Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Iskremmaskin (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12866)

Trolljenta 07-05-07 11:06

Iskremmaskin
 
Noen som har en av disse og er fornøyd?
Litt fristet til å kjøpe meg en iskremmaskin å ha til sommervarmen

Philips 2304
Kenwood
Krups
Noe billig (skvip?)

Andre merker?

Grethe 07-05-07 12:39

Sv: Iskremmaskin
 
Jeg har krups sin og er kjempefornøyd. Men har ikke prøvd de andre da. Ifjor sommer laget jeg all iskrem vi spiste så det ble en populær dessert her hos oss. ( Selv spiser jeg ikke iskrem så ikke spør meg hvordan den smakte)

Valeriana 07-05-07 14:23

Sv: Iskremmaskin
 
Jeg har også Krups ismaskin, men den er 8 år gammel så min modell er litt annerledes enn den på bildet. Jeg har brukt min maskin mye og er godt fornøyd med den.

Min hjemmelagde is har blitt populær, og vennene mine har blitt vant med å få den servert når de er på besøk. En gang jeg ventet gjester hadde jeg det litt travelt så jeg hadde kjøpt vanlig is i butikken. Da fikk jeg en nokså sur kommentar fra en kamerat:"Hva, har du kjøpt isen!"

Lykke til med handelen! Håper du finner en maskin du blir fornøyd med.

Nannah 07-05-07 15:00

Sv: Iskremmaskin
 
jeg har kjøpte en krupps nå på lørdag...blir god is...men veldig lite synes jeg:(....noen som vet om det går ann og lage flere porsjoner på en gang?
Hvor lenge holder bollen seg kald nok?

Grethe 07-05-07 15:36

Sv: Iskremmaskin
 
Når jeg har laget en porsjon tar jeg det over i en form og setter den i fryseboksen. Da er det bare å sette igang å lage en porsjon til. Hvor mange porsjoner man kan lage før bollen er kald vet jeg ikke , men det tar LANG tid før den ikke kjennes kald ut.

Ziggy 08-05-07 13:29

Sv: Iskremmaskin
 
Jeg har Philips sin, og er kjempefornøyd med den! Vurderer å kjøpe et ekstra kjøleelement til sommeren, sånn at en kan lage flere porsjoner om gangen...

.

Dolly 08-05-07 14:36

Sv: Iskremmaskin
 
Kan noen forklare meg hvordan den fungerer?

har ikke peiling..

står den på benken tilkoblet strøm?

Lemen 08-05-07 17:32

Sv: Iskremmaskin
 
Jeg har den fra Kenwood, har ikke brukt den så mye, men synes den har fungert bra. Eneste jeg synes med den er at bollen er litt liten. Tror en kan lage ca 0,5 liter i gangen. Hvis en lager bare til et par personer, så er det ok, men litt lite hvis det er flere som skal ha.

Distrea 08-05-07 22:01

Sv: Iskremmaskin
 
Jeg har også fra Kenwood. Prøvd to ganger.... funker dårlig, etter bare noen minutter begynner kloa å fryse fast i bollen:mad: ... etter litt mer tid er den bom fast!
syns også det blir noe veldig til KLIN:o
Må vel invistere i en som er bedre, har jo lyst til å unne meg en is i ny og ne når ferien kommer:p

Lemen 08-05-07 22:04

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Distrea (Innlegg 272836)
Jeg har også fra Kenwood. Prøvd to ganger.... funker dårlig, etter bare noen minutter begynner kloa å fryse fast i bollen:mad: ... etter litt mer tid er den bom fast!
syns også det blir noe veldig til KLIN:o
Må vel invistere i en som er bedre, har jo lyst til å unne meg en is i ny og ne når ferien kommer:p

Prøv med en ganske rennende røre. Det har funket fint for meg. :)

Distrea 08-05-07 23:27

Sv: Iskremmaskin
 
Den første røra jeg prøvde var veldig fast, da satt kloa seg fast etter to minutter. Andre gang var med en ganske rennende røre.... og da klarte den å røre i ti minutter før den satt fast :mad:
Hvordan røre bruker du?... Så prøver jeg en tredje gang med den:) alle gode ting er tre heter det jo :rolleyes:

Lemen 08-05-07 23:30

Sv: Iskremmaskin
 
Jeg brukte oppskriften til Iset her inne, mulig jeg reduserte mengden noe, er så lenge siden nå at jeg husker ikke. Du må bare prøve deg fram til du får det til! :)

Borealis 09-05-07 00:00

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mentos (Innlegg 272574)
Kan noen forklare meg hvordan den fungerer?

har ikke peiling..

står den på benken tilkoblet strøm?

