Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Styrketrening og lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842)

Vettel 03-03-10 18:20

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Noen jeg kjenner veeldig godt tok ekstra insulin (sprøyte) da han drev med styrketrening for noen år siden. Han mener selv at det gav en bedre muskellbygging enn uten. Han har ikke testet andre stoffer, så han kan ikke sammenligne effekten.

Iform er vel ikke akkurat vitenskaplig, men men! Masse artikler om LCHF-lignende kosthold og styrketrening.
http://www.iform.no/pub/art.php?id=326

Blogg om lavkarbo og trening. http://lchf-training.blogspot.com/

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/R...7-bd85bbc70426

scartz 03-03-10 20:12

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Typen min spiser lavkarbo og trener styrketrening. Va interessant dette med å spise karbohydrater etter trening. Har dere noen tips til hva, og hvor mye?

Bulldog 03-03-10 22:01

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 841602)
Noen jeg kjenner veeldig godt tok ekstra insulin (sprøyte) da han drev med styrketrening for noen år siden. Han mener selv at det gav en bedre muskellbygging enn uten. Han har ikke testet andre stoffer, så han kan ikke sammenligne effekten.

Vedkommende tok insulin, men brukte ikke steroider? Enten skrøner du, han, eller så er vedkommende komplett idiot. Og trolig feit. Eller død.

Beklager hvis jeg er litt krass nå, men gud forby om noen skulle lese dette og tro at de kan stikke seg sjøl med en insulinpenn for å få større muskler.

Bulldog 03-03-10 22:04

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av scartz (Innlegg 841719)
Typen min spiser lavkarbo og trener styrketrening. Va interessant dette med å spise karbohydrater etter trening. Har dere noen tips til hva, og hvor mye?

Maltodekstrin i proteinshaken. Selges som "carbo fuel" el i de fleste kosttilskuddsbutikker. Vanlig dosering er ca mager kroppsvekt i gram, men det er ikke så innmari nøye :)

Tone-G 05-03-10 18:58

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Hei:)

Kan jeg få noen tips om hva jeg bør spise før og etter trening for å yte bedre?

Jeg følger ketolyse..

Jeg trener xykling, kondisjon og vekter..

Bulldog 05-03-10 19:36

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Amariel (Innlegg 843057)
Kan jeg få noen tips om hva jeg bør spise før og etter trening for å yte bedre?

Mat :)

Vettel 05-03-10 20:44

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bulldog (Innlegg 841837)
Vedkommende tok insulin, men brukte ikke steroider? Enten skrøner du, han, eller så er vedkommende komplett idiot. Og trolig feit. Eller død.

Beklager hvis jeg er litt krass nå, men gud forby om noen skulle lese dette og tro at de kan stikke seg sjøl med en insulinpenn for å få større muskler.

Jeg synes selv det var temmelig horibelt ja! Skal vise h*n denne setningen hehe! Gjorde det sammen med en indremedisiner som et lite eksperiment. Og nei, tok ikke steroider. Var vel ungdommelig overmot og idiotskap...
Personen fikk mye muskler, men også en del fett. Men forsøkte aldri "deffing" -for lat.
Idag er personen frisk og slank og gått over til langdistanseløping, noe kroppen var glad for. Den tålte ikke helt vekten av egen kropp, eller de tunge løftene.

Tone-G 05-03-10 21:14

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Ja, det er jeg enig i Bulldog, men hva slags mat er best.. På treningsenteret minner de oss stadig på hvor viktig det er å spise en banan ol etter trening.. Så da lurer jeg på hva jeg bør spise siden jeg ikke kan spise bananer uten å komme ut av ketose.. Nøtter kanskje?

Bulldog 05-03-10 23:45

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Amariel (Innlegg 843144)
Ja, det er jeg enig i Bulldog, men hva slags mat er best.. På treningsenteret minner de oss stadig på hvor viktig det er å spise en banan ol etter trening.. Så da lurer jeg på hva jeg bør spise siden jeg ikke kan spise bananer uten å komme ut av ketose.. Nøtter kanskje?

Det er ikke så himla viktig, så lenge du får i deg nok mat ellers på døgnet. Bare spis fornuftig og nok. Det holder i massevis.

Bulldog 05-03-10 23:54

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 843129)
Jeg synes selv det var temmelig horibelt ja! Skal vise h*n denne setningen hehe! Gjorde det sammen med en indremedisiner som et lite eksperiment. Og nei, tok ikke steroider. Var vel ungdommelig overmot og idiotskap...
Personen fikk mye muskler, men også en del fett. Men forsøkte aldri "deffing" -for lat.
Idag er personen frisk og slank og gått over til langdistanseløping, noe kroppen var glad for. Den tålte ikke helt vekten av egen kropp, eller de tunge løftene.

