Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Bakt sellerirot? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10089)

LilleVille 01-09-06 12:29

Bakt sellerirot?
 
Jeg så et matlagingsprogram med Arne Brimi for en stund siden. Der bakte han selerirot på samme måte som man lagde bakt potet, og hadde rømme, urter og kryddersmør oppi.. kan sikkert ha skinke og bacon også..

Noen som har prøvd dette? Hørtes jo godt ut da, jeg som er så glad i bakt potet! :) Men er ikke sånn selerirot ganske sterk i smaken? Kanskje den blir mildere av å bli bakt?

LilleVille 01-09-06 12:47

Sv: Bakt selerirot?
 
Her fant jeg oppskriften, blant mye annet usunt da... :)

Selerirot har 2,8 g karbohydrat pr 100 gram, det er jo MYE mindre enn potet, er omtrent det samme som blomkål...

Tror jeg må prøve dette i helgen jeg, se om det er godt eller om seleri-smaken er for sterk...

Vikki 01-09-06 13:39

Sv: Bakt selerirot?
 
Så det samme programmet jeg og ! Bakt sellerirot så veldig godt ut!
Har ikke prøvd selv ennå. Får bare fatt i oppkuttet sellerirot, så jeg har det på vent...:p
Skiv litt om hvordan det blir da... - om du prøver. :D

LilleVille 05-09-06 19:37

Sv: Bakt selerirot?
 
Nå har jeg prøvd :)

Dette er en bra årstid for selerirot, er tiden for fersk suppe og sånne greier, så på Coop Obs! hadde de bunter med hele røtter.. Jeg renset den litt, pakket den i folie og gjorde som Brimi sa, bakte den på 190 grader i 30 minutter. Og den var like hard... For å få den passe sånn "bakt potet spise med skje myk", bør den stå halvannen time minst....
Men godt var det! :) Jeg tok litt smør og hvitløkspepper i, og litt rømme på toppen. Hadde den som tilbehør til biff. Men den kan sikkert være et måltid i seg selv hvis man slenger på en dæsj bacon, eller litt skinke, og ost såklart! :)

Daizy 05-09-06 22:49

Sv: Bakt selerirot?
 
Nam! Hørtes yummy ut :) Det må jeg prøve - takker og bukker!

Mya 06-09-06 08:51

Sv: Bakt selerirot?
 
Hei et spm til dette: Er det ikke slik at alle rotfrukter får flere karber eller påvirker bloidukkeret mer etter at de er varmebehandlet, mener å ha lest noe slikt, så jeg er litt skeptisk. Dersom noen kan fastslå det motsatte har jeg en fantastisk selerirotoppskrift....

mofe 06-09-06 10:38

Sv: Bakt selerirot?
 
Iflg. den store matvaretabellen inneholder sellerirot 2.8 karbohydrater pr 100 gram.

Nille 06-09-06 11:12

Sv: Bakt selerirot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mya
Hei et spm til dette: Er det ikke slik at alle rotfrukter får flere karber eller påvirker bloidukkeret mer etter at de er varmebehandlet, mener å ha lest noe slikt, så jeg er litt skeptisk. Dersom noen kan fastslå det motsatte har jeg en fantastisk selerirotoppskrift....

Det gjelder NOEN grønnsaker, mener det er i hovedsak gulerot og kålrot. Ikke sellerirot eller andre som er lave i karber.

Så kom med oppskrifta !

*løper i butikken for å handle*

Iset 06-09-06 11:22

Sv: Bakt selerirot?
 
Årh herlighet!!!! Jeg eeelsker bakt potet med masse fyll, dette er jo bare fantastisk??? Jeg kommer jo ALDRI mer til å sprekke?? :sikle: :lol:

Anne 06-09-06 11:23

Sv: Bakt selerirot?
 
Så snadder...dette må prøves. Serveres som bakt potet altså?

LilleVille 06-09-06 12:40

Sv: Bakt selerirot?
 
Jepp, som bakt potet. Men "skallet" er ikke på samme måte, så du må skjære av toppen og grafse litt oppi før du tar i fyllet, funker ikke med å snitte kryss og klemme....

En utfordring kan være å få tak i hele røtter. Ofte har jeg sett de bare har biter i butikken.. Men dere får slå til nå som det er suppe-årstid! :D

Mya 06-09-06 13:00

Sv: Bakt selerirot?
 
da ligger min sellerirot oppskrift ute, lover at dere ikke blir skuffet

Daizy 06-09-06 18:06

Sv: Bakt selerirot?
 
Jeg har kjøpt 1/2 sellerirot idag, må vel funke når jeg pakker den inn i folie? Kanskje litt tørt på toppen? Gleder meg til å prøve denne oppskrifta :)

Dilly 20-09-07 19:01

Sv: Bakt selerirot?
 
Hvordan ble resultatet av dette da?

Jeg falt for dette forslaget, og det skal snart prøves. Jeg er veldig glad i sellerismaken, men hører at noen frykter at det skal smake sterkt..

Karin 21-09-07 16:36

Sv: Bakt sellerirot?
 
Jeg syns sellerirot er veldig godt. Jeg hadde faktisk planlagt å lage mos av bare sellerirot i dag, så det var litt artig at jeg oppdaget denne tråden nå.

Brokkoli og blomkål er jo godt i mos, men det blir liksom ikke helt det samme som potetmos likevel. Mest er det i grunnen konsistensen som er "feil", selv om det jo selvsagt smaker annerledes - men akkurat det gjør meg ikke så mye. Men jeg innbiller meg altså at man kan gjøre mye av det samme med sellerirot som med potet - skjønt hadde ikke tenkt på at den kunne bakes! Må prøves!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no