Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Optimal Ernæring (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=133)
-   -   Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12612)

Georgine 29-04-07 22:17

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Jeg har bakt denne i helgen og brukte 50 gram soyaprotein og 50 gram samalt hvete.

Den ble fantastisk saftig. Det eneste jeg skal endre på til neste gang er å tilsette 1 dl sukrin da jeg liker litt søtt i kake.

Valeriana 29-04-07 22:26

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 263464)
Sjekk dagboka mi du, Georgine... der er det en helt hørlig mandelkake med solkrem... kanskje den hadde vært noe den og?!? ;)

.

Har nettop laget mandelkaka for andre gang, kjempegod den også!
Første gangen ble bunnen ganske tørr, men jeg tror det kom av at jeg stekte den litt for lenge. Andre gangen lagde jeg kaka som muffins og stekte dem kort tid, det ble supert! Kaka kan anbefales på det varmeste! ( Men kanskje den skulle hatt en egen diskusjons-tråd?)

Ziggy 29-04-07 22:33

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ketohappy (Innlegg 268309)
hmmm. gikk ikke så bra det her. Kaka ble ganske tørr synes jeg, tygde og tygde.. Og smakte mer som et slags brød med krydder i enn som en kake :confused: Jeg halverte oppskriften og brukte ketolyse bakemix 15 gram. Er virkelig en katastrofe på kjøkkenet, kjipt det her for det luktet så innmari godt!!

vel er bakemiksen dyr, men 15 gram var vell litt i underkant da...

Mi blei no saftig den, med en konsistens som jeg iallefall forbinder med kake, så resultatet kan være en kombinasjon av melmengde, temperatur på ovn, og hvor lenge man steker kaka. Hver ovn er induviduell, så her må man følge med på kaka hvordan det går.

Og husk, vi baker ikke med hvetemel, så å forvente at kaka blir luftig og lett som en kake bakt på hvetemel er vel litt vel mye forlangt...

.

Georgine 29-04-07 22:33

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Valeriana (Innlegg 268336)
Har nettop laget mandelkaka for andre gang, kjempegod den også!
Første gangen ble bunnen ganske tørr, men jeg tror det kom av at jeg stekte den litt for lenge. Andre gangen lagde jeg kaka som muffins og stekte dem kort tid, det ble supert! Kaka kan anbefales på det varmeste! ( Men kanskje den skulle hatt en egen diskusjons-tråd?)

Noterer meg dette bak øret ettersom jeg skal lage den til min mors 60 års dag neste uke :)

ketohappy 29-04-07 22:39

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 268340)
vel er bakemiksen dyr, men 15 gram var vell litt i underkant da..

.

ja, men i oppskriften ser jeg at du har skrevet ca 30 gram bakemix og når jeg halverte oppskriften blir det 15 gram.. Eller har jeg misforstått?

Ziggy 29-04-07 22:44

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ketohappy (Innlegg 268345)
ja, men i oppskriften ser jeg at du har skrevet ca 30 gram bakemix og når jeg halverte oppskriften blir det 15 gram.. Eller har jeg misforstått?

Ops, ja det gjør det, for det rekker til min, men det står eller der og, og det som har kommet bort er at man må prøve seg fram fra mellom 30 til 100 gram...

Nå står det "eller" der uten noe mer, ser jeg... skal rette opp på det!

.

ketohappy 29-04-07 22:49

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
da prøver jeg igjen, takk takk :)

Marion 01-05-07 17:08

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Prøvde krydderkaken:)..Den ble veldig god. Jeg tok røren i amerikanske muffinsformer,da ble de akkurat 100g på stk ferdig stekte:)..neste gang ska jeg doble kryddermengden,var god margin for mer smak syns jeg.

Marion 01-05-07 17:08

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Brukte ketolyse bakemiksen.

Teletubbien 09-05-07 21:31

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
:rodme: :rodme: :rodme: 3-4 toppede bs kakao ???

Iset 09-05-07 21:34

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Ja? Barneskjeer.

Ziggy 09-05-07 21:34

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Teletubbien (Innlegg 273672)
:rodme: :rodme: :rodme: 3-4 toppede bs kakao ???

barneskjeer, men du kan sikkert bruke vanlge spiseskjeer... ;)

.