Ja, det lurer jeg også på...
Og om det kun er NOE av ismaskina som skal i frysa, hvor stor er den biten? Har ei liiita fryseskuff, nærmest...

Bee 09-05-07 00:03

Sv: Iskremmaskin
 
Hvordan blir isen i sånne maskiner? Som softis eller? :D

Lemen 09-05-07 00:03

Sv: Iskremmaskin
 
Det er hele den store bollen som skal stå i fryseren og bli kald.

Når en skal lage is skal en ha røren i bollen (som skal ha stått i minst 24 t i fryseren først), så setter en i gang maskinene. Maskinene rører da i isen hele tiden, slik at det ikke blir krystaller i den. Etter ca 20-30 min er den ferdig, og da kan en ta den over i en annen bolle å fryse den, eller spise den. :p

Borealis 09-05-07 00:07

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 272955)
Det er hele den store bollen som skal stå i fryseren og bli kald.

Når en skal lage is skal en ha røren i bollen (som skal ha stått i minst 24 t i fryseren først), så setter en i gang maskinene. Maskinene rører da i isen hele tiden, slik at det ikke blir krystaller i den. Etter ca 20-30 min er den ferdig, og da kan en ta den over i en annen bolle å fryse den, eller spise den. :p

Takk!:)
Og finnes disse som ganske små boller?

Lemen 09-05-07 00:10

Sv: Iskremmaskin
 
Det vet jeg ikke. Synes min er liten, og tror den rommer ca en 1/2 liter. Er kjøleelementet rundt bollen som tar plass, og gjør at den blir stor.

Borealis 09-05-07 00:15

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 272967)
Det vet jeg ikke. Synes min er liten, og tror den rommer ca en 1/2 liter. Er kjøleelementet rundt bollen som tar plass, og gjør at den blir stor.

Er vel fare for at jeg da må kjøpe iskremmaskin OG ny fryser...:(

Lemen 09-05-07 00:17

Sv: Iskremmaskin
 
Den tar opp ca en halv skuff i fryseren min, og den plassen skal den få ha, i tilfelle jeg en dag plutselig får lyst til å lage is. :D

En har vel alltids bruk for en større fryser forresten? ;)

Borealis 09-05-07 00:19

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 272975)
Den tar opp ca en halv skuff i fryseren min, og den plassen skal den få ha, i tilfelle jeg en dag plutselig får lyst til å lage is. :D

En har vel alltids bruk for en større fryser forresten? ;)

Bruk for ja...men plass?:(
Veit du hvor høy din er totalt, sånn cirka? Og tversover/diameter,altså?

Bee 09-05-07 00:20

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bee (Innlegg 272954)
Hvordan blir isen i sånne maskiner? Som softis eller? :D


:rolleyes:

Lemen 09-05-07 00:21

Sv: Iskremmaskin
 
Nei, men jeg har 4 meter å gå bort til fryseren, og målebånd ved siden av meg, så det kan jeg finne ut. ;)

Ziggy 09-05-07 00:22

Sv: Iskremmaskin
 
Elementet på Philps sin er lite og tar ikke store plassen det... mitt ligger i fryseren hele tiden det.. og jeg har ikke stor fryser, men merker ikke at det tar store plassen...

Og Philipsen lager mere enn 0,5 l pr porsjon og...

.

Lemen 09-05-07 00:22

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 272980)
Nei, men jeg har 4 meter å gå bort til fryseren, og målebånd ved siden av meg, så det kan jeg finne ut. ;)

Ca 14cm høy, og 20 cm i diameter. :)

Lemen 09-05-07 00:27

Sv: Iskremmaskin
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 272982)
Elementet på Philps sin er lite og tar ikke store plassen det... mitt ligger i fryseren hele tiden det.. og jeg har ikke stor fryser, men merker ikke at det tar store plassen...

Og Philipsen lager mere enn 0,5 l pr porsjon og...

.

Oj, ser at jeg har tatt feil. Står på produktsiden at bollen har 1,1 (og en plass står det 1,3) liter i kapasitet. :)

På min sin maskin, putter en hele denne bollen i fryseren. (Untatt det blanke lokket på toppen)
http://www.bestbuy.no/product.asp?ms...=815&sku=51029


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no