Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Karen B's New York Cheesecake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6735)

Nille 15-10-05 20:52

Karen B's New York Cheesecake
 
Karen B's New York Cheesecake

Dette er en deeeeeeilig ostekake - den skikkelig amerikanske sorten. Serverte den i bursdags selskap i dag. Og til og med de som IKKE liker ostekake spiste. 2 små stykker igjen i kjøleskapet ! Skal kose meg med dem i morgen tenker jeg....:p

Bunn:
1 kopp (2,4 dl) mandelmel (finmalte mandler)
1 ts kanel
4 ts Splenda eller Natreen (pulver)
en klype salt
2 ss usalta smelta smør
1 eggehvite av et stort egg

Fyll:
1.1 kg kremost (5 1/2 pk. Philadelphia a 200 gram)
1/2 kopp (ca. 1.2 dl) rømme
1 1/4 kopp (ca. 3 dl) Splenda eller Natreen
2 ts friskpresset sitronsaft
2 ts vanilje ekstrakt
en klype salt
2 store eggeplommer
6 store egg

Å lage bunnen:
  • Forvarm ovnen til 175 grader. Dekk bunne i en 20-22 cm springform med bakepapir og smør papiret.
  • I en middels bolle blandes mandelmel, kanel, søtstoff og salt. Ha oppi smøret og bland godt.
  • I en liten bolle, pisk eggehviten til den er stiv og bland oppi mandel blandingen. Trykk "deigen" ut i bunnen av formen.
  • Strek i 10-12 minutter til den er lett gyllen, la avkjøle.
  • Øk ovnstemp til 260 grader (ja der ER 260 grader).
Å lage fyllet:
  • I mixer eller stor bolle, visp kremost til myk jevn masse. Ha oppi rømmen, søtstoff, sitronsaft, vanilje og salt - bland godt. Ha oppi eggeplommene, så eggene, - et om gangen, bland godt mellom hvert. Skrap ned kanten etterhvert som du pisker sammen.
  • Sett springformen på en dekket bakeplate eller langpanne. Hell røren oppi formen. Stek i 5 min.
  • Reduser varmen til 90-95 grader. Stek i 1 og 1/2 time. IKKE ÅPNE STEKOVNSDØREN i steketiden !! Når den er ferdig skal den være lett gyllen oppå - vil fremdeles være "skjelven".
  • Ta den ut av ovnen og løsne rundt kanten av formen med en skarp kniv (dette gjør at den "synker" jevnt) - sett til kjøling.
Næringsinnhold pr. porsjon (om du deler i 12 stykker):
5 netto karber, 0,8 gram fiber, 13,7 gram protein, 44,7 g fett, 473 kalorier

Tips:
Hold kniv under/i varmt vann, og tørk av før du skjærer. Gjenta dette for hvert stykke og du får fine jevne glatte stykker.

Jeg serverte med både piska krem OG bærsaus laget av 50/50 jordbær/bringebær + rørte bringebær/blåbær (to alternativ bare fordi jeg ikke hadde nok bærsaus !) Det var knallgodt !! :sikle:

nøtta 16-10-05 11:39

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
åh det hørtes kjempe godt ut skal lage det til neste helg jeg for da får jeg besøk :) gleder meg og så flott at du la inn khd innholdet !! føler meg så mye tryggere da !!

:suss:

nøtta 16-10-05 11:43

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
du brukte vel ikke philadelphia light ?? :o ( kanksje litt vel humoristisk spørsmål :lol: ) for den orginale finnes i 300g pakninger de fleste steder ....

også brukte du vel seterrømme

nøtta ble plutselig veldig nøyaktig her .... *hm det har aldri skjedd før*

bride2be 16-10-05 11:44

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Oisann! Den så skikkelig god ut!
Kanskje jag må lage den til bryllupet mitt, sånn at jeg kan spise kake også? (Jeg ELSKER ostekake!!!)

nøtta 16-10-05 15:00

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bride2be
Oisann! Den så skikkelig god ut!
Kanskje jag må lage den til bryllupet mitt, sånn at jeg kan spise kake også? (Jeg ELSKER ostekake!!!)