Photobscura 09-05-07 21:41

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Dæng at jeg ikke kan spise mandler og sånn, jeg eeeelsker jo sånn kake...
Alternativer??

iadokka 12-05-07 21:05

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Jeg synes ikke den ble noe god... :rodme: Godt mulig at det var jeg som gjorde noe feil, men jeg tør ikke prøve en gang til. :geip:

Distrea 13-05-07 17:35

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av iadokka (Innlegg 275346)
Jeg synes ikke den ble noe god... :rodme: Godt mulig at det var jeg som gjorde noe feil, men jeg tør ikke prøve en gang til. :geip:

:rodme: Ikke jeg heller... ennå jeg hadde en del splenda i, hadde kanskje funka med ennå mer... jeg er en søtmoms, men gulerotkakekremen på toppen... DEN var god:sikle:

Photobscura 13-05-07 17:58

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 273684)
Dæng at jeg ikke kan spise mandler og sånn, jeg eeeelsker jo sånn kake...
Alternativer??

Ingen forslag folkens? Anyone?

Har4 vurdert å prøve å spise walnøtter igjen. Når jeg har teknt nøye på det, så er jeg faktisk usikker på om jeg kan huske å ha reagert på akkurat den nøtta....... (Og den har jo minst karber også da.. Og jeg digga den da jeg var liten, fordi den så ut som en hjerne:D)

chili 13-05-07 18:52

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Kan du spise pecannøtter? Eller valnøtter..?

Photobscura 13-05-07 20:15

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av chili (Innlegg 275581)
Kan du spise pecannøtter? Eller valnøtter..?

Som sagt, funderer på det med valnøtter.... Men vet ikke. De jeg vet jeg tåler så langt er macademia, pistasj og cashew. Jeg vet definitivt at peanøtter, mandler og hasselnøtter er nøtter jeg ikke tåler... Er ikke sånn at jeg dauer, men det ubehagelig!! Så kanskje jeg etter så mange år skal prøve meg forsiktig fram.?? Bortsett fra mandler da. Fikk i meg det ved et uhell for noen måneder siden, og det var definitivt kløings og trang hels, ja!

Dolly 13-05-07 20:42

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Skal jeg kjøre nøttene i blenderen på min kjøkkenmaskin eller må jeg kjøpe en tilleggsdings??

Har kenwood major... har ikke lyst å kjøpe en foodprosessor.. har ikke plass og mannen som kjøpte denne til meg hadde tilta..

Ziggy 13-05-07 20:49

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mentos (Innlegg 275620)
Skal jeg kjøre nøttene i blenderen på min kjøkkenmaskin eller må jeg kjøpe en tilleggsdings??

Har kenwood major... har ikke lyst å kjøpe en foodprosessor.. har ikke plass og mannen som kjøpte denne til meg hadde tilta..

Bare bruk blenderen på Majoren du... skal funke utmerket det... og hils til mannen da!!! :p

.

chili 13-05-07 21:07

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 275604)
Som sagt, funderer på det med valnøtter.... Men vet ikke. De jeg vet jeg tåler så langt er macademia, pistasj og cashew. Jeg vet definitivt at peanøtter, mandler og hasselnøtter er nøtter jeg ikke tåler... Er ikke sånn at jeg dauer, men det ubehagelig!! Så kanskje jeg etter så mange år skal prøve meg forsiktig fram.?? Bortsett fra mandler da. Fikk i meg det ved et uhell for noen måneder siden, og det var definitivt kløings og trang hels, ja!

Ikke lurt å ta 500g nøtter i da...

Hva med en blanding av havregryn og valnøtter?
Eller lage 1/2 porsjon, og spise forsiktig?

Eller bruke muffinsformer. :)

chili 13-05-07 21:13

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Pecan-nøtter er kanskje vanskeligere å få tak i, men smaker veldig godt stekt.
Jeg vet ikke om det er en typisk allergi-nøtt...

Jeg tåler ikke mandler lenger, oppdaga det i påska for 4 år siden, etter å ha spist et stort påskeegg m marsipan ... Har ikke hatt nøtteallergi før det.


Jeg håper jeg får bakt denne kaka til 17. mai, den ser så god ut! :spisesnak

(jeg har invitert folk til 17. mai lunsj/frokost).

Photobscura 13-05-07 23:28

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Det jeg tenkte var å ta en liten "nøttetest", under litt sånn ordnede forhold; et stor mugge lunkent vann og en pakke syrtec:D
Veldig forsiktig da. Søstra mi er også allergisk, men gir liksom litt beng i det. Alltid like festlig når hun sitter og knekker og tygger hasselnøtter på julaften og lager ekle høye halsklølyder:p...

chili 14-05-07 20:52

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 275699)
Det jeg tenkte var å ta en liten "nøttetest", under litt sånn ordnede forhold; et stor mugge lunkent vann og en pakke syrtec:D
Veldig forsiktig da. Søstra mi er også allergisk, men gir liksom litt beng i det. Alltid like festlig når hun sitter og knekker og tygger hasselnøtter på julaften og lager ekle høye halsklølyder:p...

Heh.. vær forsiktig, da!

Photobscura 15-05-07 14:02

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Bøtt åffcårs!:D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no