Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Kjøttkaker blir til kjøttsuppe (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56851)

golferolfen 25-09-16 15:10

Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Jeg har prøvd å lage Hexebergs kjøttkaker (fra boken "Frisk med lavkarbo 100 oppskrifter"), men får ikke kakene til å feste seg. Det blir bare søl, og ikke kake i det hele tatt. Oppskriften er som følger:
500 g kjøttdeig
1 stort egg
3 ss fetaost
1 ts pepper
3 ss fløte
smør til steking

Jeg blander alt, tilsetter fløten, blander igjen og lar den hvile i kjøleskapet. Former i hånden, steker i pannen, men de bare flyter ut og blir til slutt en kjøttsuppeaktig søl. Smaker greit, men jeg håpet jo på kjøttkaker da. :-)
Håper dere kan hjelpe.

TrillTrall 25-09-16 22:15

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Fiberhusk?

Ciss 25-09-16 23:08

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Jeg skjønner egentlig ikke at deigen din blir så løs for det er jo ikke så veldig mye væske i den. Men om du prøver å kjøre kjøttdeigen seig med en ts salt før du blander inn det andre da?

sylwester 25-09-16 23:49

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Det står jo stort egg.. Hexeberg har sikkert struts i hagen. Hvis du bruker S/M-egg så kan det hende du får bedre resultat ved å bruke 2 egg? Jeg bruker utelukkende "best pris" og da kompenserer jeg gjerne for at eggene er noe mindre. Det er jo eggene og den oppsmuldrede fetaosten som skal binde deigen sammen. Selv pleier jeg å bruke parmesan, men jeg skal jaggu prøve feta neste gang :-)

BenteR 26-09-16 01:52

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Kan også være kjøttdeigen;
enkelte av typene "kjøttdeig" er jo tilsatt både salt og vann så det monner....
Vær også klar over at oppskriften sier 500 gram, mens det finnes pakker med både 350 og 400 gram i butikken.

TrillTrall 26-09-16 08:14

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1528137)
Kan også være kjøttdeigen;
enkelte av typene "kjøttdeig" er jo tilsatt både salt og vann så det monner....
Vær også klar over at oppskriften sier 500 gram, mens det finnes pakker med både 350 og 400 gram i butikken.

Finnes det 500 grams-pakker? De standard pakkene er på 400 gram og så finnes det noen på store på 700 gram, men 500 gram vet jeg ikke om jeg har sett engang?

HP 26-09-16 08:55

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Uavhengig av alt over: Pass på å steke på høy varme, stek gjerne ferdig i stekeovn. Om kjøttkakene kokes i saus etter steking så kan de fint bli kjøttsuppe også med tradisjonelle kjøttkakeoppskrifter. :cool:

sylwester 26-09-16 13:21

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1528138)
Finnes det 500 grams-pakker? De standard pakkene er på 400 gram og så finnes det noen på store på 700 gram, men 500 gram vet jeg ikke om jeg har sett engang?

Det er vanlig å endre mengden for å maskere prisendring. F.eks. hvis de gjør prisjustering kan det hende at de reduserer mengde slik at pakkeprisen ikke blir så lett oppdaget.
Kjøttdeig var alltid 500g før, men idag så er gjerne de dyre Gilde-pakkene 500g, mens andre høyprisvarianter har 400g og 350g i pakkene sine.
Best Pris hadde opprinnelig 700g i sin kjøttdeig, men gikk ned til 400g. I praksis betyr det at de økte prisen, men en halvering ble oppdaget ganske fort hos meg og jeg var irritert siden jeg da kjøpte to pakker istedenfor en.

Veldig ofte så matcher bedre kvaliteter på pris helt frem til du ser på kilopris.
NB: med kvaliteter er ikke nødvendigvis bedre kvalitet. Best Pris kjøttdeig fikk best i test 19.08.2014 av pølsemaker Tore W. Teigen. I en senere test fikk Nordfjord og Best pris delt førsteplass, men det hører med at Nordfjord produserer begge og at produktene muligens ikke er mer forskjellig bortsett fra merkelappen.

Lemen 26-09-16 14:23

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av golferolfen (Innlegg 1528132)
Jeg har prøvd å lage Hexebergs kjøttkaker (fra boken "Frisk med lavkarbo 100 oppskrifter"), men får ikke kakene til å feste seg. Det blir bare søl, og ikke kake i det hele tatt. Oppskriften er som følger:
500 g kjøttdeig
1 stort egg
3 ss fetaost
1 ts pepper
3 ss fløte
smør til steking

Jeg blander alt, tilsetter fløten, blander igjen og lar den hvile i kjøleskapet. Former i hånden, steker i pannen, men de bare flyter ut og blir til slutt en kjøttsuppeaktig søl. Smaker greit, men jeg håpet jo på kjøttkaker da. :-)
Håper dere kan hjelpe.

Når jeg lager kjøttboller av 1 pk kjøttdeig, så har jeg ikke noe væske i, og bruker 1 egg, og kjøttbollene blir faste og fine. Så i oppskriften over hadde jeg startet med å kutte ut fløten for å få fastere kjøttkaker.

golferolfen 04-10-16 20:46

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe
 
Tusen takk for alle tips.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no