Av de tre "store" medikamentene som brukes i kroppsbygging er insulin det eneste som er potensielt dødelig. Det er en nødvendighet for å kunne hevde seg helt i toppen, men mange kvier seg for å bruke det, og med god grunn. Det hadde vært ekstremt mye tryggere, for ikke å snakke om mer effektivt, for vedkommende å bare brukt testosteron. Hva slags tilbakestående indremedisiner gir insulin til en person som et "eksperiment"???

For å være ærlig så håper jeg hele greia er en skrøne...

Carisma 08-03-10 23:48

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Amariel (Innlegg 843144)
hva slags mat er best.. På treningsenteret minner de oss stadig på hvor viktig det er å spise en banan ol etter trening.. Så da lurer jeg på hva jeg bør spise siden jeg ikke kan spise bananer uten å komme ut av ketose.. Nøtter kanskje?

Jeg spiser avocado eller lignende før trening, gjerne med rekesalat. Masse fett :ja: Og hvis du vil spise etter trening lønner det seg å gå for proteiner. Kokte egg, skinke, kylling f.eks. Ost og skinkeruller er enkelt.

Fetpåmidten 17-03-10 14:56

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Forskning.no har skrevet om studien på NIH, litt mer forståelig på norsk:)

http://www.forskning.no/artikler/2010/mars/244898

scartz 18-03-10 14:15

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 844737)
Jeg spiser avocado eller lignende før trening, gjerne med rekesalat. Masse fett :ja: Og hvis du vil spise etter trening lønner det seg å gå for proteiner. Kokte egg, skinke, kylling f.eks. Ost og skinkeruller er enkelt.

Jeg leste ett innlegg av Pål hvor han sa at proteiner etter trening gir lite hensikt uten karbohydrater til. (for å bygge muskler ytterligere).

Sånn jeg forstod det, etter trening:
Karbohydrater - Bra, gir økt muskelbygning
Karbohydrater + proteiner - Enna bedre
Kun proteiner - Gir så og si ingen effekt.

screwball 18-03-10 17:06

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Jeg er over normalt tett i nøtta, så må derfor be noen om å konkretisere for meg...

Jeg trener styrke 3x i uka (kardio 2x i tillegg litt sånn til og fra) og lever strikt lavkarbo på rundt 20g karbo/dag.

Er det slik å forstå at jeg ikke vil oppnå annet enn bedre resultater om jeg tar en proteinshake med la oss si 80g "carbo fuel" rett etter trening?
Kan man trygt gjøre det uten å eksplodere opp i fettprosent?

For jeg føler jeg stanger litt i veggen mtp å legge på meg muskler og bli sterkere, selv med hard trening.

Bulldog 18-03-10 20:56

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av screwball (Innlegg 849971)
Jeg er over normalt tett i nøtta, så må derfor be noen om å konkretisere for meg...

Jeg trener styrke 3x i uka (kardio 2x i tillegg litt sånn til og fra) og lever strikt lavkarbo på rundt 20g karbo/dag.

Er det slik å forstå at jeg ikke vil oppnå annet enn bedre resultater om jeg tar en proteinshake med la oss si 80g "carbo fuel" rett etter trening?
Kan man trygt gjøre det uten å eksplodere opp i fettprosent?

For jeg føler jeg stanger litt i veggen mtp å legge på meg muskler og bli sterkere, selv med hard trening.

Ikke prøv å gjøre to ting samtidig. Skal du opp i styrke og muskelmasse, så gjør du det. Skal du ned i fettmengde, så gjør du det. Prøver du å gjøre begge deler, så vil du "stange i veggen", som du selv sier.

Om du tar 80g karbohydrat etter trening, så er det 320kcal (kjapp hoderegning, kan være på bærtur). Du kommer ikke til å bli bælfeit av det over natten, og det kan være at det er alt som skal til for at du skal komme over stagnasjonen :)

Helene BO 01-04-10 13:57

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson (Innlegg 639412)
Jeg har holdt på med styrketrening i 3 mnd nå på lavkarbo, og hatt større framgang enn noen gang tidligere på "vanlig" kost.

Kan absolutt anbefales...

Dette er også min erfaring etter 6 ukers trening 3-4 dager i uken! :)

scartz 01-04-10 21:16

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Har dere erfaring med 4x4? (en kompis mener dette er fantastisk trening, og at begrepet 4x4 er veldig kjent, all though jeg ikke kjenner til dette! :p)

blåbær 02-04-10 00:07

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Det skal visst være den beste måten å få opp formen på. Har vært på noen sykkeltimer med 4x4, og det var egentlig helt perfekt. Ble hele tiden sånn passe sliten i hver intervall.

Ellers er det en gammel tråd om det her på forumet: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10975
Kanskje du finner noe av interesse her?