åh når skal du gifte deg ???

bride2be 16-10-05 15:16

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtta
åh når skal du gifte deg ???

9.desember! :D Ikke så lenge til nå!

Nille 16-10-05 15:30

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtta
du brukte vel ikke philadelphia light ?? :o ( kanksje litt vel humoristisk spørsmål :lol: ) for den orginale finnes i 300g pakninger de fleste steder ....

også brukte du vel seterrømme

I alle butikker jeg har vært er det standard 200 grams pakninger med Philadelphia Kremost - IKKE light. Vet det finnes 300 gram noen steder..... Samme hvilken du bruker, bare du har 1,1 kilo totalt !

Og JA, det er seterrømme som skal brukes !

Den bør også serveres med bær/bærsaus av et eller annet slag.....
Er også ganske mektig, så et stykke (del kaka i 12) holder fint pr person.
Det lønner seg å dele den opp på forhånd, med varm kniv (se tips underst) og ikke la folk gå løs på kaka sjøl !! Da blir det ekkelt og kladdete !:)

nøtta 16-10-05 15:34

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
I alle butikker jeg har vært er det standard 200 grams pakninger med Philadelphia Kremost - IKKE light. Vet det finnes 300 gram noen steder..... Samme hvilken du bruker, bare du har 1,1 kilo totalt !

Og JA, det er seterrømme som skal brukes !

Den bør også serveres med bær/bærsaus av et eller annet slag.....
Er også ganske mektig, så et stykke (del kaka i 12) holder fint pr person.
Det lønner seg å dele den opp på forhånd, med varm kniv (se tips underst) og ikke la folk gå løs på kaka sjøl !! Da blir det ekkelt og kladdete !:)

oki doki da føler jeg meg klar for kakebaking !! men må vente en uke da ...:p

Nille 16-10-05 15:36

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bride2be
Oisann! Den så skikkelig god ut!
Kanskje jag må lage den til bryllupet mitt, sånn at jeg kan spise kake også? (Jeg ELSKER ostekake!!!)

Jada, det syns jeg du skal ! Lag en på forhånd så du vet hvordan den smaker. Det er litt forskjell på denne og de andre typene som ikke bakes i ovn !

Hvis du vil ha en noe friskere, - litt lettere type kan du prøve de to andre ostekakene jeg har posta oppskrift på. Key Lime Cheesecake (med gelelokk) og Fedons utsøkte ostekake - versjonen med appelsinsaft er best.

Til begge ville jeg ha laget bunnen til Karen's - den er uten tvil best av alle jeg har laget !!

bride2be 16-10-05 15:39

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Jada, det syns jeg du skal ! Lag en på forhånd så du vet hvordan den smaker. Det er litt forskjell på denne og de andre typene som ikke bakes i ovn !

Hvis du vil ha en noe friskere, - litt lettere type kan du prøve de to andre ostekakene jeg har posta oppskrift på. Key Lime Cheesecake (med gelelokk) og Fedons utsøkte ostekake - versjonen med appelsinsaft er best.

Til begge ville jeg ha laget bunnen til Karen's - den er uten tvil best av alle jeg har laget !!

Takk for tips! :)

Helene 08-11-05 17:52

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Må man ha natren pulver? har bare candarell og flytende natren går det?

Nille 08-11-05 18:45

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Her må du prøve deg frem Helene. Originalen er med Splenda og/eller canadisk "brown sugar twin" - begge disse er "pulver". Ingen har så vidr jeg vet prøvd med flytedende. Men siden det bare er smaken det er snakkom skulle jeg tro det vil funke ! Men ha det oppi når alt det andre er blandet....

Iset 01-06-08 18:09

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Dytter på denne, andre som har prøvd den? Jeg ELSKER New York Cheesecake og har bakt den mange ganger, men bare den originale med sukker og mel i. Denne må absolutt prøves! :sikle: Må vente til jeg får litt penger inn på konto, det er jo en dyr kake å mislykkes med, hehe.

