gryten sammen med stekesjyen og hell over ca 1/2 liter vann. Legg på lokk, og la kjøttet trekke på svak varme ca 1 time.

4)Skåld tomatene i kokende vann, og fjern skallet. Del hver tomat i fire, og fjerne stilk partiet. Tilsett tomatene når gryten har kokt i 1 time. La gryten koke med lokk i ytterligere 30 min.

5)Bland inn yoghurt og pynt med etter smak og behag med koriander. Serveres med ris og eventuelt extra yoghurt og agurk skiver.

Fra Matmons.net

Iset 14-08-06 02:47

Sv: Asiatisk!
 
Flere? Jeg ELSKER asiatisk mat!

aveline 14-08-06 09:01

Sv: Asiatisk!
 
Dette lager jeg ofte - blir litt sånn "man tager hva man haver" - men jeg MÅ ha kyllingfileter, fersk ingefær, sitrongress, løk, chili og kokosmelk (fet)

Så jakter i kjøleskap, fryser og hyller i håp om å finne bambusskudd, vannkastanjer, frosne/ferske bønner, sopp, brokkoli og gulrøtter.
Alt dette er absolutt ikke nødvendig.

Skjærer kyllingen i meget tynne skiver mens den er halvtint. Likedan med gulrøttene (ha de sist i gryta, kokes toppen 1 min.) Det smaker best om grønnsakene gir litt tyggemotstand.....vel - løken er bedre gjennomstekt (litt store biter av denne) Prøv dere fram - men for all del, dette skal IKKE stå og putre i 10-15 min

Med en god, varm panne er dette klart på 5 min


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no