Cherry 30-04-10 15:04

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Strider ikke dette MOT Påls egen studie der han kom fram til at mennesker på ketogen diett gikk ned i fettvekt, men ikke noe vesentlig endring i muskelmasse?

ada-emilie 30-04-10 16:34

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Whey proteinpulver, øker det blodsukkeret?

plastbox 03-05-10 08:19

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Angående myostatin-hemmere, et meget spennende stoff som kanskje kunne fått vår alles kjære Stephen Hawking på beina igjen: Er Australsk firma testet for noen år tilbake en myostatin-hemmer beregnet på behandling av ALS og andre muskel-nedbrytende sykdommer. Resultatet i mus var en 40% økning i total muskelmasse på 6 uker. Så ja, dette kommer før eller siden og vil som alt annet medisinsk også brukes/misbrukes (avhengig av dine personlige prefferanser) av folk som ikke akkurat hadde fått det på resept. :P

Insulin er et av kroppens mest anabole hormoner. Insulin gjør at muskler tar opp sukker og proteiner fra blodet, så dersom insulinproduksjonen stoppet helt (type 1 diabetes) ville det vært 100% umulig å bygge noe som helst.

På den andre siden har jeg aldri sett noe seriøs forskning som viser at mer insulin == mer muskler. Faktisk er det flere bodybuildere som kjører lavkarbo hele året og er svære som fy, så selv om man mangler bevis virker det utifra observasjoner som om basal-insulin* og insulinresponsen på inntak av protein** er nok til å tilføre musklene det de trenger.

Insulin er som mojo er inne på et to-egget sverd. Det er faktisk inflammasjonsfremkallende, så folk med leddgikt, psoreasis (indre og ytre), Alzheimer's og annet vil alle nyte meget godt av et lavkarbo-(og dermed lavinsulin-)kosthold.

Andre tilstander der inflammasjon kan tenkes å være medskyldig er: den noe vage diagnosen fibromyalgi (som ofte skyldes muskelinflammasjon), hjerte- og karsykdommer, diabetes, inflammatorisk tarmsykdom og mange flere. Selv aldring får kronisk inflammasjon skylden for, men selv om mye av det man leser om inflammasjon er humbug og overdrivelser fordi det er "på moten" om dagen, så er det faktisk den skyldige i mange sykdomstilstander.

*Basal-insulin er et gjevnt nivå av insulin man har i kroppen døgnet rundt uansett type og mengde matinntak.

**For at kroppen skal kunne nyttegjøre seg av protein må noe insulin skilles ut i tillegg til basal-insulinet. Spiser man ikke karbohydrater vil kroppen også frigjøre glukagon som gjør at leveren frigir sukker og fettet frigir fettsyrer (som blir til ketoner). Dette fordi insulinet som ber musklene om å ta opp proteiner også gjør at de tar opp sukker fra blodet, og tilføres ikke sukker vil man oppleve den livstruende tilstanden hypoglykemi; lavt blodsukker.

Bulldog 03-05-10 17:07

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 871468)
Faktisk er det flere bodybuildere som kjører lavkarbo hele året og er svære som fy, så selv om man mangler bevis virker det utifra observasjoner som om basal-insulin* og insulinresponsen på inntak av protein** er nok til å tilføre musklene det de trenger.

Navn, takk.

plastbox 03-05-10 17:49

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bulldog (Innlegg 871730)
Navn, takk.

Vel, som du sier.. alle som vil nå toppen bruker insulin og de raskeste karbohydratene kjemien har klart å gi oss. Som jeg sa i posten min er insulin absolutt anabolt, ergo kjører alle som er på "Mr. Olympia"-nivå høy-carb og mest mulig av alt som på noen som helst måte kunne sies å være anabolt.

Hadde du fått publisert en vitenskapelig artikkel som sa at løvetann kunne være anabolt, så hadde det ikke gått mange ukene før du hadde sett de største gutta gresse ute i enga for å potensielt få en liiiiten fordel over de andre. ;)

Alt dette er irrelevant, poenget mitt var at det finnes folk som (i forhold til normalen) er svære som fy og ikke spiser noe særlig karbohydrater og i allefall ikke tar noe ekstra insulin. Det er bevist igjen og igjen at basal-insulin er nok til å bygge muskelmasse effektivt så selv om super-mega-raske carbs og kunstig insulin øker effekten av treninga, så stiller jeg meg tvilende til hvilken verdi dette har for lhcf-slankere eller oss som trener for egen vinning og helse.

nellie 03-05-10 18:02

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Noen som har noe formening om hvordan jeg, som er Lindberger, bør spise før og etter en økt med hard styrketrening som avsluttes med 4 x 4? (trener tidlig på morgenen)

ada-emilie 03-05-10 18:54

Sv: Styrketrening og lavkarbo
 
Nellie: Det er ikke nødvendig å spise noe merkverdigere etter trening. Kjøtt/fisk/egg og grønnsaker og olje funker bra som bare det.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no