Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Gelatin i isen = ingen krystallisering! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19395)

Iset 11-05-08 15:33

Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Laget hjemmelaget iskrem i dag (ikke lavkarbo) og hadde 3 plater gelatin i ismassen før jeg frøs den ned. Altså smeltet i kokende vann, selvsagt.
Isen stod i 4 timer i fryseren og det ble INGEN krystaller i den, den ble helt kremete og kjempegod, i motsetning til de gangene jeg har laget is uten gelatin.

Bare et tips. :)

Hyper 11-05-08 15:38

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Thank you!!!

Iset 11-05-08 15:54

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
By the way, jeg laget isen i kakeform, som en rund kake. Mulig den blir litt mer krystallisert om man fryser den ned som en "masse", men jeg tror egentlig ikke det. Beste av alt er jo at den ikke smelter! Isen smelter jo ikke når det er gelatin i den, så man kan servere den og ha den stående lenge på bordet. :D

sma 11-05-08 17:55

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Hah, det var jammen et godt tips du!! :klem:

smilefjes 11-05-08 20:37

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Det var jammen smart!

Hm... jeg prøver det med noen ED produkter i morgen - kanskje det blir vaniljeis av vaniljepuddingen.........

johing 12-05-08 15:27

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
slepper man å røre jevnlig i isen når man bruker gelatin i??:)

Iset 12-05-08 15:33

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Jepp, jeg rørte ikke en eneste gang. Men den blir best om man lar den stå ute i ca. ti minutter før den spises. Jeg kommer aldri til å lage is uten gelatin igjen. Dessuten kommer jeg alltid til å bruke rund kakeform fremover, evt. en brødform. Genialt.

johing 12-05-08 15:38

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
tusen takk:) venter i spenning, isen står i frysen! Har ikke vært særlig heldig med hjemmelaget iskrem før så håper dette gjør susen.
Nok en gang, takk for hjelpa Iset...du gjør min lavkarbo hverdag betraktelig enklere med all hjelp og gode oppskrifter du deler med oss andre her inne.

Distrea 12-05-08 15:39

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
http://www.cosgan.de/images/midi/liebe/d080.gif

Iset 12-05-08 16:28

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av johing (Innlegg 464556)
tusen takk:) venter i spenning, isen står i frysen! Har ikke vært særlig heldig med hjemmelaget iskrem før så håper dette gjør susen.
Nok en gang, takk for hjelpa Iset...du gjør min lavkarbo hverdag betraktelig enklere med all hjelp og gode oppskrifter du deler med oss andre her inne.

Oj bare hyggelig, så snilt sagt. :klem:
Håper det blir bra hos dere. Typisk at jeg kun har hatt flaks med isen min eller noe. :lol: Nei, jeg tror gelatin gjør susen altså. Pluss kanskje den rette formen, altså rund kakeform i mitt tilfelle. Vet ikke om det har noe å si, men. Må jo gå an å lage sitronis på denne måten også, ved å lage sitronfromasj og fryse ned? Jeg elsker jo sitronisen de selger på isbarene, sånn skikkelig fløteis med sitron (ikke sorbet altså), det smaker ordentlig god frossen sitronfromasj.

Hilja 28-12-10 14:24

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Hei.
Jeg har en annen måte å lage iskrem på uten krystalisering, og du slipper å røre rundt i den i fryseren.
Trikset er å stivpiske eggehviten for seg selv, før du blander den med resten. Det skaper en lett of luftig is uten krystaller :)

Idarull 28-12-10 16:47

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Jeg får ikke til is jeg... Laget en gang, der skulle det være vann i. Den ble dønnhard. Laget en annen med kokosmelk, den ble også det. Skjønner ikke jeg, følger jo oppskriftene til punkt og prikke. Har over 1 liter fløte her som skulle vært brukt opp så is hadde jo vært fint.

Hilja 11-01-11 18:14

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 989229)
Jeg får ikke til is jeg... Laget en gang, der skulle det være vann i. Den ble dønnhard. Laget en annen med kokosmelk, den ble også det. Skjønner ikke jeg, følger jo oppskriftene til punkt og prikke. Har over 1 liter fløte her som skulle vært brukt opp så is hadde jo vært fint.


Husk at isen gjerne må tas ut ca 15-20 minutter før den skal serveres. Da blir den ofte perfekt.

Nannah 20-03-11 09:04

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Iset? Har du prøvd dette med lavkarbois også? :)

Idarull 10-08-11 14:29

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Drar opp igjen denne, har du mål for hvor mye gelatin man egentlig skal bruke? Per dl fløte f.eks. Takk!

Noenkiloformye 21-08-11 20:36

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Så gelatin er helt ok å bruke på lavkarbo? Ingen/lav kh e.l.?

amritam 22-08-11 14:38

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Dette må jeg prøve! Tusen takk for tipset! Har lenge hatt problemer med å finne ut hvordan jeg skal lage is - har ei ismaskin der halvparten av isen fryser dønn fast i veggene på bollen. Og alle andre forsøk har resultert i krystaller.

Men hvor mye gelatin i forhold til de andre ingrediensene?

amritam 22-08-11 14:49

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye (Innlegg 1188702)
Så gelatin er helt ok å bruke på lavkarbo? Ingen/lav kh e.l.?

Gelatin inneholder ikke karbohydrater, bare proteiner og vann.

Noenkiloformye 22-08-11 23:16

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Hurra :D

Trixie 22-08-11 23:22

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 1178803)
Drar opp igjen denne, har du mål for hvor mye gelatin man egentlig skal bruke? Per dl fløte f.eks. Takk!

*dytt* :)

Supera 23-08-11 02:06

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 1178803)
Drar opp igjen denne, har du mål for hvor mye gelatin man egentlig skal bruke? Per dl fløte f.eks. Takk!

Akkurat det lurer jeg også på. Det står på pakken min at det skal tre plater per 2 dl væske for å lage gelé. Men siden dette ikke skal være helt gelé så vil jeg tro at doseringen er litt lavere.

Det står ingenting om det i tråden her, men det er viktig at man tar iskremblandingen i gelantin og ikke motsatt.

grotingeling 23-08-11 12:54

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!
 
3 plater gelatin + 1/2 dl kokende vann pr 5 dl fløte funket veldig bra


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no