Imse 06-10-11 14:45

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Dytter på. Vurderer å lage denne til pappa sin bursdag...

Sorella 17-11-11 07:44

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Denne så god ut, og ikke minst lett å lage!

shailene 17-11-11 08:08

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Ser ut som dette kan være kaka jeg har leita etter! :sikle: Tror du det går bra å halvere oppskrifta? Er ikke så flink til å bake kaker, og det blir jo litt å punge ut i kremost hvis det går galt.. Får neppe spist den opp før den blir dårlig uansett (rettelse: BURDE ikke spise en hel kake alene, for at det er "for synd å måtte kaste den" :p).

Hvordan blir det med steketida da, tror du? Hvis jeg bruker en bitteliten form, eller lager en lavere kake.. Usikker på hvor små former jeg har.. :confused:

shailene 18-11-11 15:13

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Ingen som vet, eller har lyst å gjette..? Tenkte å lage denne i morgen!

Dietta 18-11-11 16:03

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1252346)
Ser ut som dette kan være kaka jeg har leita etter! :sikle: Tror du det går bra å halvere oppskrifta? Er ikke så flink til å bake kaker, og det blir jo litt å punge ut i kremost hvis det går galt.. Får neppe spist den opp før den blir dårlig uansett (rettelse: BURDE ikke spise en hel kake alene, for at det er "for synd å måtte kaste den" :p).

Hvordan blir det med steketida da, tror du? Hvis jeg bruker en bitteliten form, eller lager en lavere kake.. Usikker på hvor små former jeg har.. :confused:

Halv oppskrift er ikke noe problem :) Hvis du bruker stor form som gir lavere kake må du absolutt ned på steketiden. Hvis du har en liten rund form, så kan det være at du trenger den samme steketiden. Det er vanskelig å gi svar når vi ikke vet størrelsen på formen du skal bruke. Men - halv oppskrift i stor form gir i hvert fall kortere steketid.
Oppskriften sier form på 20-22 cm. Det er jo en liten form i utgangspunktet, og med så mye ost regner jeg med at den vil bli ganske høy. Tror kankje jeg vill kuttet ned fra 1,5 t til 1 t
(Ikke skyld på meg hvis det går dritt :eek:)

Lykke til :)

shailene 18-11-11 16:15

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Hehe.. takk skal du ha! :) Tror jeg prøver på det, får heller skrubbe rein ovnsdøra og følge med litt ekstra så den ikke blir brent.

Dietta 18-11-11 16:36

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1252959)
Hehe.. takk skal du ha! :) Tror jeg prøver på det, får heller skrubbe rein ovnsdøra og følge med litt ekstra så den ikke blir brent.

La oss få høre hvordan resultatet ble da ?? Spent ;)

Yasi 22-11-11 13:28

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Ingen som har testet ut denne oppskriften enda? :) Jeg synes den så utrolig fristende ut, men som nevnt over her er dette en litt dyr oppskrift å mislykkes med :(

nellie 22-11-11 13:31

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Det går ann å lage en bitteliten porsjon og lage i muffinsformer også!:) Da blir det ikke så dyrt.

shailene 22-11-11 14:04

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Uff, har glemt å kjøpe rømme hver gang jeg har vært på butikken, så har ikke blitt noe kake på meg enda.. :(

Tror dere det går greit å bruke creme freiche istedet?

Dietta 22-11-11 14:28

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1255012)
Uff, har glemt å kjøpe rømme hver gang jeg har vært på butikken, så har ikke blitt noe kake på meg enda.. :(

Tror dere det går greit å bruke creme freiche istedet?

Helt sikkert :) Mulig det blir en liten smaksforskjell, men kan ikke tenke meg at det har noe å si for selve resultatet.
Kjør på :p

lucifine 22-11-11 17:39

Sv: Karen B's New York Cheesecake
 
kan denne fryses?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no