Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Er det noe som er mer viktig? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52488)

Fancy 17-06-12 23:11

Er det noe som er mer viktig?
 
enn noe annet å få i seg når man trener og går på ketolyse samtidig?

Noe mer kroppen trenger, tenker jeg? Jeg har null peilig på hva kroppen trenger når man trener!

gamlebyen 18-06-12 06:44

Sv: Er det noe som er mer viktig -
 
fett (energi) og protein (byggeklosser)!
dersom du nylig begynte å spise ketogent anbefales det å ta det med ro med trening. om du også er utrent, ville jeg også vært litt forsiktig for å unngå å gå på en smell og skader.
hva trener du og hvor ofte?

Fancy 18-06-12 08:57

Sv: Er det noe som er mer viktig -
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen (Innlegg 1359737)
fett (energi) og protein (byggeklosser)!
dersom du nylig begynte å spise ketogent anbefales det å ta det med ro med trening. om du også er utrent, ville jeg også vært litt forsiktig for å unngå å gå på en smell og skader.
hva trener du og hvor ofte?

Trener 30 day shred! Det er Kardio, styrke ++ Det er 27 minutter med øvelser uten pause. Smellen gikk jeg på etter dag 3. (kan jo hende det kommer fler, for hva jeg vet) men av en eller annen grunn har jeg fått "stålånden" over meg. Å lemster/vondt er borte.

BitTorres 18-06-12 10:21

Sv: Er det noe som er mer viktig -
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fancy (Innlegg 1359701)
enn noe annet å få i seg når man trener og går på ketolyse samtidig?

Noe mer kroppen trenger, tenker jeg? Jeg har null peilig på hva kroppen trenger når man trener!

Du trenger den samme maten som du gjør uansett ellers i livet - det eneste du bør passe ekstra godt på, er å få i deg stor nok mengde med animalske proteiner (fisk, egg, fugl, skalldyr, kjøtt). Veier du femti kilo og trenger med tunge vekter, bør proteininntaket ligge på 100 til 125 gram per dag. Trener du mest saltimer (zumba, aerobic, spinning o.l.) eller løper, holder det med mellom 50 - 100 gram, om du veier 50 kilo. Altså: Trener du med vekter for å bli stor og sterk, bør du innta mellom 2 - 2.5 gram protein per kilo kroppsvekt, mens du bør ligge på mellom 1-2 gram per kilo kroppsvekt om du driver med annen trening.
Fokuset ellers bør ligge på MAT. IKKE erstatning for kaker, brød og lignende. Mat er: Grønnsaker, bær, og all mulig animalia og urter. Det er basisen. Eventuelle kakemikser og brødmikser fra ketolyse bør begrenses til helgen.
Om du spiser variert fra det mangfoldet som finnes i naturen, finnes det ingen grunn til at du ikke skal få i deg det du trenger. Det er svært lett på et riktig lavkarbo kosthold å få i seg lettopptagelig føde - lettere enn på tradisjonelt kosthold, der det er mye mat som gjør det vanskelig for kroppen får å ta opp næringen.

mofe 18-06-12 11:49

Sv: Er det noe som er mer viktig -
 
Jeg ville vel ha passet spesielt på saltinntaket, å få i seg nok mineraler og vitaminer. Folk på ketolyse trenger ekstra av det - og de som trener mye har også et økt behov, så gjør man begge deler på en gang ville jeg passet spesielt på her :)

smgj 18-06-12 12:29

Sv: Er det noe som er mer viktig -
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 1359839)
Jeg ville vel ha passet spesielt på saltinntaket, å få i seg nok mineraler og vitaminer. Folk på ketolyse trenger ekstra av det - og de som trener mye har også et økt behov, så gjør man begge deler på en gang ville jeg passet spesielt på her :)

Enig. Dvs - alt som gjør at man "omsetter mer" enn før vil kreve bedre/mer byggesteiner.

Når det gjelder å få alt fra mat så er jeg enig forutsatt at man
- spiser mest mulig økologisk mat (les om den utarmingen av sporstoffene som mangeårig dyrking på samme sted med kun kunstgjødsling og lite dyrkingsrotasjon medfører)
- spiser mest mulig "vill" mat (husdyra våre er like utsatt for dårlig tilpasset kosthold som vi er, og heller ikke de blir "bedre enn den maten de spiser")
- spiser mat og grønnsaker (tang) fra havet (det er den siste kilden til mange sporstoff)
- spiser innmat (lever er naturens egen multivitamin, gelatin og beinmarg inneholder mye av amminosyrene som man betaler for i proteinpulver)

Og så avhenger det selvfølgelig av hvor god den enkelte kroppen er til å resirkulere. :)

Men - mat av grønnsaker, urter, bær, litt frukt og animalia er en veldig god begynnelse og kanskje tilsterkkelig for deg.

Fancy 18-06-12 15:14

Sv: Er det noe som er mer viktig -
 
Tusen takk for svar! :)

BitTorres 21-06-12 19:07

Sv: Er det noe som er mer viktig -
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1359860)
Enig. Dvs - alt som gjør at man "omsetter mer" enn før vil kreve bedre/mer byggesteiner.

Når det gjelder å få alt fra mat så er jeg enig forutsatt at man
- spiser mest mulig økologisk mat (les om den utarmingen av sporstoffene som mangeårig dyrking på samme sted med kun kunstgjødsling og lite dyrkingsrotasjon medfører)
- spiser mest mulig "vill" mat (husdyra våre er like utsatt for dårlig tilpasset kosthold som vi er, og heller ikke de blir "bedre enn den maten de spiser")
- spiser mat og grønnsaker (tang) fra havet (det er den siste kilden til mange sporstoff)
- spiser innmat (lever er naturens egen multivitamin, gelatin og beinmarg inneholder mye av amminosyrene som man betaler for i proteinpulver)

Og så avhenger det selvfølgelig av hvor god den enkelte kroppen er til å resirkulere. :)

Men - mat av grønnsaker, urter, bær, litt frukt og animalia er en veldig god begynnelse og kanskje tilsterkkelig for deg.

Hadde dette vært på face, hadde jeg trykket "liker" :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no