Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Sunne oppskrifter på barnemat? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1067)

Iset 21-05-04 14:53

Sunne oppskrifter på barnemat?
 
Har noen av dere oppskrifter på sunn barnemat, til alle måltider? Altså grøt, middag, lunsj osv.

Jenta mi er 7 mndr, sliter litt med matlagingen til henne. Hun får desverre mest glass, men det er iallefall økologisk (Hipp). Det hadde det ikke vært om jeg hadde laget det fra bunnen av. Grøten er også Hipp (vaniljegrøt med kanel og hun elsker den.

Men jeg har lyst å lage selv nå.

HP 21-05-04 16:05

Bidra litt jeg da... :p

Brød = Lindbergbrød eller grovere (ikke gi noe annet... ;) )

Grøt oppskrift har jeg lagt ut, men variasjoner er der mange av. Bytt ut 50% av kornet med malte nøtter... Tilsett cottage cheese for protein.

Fiskekaker, med fisk i, sammen med moste grønnsaker og brun sos med grønnsakskraft og masse smør...:sikle: Det skal jeg og poden spise idag!

Også vil jeg legge til en veeeeldig nyttig erfaring: Når poden har skeiet ut over flere dager... Spist "et normalt" kosthold som det heter... :rolleyes: Så er det ikke alltid han vil ha mat på noen dager... Jeg tror rett og slett han føler seg uvel... Men uansett, han spiser normalt igjen etter 1-3 dager! :cool:

Ikke la deg lure av: "Det er da bedre at h*n spiser noe..."

Og: "De spiser når de er sulten" er en helt sann påstand! :D

Iset 21-05-04 19:49

Tusen takk Hp!! :klem:

MHM 23-05-04 21:52

Her kommer noen tips som jeg selv har prøvd ut:

Kok Helios havregrøt som anvist på pakka, men litt tykkere. Tilsett mye fett i grøtporsjonen. Det kan være avokado eller kaldpresset olje (oliven/raps/avokado). I tillegg (ikke istedenfor) kan du ha i smør, fløte og smeltet kokosfett (Cocosa). Så kommer smakstilsettingen til grøten, og denne kan variere fra dag til dag: Sviskepuré, Frutti fra Nestlé, blåbærpuré, bringebærpuré, nypeekstrakt, kanel, bananmos osv.

Da blir grøten så mye bedre enn den kjøpte atte! :p

Middagsmaten gjelder det også å få så fettrik som du klarer v.h.a. oljer og smør/føte, men fortsatt har nok proteiner (ørret, kalv, lam, kylling m.m.) og grønnsaker (brokkoli, blomkål, kålrot, gulrot).

Ellers så kan jo noen måltider være hverken grøt eller middag... Det kan være Biola syrnet lettmelk + litt cottage cheese + bær + kanel + malte mandler. Eller eggerøre + grønnsakmos. For eksempel. Ta utgangspunkt i den maten du spiser selv, og tilpass konsistensen til barnet. :)

Lykke til! Jeg unner alle barn det beste; - nemlig lavkarbo mat med nok proteiner og essensielt fett. Laget av rene, økologiske råvarer av mor eller far, med masse kjærlighet og omtanke! :love:

Iset 23-05-04 22:16

Tuuusen takk MHM. Jeg kan desverre ikke prikke deg, for jegmå gi noen andre først. :sur:

Anne 23-05-04 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
Lykke til! Jeg unner alle barn det beste; - nemlig lavkarbo mat med nok proteiner og essensielt fett. Laget av rene, økologiske råvarer av mor eller far, med masse kjærlighet og omtanke! :love:

Jeg har sakset dette og sendt det videre på mail, til noen som trenger det :D
Særlig dette med å "berike" grøtene med protein og fett...Kjempesmart:)

Iset 23-05-04 22:21

Er det forresten noe jeg ikke kan gi jenta mi av alt dette, når hun er 7,5 mndr?
Syns alle maser om allergier og alt er så farlig.. :rolleyes:

MHM 23-05-04 22:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Er det forresten noe jeg ikke kan gi jenta mi av alt dette, når hun er 7,5 mndr?
Syns alle maser om allergier og alt er så farlig.. :rolleyes:


Hei igjen, Iset. Jeg klipper likegodt inn noe jeg har skrevet fra en annen tråd angående dette med allergi (litt latskap er vel lov...?):

"Jo, jeg er helt enig i en gradvis tilvenning. Og helst "under en paraply av morsmelk" som det så fint heter. Det vil si at mens babyen får morsmelk, så bør den ha fått smake på det meste, pga at morsmelken hjelper med dannelsen av antistoffer. Jeg er dessuten ikke tilhenger av "føre-var-prinsippet" når det gjelder matallergi. Hvorfor gå glipp av mange viktige næringsstoffer, fordi man kanskje kan bli allergisk? Hvis mor eller far er allergisk for torsk, så pøser man selvfølgelig ikke på med torsk til poden, men sånn generelt synes jeg mange er hysteriske. Hvis man spiser et variert kosthold, så er risikoen mye mindre for å reagere på noe. Og dersom man spiser nok essensielt fett, så er kroppens immunforsvar mye bedre rustet til å tåle potensielle allergener.
PS: Tenk på hvordan man har vinglet når det gjelder å ha husdyr for å forebygge allergi mot husdyr. Nå er det visst lurt å ha husdyr igjen...."

Iset 23-05-04 22:36

HALLELUJA!!!!!!!! Og ikke minst: AMEN!!!!

Du sier akkurat det jeg tenker på!!! Jeg er mye på mamma-forumer, bla NM og DB, og der er det hysteriske tilstander (spesielt på DB) når det gjelder å gi ungene mat, pga allergier. De kan ikke ha nøtter, jordbær, sitrus, osv osv. For TENK om de får allergi.

Nå kan det sies at verken jeg eller mannen min har matallergier, og ingen jeg kjenner i slekten heller, så da er det vel ganske trygt uansett. :)

Lullen 15-07-04 11:50

Takk for fine tips!

Nooria 07-11-04 08:19

Poden min spiser havregrøt (av havre fra Helios) med masse sunne godsaker i til frokost hver dag. Men nå skal jeg begynne å ha enda mer fett i den ;)


Jeg har nå også skjønt hva som er løsningen for å få han til å spise grønnsakene sine. Jeg skal knuse dem i smeltet smør :D

Takkk MHM. Du er topp! :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no