Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Orientering - har noen prøvd det? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37742)

Akat 28-10-10 14:20

Orientering - har noen prøvd det?
 
Leste denne artikkelen om orientering og fikk så lyst til å prøve det, men er litt nervøs...Er det noen av dere som har prøvd det, og hvordan var/er det? :) Ut i fra denne siden virker det jo som man må ha ganske gode forkunnskaper+ være veldig sprek for å kunne trene det...

Akat 28-10-10 14:22

Sv: Orientering - har noen prøvd det?
 
...ok..så kan man kanskje uten å være erfaren 100 %... Trykket meg videre hit og når småbarn kan, burde vel jeg også kunne... :P Men damn, de burde gjøre noe med utforminga av sida si så det ikke ser så J**** proft ut!:rolleyes: Skremmer jo... :P

nellie 28-10-10 14:26

Sv: Orientering - har noen prøvd det?
 
Dette har jeg faktisk tenkt på litt i det siste! Vi hadde endel av det på barneskolen og da var det gørr, men hva var ikke gørr når man var 12 liksom? Fly rundt i skauen i 30 varmegrader med kart og kompass liksom..

Men nå synes jeg det høres kjempeartig ut! Har egentlig veldig lyst til å begynne selv. Men mest sånn for hobby da.. Ikke sport liksom.

Skippy 29-10-10 11:28

Sv: Orientering - har noen prøvd det?
 
I familien hos meg har vi prøvd dette en gang. Litt seine med å komme igang, vi rakk en tur før de tok inn postene grunnet elgjakta - forståelig nok. Vi er fast bestemt på at vi skal gjøre dette neste år også, og kanskje starte litt tidligere på året;). Vi kjøpte oss en pakke med turorienteringskart i en sportsforretning og et kompass(sportsforretningen kan sikkert også forklare bruken). Med svake kunnskaper om bruk av kompass fra barneskolen labbet vi i vei, og vi hadde det utrolig morsomt. Med ingen erfaring i gode veivalg i terrenget ble det mye kaving og mye våte føtter, men vi klarte å finne alle postene vi hadde satt oss fore å finne. Vi har en plan om at til våren skal vi også starte med å gå, så kommer evnen til å finne frem og kondisen litt etter litt. Bare prøv, dette er gøy.

lifejack 29-10-10 12:40

Sv: Orientering - har noen prøvd det?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 956741)
Dette har jeg faktisk tenkt på litt i det siste! Vi hadde endel av det på barneskolen og da var det gørr, men hva var ikke gørr når man var 12 liksom? Fly rundt i skauen i 30 varmegrader med kart og kompass liksom..

Men nå synes jeg det høres kjempeartig ut! Har egentlig veldig lyst til å begynne selv. Men mest sånn for hobby da.. Ikke sport liksom.

30 varmegrader???:eek:
Hvor bodde du som 12-åring?:o

Tror forøvrig jeg skal sjekke opp orientering litt mer. Er jo veldig glad i å gå tur i skog og mark, så hvorfor ikke trene opp kartkunnskapene og sånt i tillegg:ja:

TrillTrall 29-10-10 13:01

Sv: Orientering - har noen prøvd det?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Akat (Innlegg 956737)
Leste denne artikkelen om orientering og fikk så lyst til å prøve det, men er litt nervøs...Er det noen av dere som har prøvd det, og hvordan var/er det? :) Ut i fra denne siden virker det jo som man må ha ganske gode forkunnskaper+ være veldig sprek for å kunne trene det...

Jeg tror nok det er noe som egner seg for de fleste, med mindre man er totalt blåst for retningssans og kartkunnskaper. :) Husker en runde med orientering på leirskole i 6. klasse, jeg visste ikke opp-ned på et kompass, men skjønte at lederen på gruppa, en gutt selvfølgelig, måtte ta feil da han påsto at man alltid skulle gå mot nord! :lol:

Jeg er ikke vant med kompass nå heller, men elsker kart og tror jeg er såpass oppegående og har fått med så mye at jeg skulle klare å finne frem med kart og kompass, i klarvær i alle fall. :) Tror sannelig jeg skal kjøpe et kompass å ha på hytta og ta med kart og kompass på tur! Et enkelt kompass koster jo ikke mange kronene heller.

Tøsa! 29-10-10 19:49

Sv: Orientering - har noen prøvd det?
 
Har kun prøvd tur-orientering :P
Det er iallefall kjempemorsomt.
Det blir jo noe helt annet, men...
Jeg hater å gå tur, for det er så kjedelig, men hvis man leter etter noe er det plutselig mye mer givende.

Akat 04-11-10 13:32

Sv: Orientering - har noen prøvd det?
 
Viste seg at venninna mi har konkurrert aktivt før, så fikk et lynkurs i kart og kompass og en runde turorientering sammen med henne(riktignok uten poster siden de var tatt inn). Kan VIRKELIG anbefale det! Kjempegøy! Vi holdt vel på i litt over to timer i skogen uten at jeg merket at tiden gikk, og fikk løpt litt innimellom også(selv om det en gang ble bom). Dagen etter var jeg både stiv og støl- deilig! :D I tillegg var det herlig med mestringsfølelsen det gav! <3 Noe annet enn da jeg gjorde det på skolen ja, for å si det sånn! Anbefaler deg å prøve Nellie! :)

nellie 04-11-10 14:41

Sv: Orientering - har noen prøvd det?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lifejack (Innlegg 957352)
30 varmegrader???:eek:
Hvor bodde du som 12-åring?:o

Tror forøvrig jeg skal sjekke opp orientering litt mer. Er jo veldig glad i å gå tur i skog og mark, så hvorfor ikke trene opp kartkunnskapene og sånt i tillegg:ja:

I gamledager når jeg var ung, så forekom det faktisk slike varmegrader på seinsommern:p

Jeg skal prøve!:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no