Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Hvilken kokosmelk? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47251)

Sorella 25-08-11 14:22

Hvilken kokosmelk?
 
På kiwi hadde de

"Eldorado kokosmelk med 2.7 karbohydrat -hvorav 0.7g sukkerarter"

og

"Blue dragon med 2,7 karbohydrat -hvorav 2.2g sukkerarter"

Hva er sukkerarter, og hvilken er best ?

Gerd 25-08-11 14:45

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
sukkerarter er det samme som sukker. :ja:

Jeg bruker den med minst sukker.

Sorella 25-08-11 16:28

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Takk :)

Er ikke helt sikker på at jeg forstår, er det sånn at forskjellen på sukkerarter utgjør altså sukker når mengden karbohydrater er den samme?

Gerd 25-08-11 16:54

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sommerklar? (Innlegg 1191887)
Takk :)

Er ikke helt sikker på at jeg forstår, er det sånn at forskjellen på sukkerarter utgjør altså sukker når mengden karbohydrater er den samme?

Ja, det stemmer. :)

Sorella 25-08-11 17:01

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Takk Gerd :)
Hva består karbohydrater ellers av?

Gerd 25-08-11 17:14

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sommerklar? (Innlegg 1191900)
Takk Gerd :)
Hva består karbohydrater ellers av?

strivelse bl.anna :)

Sorella 25-08-11 18:17

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1191908)
strivelse bl.anna :)

Takk for svar :)

Alynna 25-08-11 18:30

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Kokosmelk er noe lureri!

Den med minst karber er den som er blandet ut mest med vann. Den prosentvise næringssammensetningen er tilnærmet lik, og ja - det er jo laget av kokosmelk + vann, og det er ingen videre forskjell på nøttene, så her må man bruke hodet.

Velg den med mest fett. Dette er sannsynligvis den med mest karber i, om ikke en av produsentene har tuklet med innholdsfortegnelsen.

Evt bruk mindre av boksen og spar til neste dag om antall karber bekymrer deg. (flott i kaffe o.l. som et lavkarbo alternativ til melk/fløte + du får i deg finfin virgin kokosolje)

Alynna 25-08-11 18:31

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
P.s. i det aktuelle tilfellet tror jeg det er snakk om feilmerking. Kokos er så ofte feilmerket!!!

Janis 06-03-13 18:32

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Dette er en gammel tråd. Søkte rundt ang kokosmelk, og kom over dette.
Hvilket merke kokosmelk er best?

og så leser jeg at kokosmelk er lureri?

Rin 06-03-13 19:02

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Janis (Innlegg 1431058)
Dette er en gammel tråd. Søkte rundt ang kokosmelk, og kom over dette.
Hvilket merke kokosmelk er best?

og så leser jeg at kokosmelk er lureri?

Hun som skriver at det er lureri forklarer jo også hvorfor - lavere karbohydratinnhold i kokosmelka betyr i all hovedsak bare at det er mindre kokosnøtt i den, altså at boksen inneholder mer vann. :cool:


Den fra rema er mer enn god nok - godt fettinnhold og lav pris. Jeg handler fra innvandrerbutikkene i strøket mitt, selv. Unngår bare light-varianter, siden jeg gjerne vil ha det gode kokosfettet.

Imse 06-03-13 19:21

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Signerer Rin. synes ikke lett kokosmelk er så godt heller, den smaker kvalmende søtt. Den fete er mye bedre. Jeg bruker den fra rema til 10kr.

Janis 06-03-13 19:21

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Takk for oppklaring! :)
Jeg bruker selv den fra rema.

Moogie 06-03-13 22:50

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Den fra Rema er kjempe god! Den har jo god smak og kremen konsistens tvers gjennom. Ikke noe som skiller seg ut i de boksene. Lavest karboinnhold og høyest fettprosent

Janis 07-03-13 10:48

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1431126)
Den fra Rema er kjempe god! Den har jo god smak og kremen konsistens tvers gjennom. Ikke noe som skiller seg ut i de boksene. Lavest karboinnhold og høyest fettprosent

Lavere enn ett gram pr 100 g?

Edit: Jeg synes det sto rimi...

zitapus 13-03-13 22:59

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Det er vel kanskje litt som å velge pest eller kolera?

