Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Chiafrø-dessert (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50420)

Borealis 16-01-12 20:13

Chiafrø-dessert
 
En "dæsj" fløte, 1 dl vann, 1-2 ss Walden Farms sjokoladesirup, og chiafrø etter behag...la så en stund og bli gele-aktig= namme! :p

Livsglede 17-01-12 21:30

Sv: Chiafrø-dessert
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borealis (Innlegg 1284087)
En "dæsj" fløte, 1 dl vann, 1-2 ss Walden Farms sjokoladesirup, og chiafrø etter behag...la så en stund og bli gele-aktig= namme! :p


Hmmmmm, hva er en stund? 5 min 10 min eller 30 min? Greit å vite om jeg må røre sammen ved frokost og spise den til lunsj eller hva:confused: Hørtes litt godt ut dette. Chia frø er jo så godt

Okie 17-01-12 21:33

Sv: Chiafrø-dessert
 
chia frø?

Borealis 17-01-12 21:34

Sv: Chiafrø-dessert
 
Dess lengre det står, dess tjukkere blir det. Heller du det nedpå før 30 min, vil det nok svelle videre i magen din ;)

Chiafrø i fun lightsaft er også ok dessert/mellommåltid, om man ellers godtar kunstig søtning:)

Noen liker ikke den gele-konsistensen chiafrørene får, men jeg synes den er snabla god. Med fløte & stevia ble det nesten litt sagogrynsaktig....

Okie 17-01-12 21:37

Sv: Chiafrø-dessert
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borealis (Innlegg 1284701)
Noen liker ikke den gele-konsistensen chiafrørene får, men jeg synes den er snabla god. Med fløte & stevia ble det nesten litt sagogrynsaktig....

hmmmm... litt sånn tapioka altså? Skal søke etter hva disse frøene er. men kan noen fortelle meg er de å finne i dagligvaren eller helsekost eller nett?

j88 17-01-12 21:50

Sv: Chiafrø-dessert
 
chia frø kjøper man på helsekost, eller på nettet

Borealis 17-01-12 22:00

Sv: Chiafrø-dessert
 
Er liksom litt mindre og mykere enn linfrøene....og enda mere gele! Og de er fulle av omega 3, proteiner , fiber m.m.

Sitat:

Litt mer chia frø fakta:

- Chia frø er veldig næringsrike frø, fulle av antioksidanter, fiber, protein, kalsium og andre vitaminer og mineraler.

- Chia frø er den rikeste kilden til omega 3 i planteriket.

- Det finnes både hvite og sorte chia frø og det er ingen forskjell på dem bortsett fra fargen.

- Chia frø har mer omega 3 enn laks og mer kalsium enn melk, samt mer fiber, protein og kalsium enn linfrø.

- Chia frø er et fullverdig protein og inneholder alle de essensielle aminosyrene.

- Chia frø kan absorbere opp til 12 ganger sin egen vekt i vann og hjelper dermed å hindre dehydrering.

- Chia frø gir deg mer langsom blodsukkerstigning, altså kan de hjelpe deg dersom du ofte sliter med at du får lyst på mat mellom måltider.

- Chia frø gir deg mer styrke, energi og gjør deg mer utholdende.

- Chia frø trenger ikke å bli knust for at du skal kunne fordøye dem (i motsetning til linfrø). De kan lett fordøyes av menneskekroppen. De inneholder også 38 g. kostfiber, så de hjelper fordøyelsen.

- Innholdet av langkjedede triglyserider bidrar til reduksjon av kolestrolinnholdet i blodet.

- Chia frø gir også en metthetsfølelse som varer, så de kan være et sunt og effektivt hjelpemiddel om du skal gå ned i vekt.
Hentet fra: http://superlivsstil.blogspot.com/20...e-chia-fr.html

Bik 17-01-12 22:26

Sv: Chiafrø-dessert
 
Disse må man jo prøve ut. Rart de ikke reklameres med for når de er så sunne :)

Borealis 17-01-12 22:30

Sv: Chiafrø-dessert
 
Jeg er ihvertfall hekta! :p

Okie 18-01-12 18:45

Sv: Chiafrø-dessert
 
Oi takk... disse må jeg prøve. Er smaken en egen smak eller minner de litt om linfrø? Elsker linfrø:)

Livsglede 18-01-12 20:43

Sv: Chiafrø-dessert
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borealis (Innlegg 1284701)
Dess lengre det står, dess tjukkere blir det. Heller du det nedpå før 30 min, vil det nok svelle videre i magen din ;)

Chiafrø i fun lightsaft er også ok dessert/mellommåltid, om man ellers godtar kunstig søtning:)

Noen liker ikke den gele-konsistensen chiafrørene får, men jeg synes den er snabla god. Med fløte & stevia ble det nesten litt sagogrynsaktig....


Takk,takk skal prøves imorgen til lunsj, lages klar ved frokost og så nytes senere på dagen med en kopp kaffe og fløte. Jeg bruker kun soyafløte, men regner med at det er det samme:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no