Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Rullekake (bilder) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53837)

Mat for sjelen 26-01-13 13:16

Rullekake (bilder)
 
2 Vedlegg
Rullekake eller Swiss-rull som min mor gjerne kaller det, er en lettvint å grei kake å lage i en fei dersom uventede gjester melder sin ankomst. Denne varianten er både glutenfri og sukkerfri...

Oppskrift

6 egg
4 ss sukrin
1 ss kokende vann
6 ss kokosmel
1 ts bakepulver

Lag eggedosis av egg og sukrin.
Når eggedosisen begynner å se ferdig ut, tilsetter du 1 ss kokende vann, mens du fortsetter piskingen.
Det kokende vannet gjør at egget koagulerer (som i eggerøre), og gjør at eggedosisen blir ekstra stiv og fin. Dette trikset lærte jeg en gang av en gammel konditor...

Sikt inn kokosmel og bakepulver, og vend forsiktig inn i eggedosisen.

Smør røren utover en bakepapirkledd langpanne.
Stek i 6 - 8 min ved 200 grader.

Mens kaken ennå er varm ruller du den raskt sammen.
Smør på litt sukkerfritt syltetøy - jeg rørte bare sammen litt bringebær jeg hadde i fryseboksen, og smakte til med sukrinmelis.

Sjær opp rullen i 1 cm tykke skiver, og server med litt pisket krem f. eks.


Kaken kan også brukes til å lage kaken på bildet - Charlotte Russe.


♥Tove

Moogie 26-01-13 22:40

Sv: Rullekake (bilder)
 
Blir det mye kokossmak i denne kaka?

Mat for sjelen 26-01-13 23:04

Sv: Rullekake (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1422463)
Blir det mye kokossmak i denne kaka?

Nei, jeg synes ikke det smaker kokos av denne :)

Moogie 03-02-13 11:11

Sv: Rullekake (bilder)
 
Bakte denne to ganger igår. Smaken var god men jeg fikk ikke tilmå rulle den :( den sprakk med en gang! Hva gjør jeg feil?

Mat for sjelen 03-02-13 12:10

Sv: Rullekake (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1424398)
Bakte denne to ganger igår. Smaken var god men jeg fikk ikke tilmå rulle den :( den sprakk med en gang! Hva gjør jeg feil?

Prøv å legge kaken opp ned på et matpapir strødd med sukrin på benken etter at den er ferdig. Dra av bakepapiret på kaken, og snu langpannen du har bakt den i og legg over en liten stund. Dette vil gjøre at kaken blir litt mer smidig å jobbe med :)
Litt "krøkkete", men håper det var en forståelig forklaring :confused:

Qlio 03-02-13 12:27

Sv: Rullekake (bilder)
 
"Sjalotte russe" er/ var en av mine barndoms favoritter.... Denne bil jeg lage til min bursdag!

Mat for sjelen 03-02-13 15:16

Sv: Rullekake (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Qlio (Innlegg 1424412)
"Sjalotte russe" er/ var en av mine barndoms favoritter.... Denne bil jeg lage til min bursdag!

Ja, denne var en klassiker på 70-tallet da jeg vokste opp :) Tror den finnes på mange av bildene fra barnebursdagene mine :D
Synes den bør få en liten renessanse :D Den er jo kjempegod, lettvint, og kan lages et par dager før selskapet skal være :)
Ser flott ut gjør den også :)

Drømmepie 03-02-13 19:15

Sv: Rullekake (bilder)
 
:sikle:

Qlio 03-02-13 19:17

Sv: Rullekake (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen (Innlegg 1424444)
Ja, denne var en klassiker på 70-tallet da jeg vokste opp :) Tror den finnes på mange av bildene fra barnebursdagene mine :D
Synes den bør få en liten renessanse :D Den er jo kjempegod, lettvint, og kan lages et par dager før selskapet skal være :)
Ser flott ut gjør den også :)

Men mamma hadde hjemmelaget karamellisert krokan eller no.... Hvordan hjelper du meg med den? ;)

Fant en hos Lena Beatrice: http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...arbo-krokanis/

r.o 04-02-13 20:09

Sv: Rullekake (bilder)
 
Hei dere bakeglade!
Har ikke kokosmel og får ikke tak i det på lenge... kan njeg bruke mandelmel i stedenfor?


Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen (Innlegg 1422352)
Rullekake eller Swiss-rull som min mor gjerne kaller det, er en lettvint å grei kake å lage i en fei dersom uventede gjester melder sin ankomst. Denne varianten er både glutenfri og sukkerfri...

Oppskrift

6 egg
4 ss sukrin
1 ss kokende vann
6 ss kokosmel
1 ts bakepulver

Lag eggedosis av egg og sukrin.
Når eggedosisen begynner å se ferdig ut, tilsetter du 1 ss kokende vann, mens du fortsetter piskingen.
Det kokende vannet gjør at egget koagulerer (som i eggerøre), og gjør at eggedosisen blir ekstra stiv og fin. Dette trikset lærte jeg en gang av en gammel konditor...

Sikt inn kokosmel og bakepulver, og vend forsiktig inn i eggedosisen.

Smør røren utover en bakepapirkledd langpanne.
Stek i 6 - 8 min ved 200 grader.

Mens kaken ennå er varm ruller du den raskt sammen.
Smør på litt sukkerfritt syltetøy - jeg rørte bare sammen litt bringebær jeg hadde i fryseboksen, og smakte til med sukrinmelis.

Sjær opp rullen i 1 cm tykke skiver, og server med litt pisket krem f. eks.


Kaken kan også brukes til å lage kaken på bildet - Charlotte Russe.


♥Tove


Mat for sjelen 04-02-13 20:21

Sv: Rullekake (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1424750)
Hei dere bakeglade!
Har ikke kokosmel og får ikke tak i det på lenge... kan njeg bruke mandelmel i stedenfor?

Har ikke forsøkt selv, men hadde vært spennende å prøve :) Som en regel gjelder at du bare skal ha halvparten så mye kokosmel som mandelmel, dersom du skal erstatte disse to :) Derfor må du kanskje ha 10 - 12 ss :confused:
Prøv deg litt frem, og se på konsistensen av røren... Vil gjerne høre hvordan resultatet blir dersom du forsøker :D

Mat for sjelen 04-02-13 20:25

Sv: Rullekake (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Qlio (Innlegg 1424506)
Men mamma hadde hjemmelaget karamellisert krokan eller no.... Hvordan hjelper du meg med den? ;)

Fant en hos Lena Beatrice: http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...arbo-krokanis/

Oi, oi :p Det så ikke dumt ut :D Visste ikke man kunne bruke sukrin til karamell :) Trodde man måtte ha tagatesse for å karamellisere :)

r.o 05-02-13 15:39

Sv: Rullekake (bilder)
 
Fant Ilses variant med glutenmel og den ble bare svampaktig og ikke god. Muligens fordi jeg tok 4-5ss glutenmel og ikke 2ss som det sto i oppskriften. Synes røra ble så tynn etter to...


Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen (Innlegg 1424752)
Har ikke forsøkt selv, men hadde vært spennende å prøve :) Som en regel gjelder at du bare skal ha halvparten så mye kokosmel som mandelmel, dersom du skal erstatte disse to :) Derfor må du kanskje ha 10 - 12 ss :confused:
Prøv deg litt frem, og se på konsistensen av røren... Vil gjerne høre hvordan resultatet blir dersom du forsøker :D



Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no