Jeg pleier å kjøpe den som bare er kokos og vann. Heller det enn 3-4-5 forskjellige tilsetningsstoffer. Kanskje flere karber? Men jeg kjøper aldri light.

Kanskje det er lureri hvis den er blanda ut med mere vann?

(ellers er det også den typen som holder seg flytende hele veien, ikke blir hard på toppen, det er absolutt et pluss for meg som kanskje bare skal ha noen skjeer av gangen).

amritam 13-03-13 23:27

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Jeg bruker Ekstra Creamy Cocont Milk fra Santa Maria. Den inneholder kun kokos og vann. Er nok ikke den billigste, men den er nok tykkere enn mange andre. 3g karbo, 3g protein og 18g fett pr. 100g.

Moogie 13-03-13 23:39

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1432441)
Jeg bruker Ekstra Creamy Cocont Milk fra Santa Maria. Den inneholder kun kokos og vann. Er nok ikke den billigste, men den er nok tykkere enn mange andre. 3g karbo, 3g protein og 18g fett pr. 100g.

overaskende nok så er faktisk rema sin koksmelk både mer kremete og har mer fett og faktisk mindre karbo enn den du nevner fra santa maria. 1,5 g protein, 1 g karbo, 21 g fett. Riktig nok har den stabilisatorer som sikkert gjør den tykkere enn den egentlig kunne ha vert, men ser ikke ut til å være noe farlig med disse to stabilisatorer som er brukt.

amritam 13-03-13 23:52

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1432443)
overaskende nok så er faktisk rema sin koksmelk både mer kremete og har mer fett og faktisk mindre karbo enn den du nevner fra santa maria. 1,5 g protein, 1 g karbo, 21 g fett. Riktig nok har den stabilisatorer som sikkert gjør den tykkere enn den egentlig kunne ha vert, men ser ikke ut til å være noe farlig med disse to stabilisatorer som er brukt.

Da skal jeg skjekke den en gang, men jeg er ikke så ofte innom en rema-butikk dessverre.

Imse 14-03-13 08:16

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Den fra rema inneholder guarkjernemel(E412),karbosymethylcellulose(videreb ehandlet celleulos, E466) og sitronsyre(E330).
Dette er stoffer jeg ikke er det minste skeptisk til Både guarkjernemel og sitronsyre brukes de mange lavkarbere nesten daglig. E nummer betyr ikke automatisk at det er skumelt.

Moogie 14-03-13 13:06

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1432470)
Den fra rema inneholder guarkjernemel(E412),karbosymethylcellulose(videreb ehandlet celleulos, E466) og sitronsyre(E330).
Dette er stoffer jeg ikke er det minste skeptisk til Både guarkjernemel og sitronsyre brukes de mange lavkarbere nesten daglig. E nummer betyr ikke automatisk at det er skumelt.

nemlig :) Det eneste jeg tenkte på er den cellolosen, resten er ikke noe å bry seg om :)

MoccaMaster 11-08-14 11:33

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Har rema 1000 fått ny kokosmelk? Den jeg kjøpte der nå hadde jo over 5g karbo..

Rin 11-08-14 12:18

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MoccaMaster (Innlegg 1493242)
Har rema 1000 fått ny kokosmelk? Den jeg kjøpte der nå hadde jo over 5g karbo..

Var det den med rema1000-logo på blå boks? De oppdaterte næringsinnholdet på den for en stund siden til 3-4 kh/100g, men ikke over 5, med mindre de endra etiketten igjen veldig nylig. :eek:

Photobscura 12-08-14 16:25

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Om man ikke bare ser på prisen, synes jeg Go Tan er den udiskutablet beste på smak. 3 gram kh per 100 ml. Helt på det jevne, synes jeg.

Imse 15-08-14 10:43

Sv: Hvilken kokosmelk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1493383)
Om man ikke bare ser på prisen, synes jeg Go Tan er den udiskutablet beste på smak. 3 gram kh per 100 ml. Helt på det jevne, synes jeg.

Jeg har gått over til å kun bruke den. Smaken er så mye bedre og det er en stor fordel at den er i tetrapack og ikke hermetikk. I det siste har det jo kommet frem at hermetikk bokser med slik plastbelegg er spesielt kreftfremkallende.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no