Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Kokosolje - mct olje (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8645)

lekenlett 14-04-06 19:40

Kokosolje - mct olje
 
Ville bare dele med dere at denne oljen kan kjøpes hos innvandrerbutikker (aiatiske) for 19'90!! Glasset inneholder ca 500ml olje. Den jeg kjøpte var hvit og hard, men det skyldes temperaturen i butikken - 2 dager på mitt kjøkken så var den flytende:) Svak smak av kokos.

Nille 15-04-06 18:24

Sv: kokosolje - mct olje
 
Hvis det er kokosoljen til 19.90 for 1/2 liter, så være klar over at denne IKKE er kaldpresset av fersk kokos slik extra virgin er, men varmpresset av tørket kokoskjøtt. Et restprodukt, altså ganske dårlig kvalitet full av transfettsyrer.

Om det er MCT olje også, så er det svært lite trolig at denne er uttrekk av extra virgin, men altså av den varmpressede industrifremstilte varianten av ditto dårlig kvalitet.

Dessverre er det slik med kokosolje som med alt annet, man får hva man betaler for.


lekenlett 15-04-06 19:29

Sv: kokosolje - mct olje
 
Så bra at du opplyste om dette:) Trodde jeg hadde funnet noe smart og billig jeg nå... regnet med at det i denne "bransjen" finnes mange eksempler på kostholdsfirmaer som selger "billige" varer dyrt...

Det positive er jo at nå slipper jeg iallefall å dytte nedpå dette glasset - kan ikke si at smaken eller følelsen av olje er noe digg!

Fjonken 16-04-06 01:17

Sv: kokosolje - mct olje
 
Litt off-topic men hva tror du om kokosfettet i kokosmelkboksene Nille? Sunt eller usunt.? Håper svaret blir sunt, for jeg har virkelig fått kokosmelkkakao på hjernen.

Nille 16-04-06 01:25

Sv: kokosolje - mct olje
 
Det er minst like mye fett i kokosnøttmelk som i kumelk, og så vidt jeg vet er fettet i kokosnøttmelk like sunt som fettet i vanlig melk.

Noen påstår også at det er sunnere ! Så drikk i vei du !

Fjonken 16-04-06 01:28

Sv: kokosolje - mct olje
 
Jippi!!! Nille.. vet du hva du er? Uerstattelig og ufattelig og helt inn i granskaugen utrolig kunnskapsrik.. Burde hatt en Nobelpris du!

Nille 16-04-06 01:30

Sv: kokosolje - mct olje
 
Skrev litt feil først, skrev at det er mindre, men det viste seg at boksen jeg så på var fettredusert :o

Har rettet det opp nå !

Fjonken 16-04-06 01:34

Sv: kokosolje - mct olje
 
Den kokosmelka jeg bruker er også fettredusert, men jeg foretrekker den fordi det er bare 0,5 karber pr 100 gr i den i forhold til de andre som har 3-5 karber pr 100 gr. 16% fett pr boks er vel ikke så gæli det vel.. selv om den er fettredusert. De boksene jeg har er jo omtrent bare stivt fett med en liten slump kokosvann i bunnen.

Nille 16-04-06 01:38

Sv: kokosolje - mct olje
 
Drekk jente, drekk ! :D

Fjonken 16-04-06 01:39

Sv: kokosolje - mct olje
 
Jawool mein Fûrer.. !:D

Siljevanilje 16-04-06 01:42

Sv: kokosolje - mct olje
 
hehe :lol: jeg har også fått dilla på det.

det er kjempe godt :sikle:

tror Nille har også blitt smittet av morrovirus...
det er veldig smittsomt. :p

Fjonken 16-04-06 01:48

Sv: kokosolje - mct olje
 
På tiden å høste flere medlemmer kanskje?

Nille 16-04-06 01:51

Sv: kokosolje - mct olje
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje
tror Nille har også blitt smittet av morrovirus...
det er veldig smittsomt. :p

:wacko: åååååå var det DET det var ?? :p

Siljevanilje 16-04-06 01:52

Sv: kokosolje - mct olje
 
ja vi kan aldri bli nok. jeg skal ut i verden å frelse alle til morrovirus.
dam di dam dam... *trommelyd altså hvis du lurte*

Fjonken 16-04-06 02:02

Sv: kokosolje - mct olje
 
Nille da.. nå er du alvorlig syk, vet du det? Kronisk for livsstid!:D

Trolljenta 16-04-06 09:34

Sv: kokosolje - mct olje
 
Trodde kokosen var mettet fett som tålte varmebehandling :(

Nille 16-04-06 12:52

Sv: kokosolje - mct olje
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta
Trodde kokosen var mettet fett som tålte varmebehandling :(

Kokosolje er sundt mettet fett, og alt etter hvordan det er fremstilt tåler det godt varmebehandling. Det er to typer gode kokosoljer.

Extra virgin oljen, hvor bare det ferske, rene, hvite kjøttet fra håndplukkede kokosnøtter med høyt nærings- og smaksinnhold blir brukt til å kaldpresse oljen. Innen 2 timer etter at kokosnøtten åpnes, utvinnes oljen gjennom en sentrifugeringsteknologi som på en enestående måte bevarer den nydelige smaken og duften av kokos i tillegg til det brede næringsspekteret: laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter, som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet. Denne oljen tåler ikke steking bedre enn andre kaldpressede oljer, MCT oljen utvinnes fra denne.

Så har du ren kokosnøtt olje som er den optimale matoljen: uten smak og lukt, og rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Den egner seg derfor ypperlig til steking og annen matlaging, og for deg som ønsker en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt.

I tillegg til disse har du de billige oljene som fremstilles under sterk varmebehandling, gjerne av restprodukter fra de to andre. Denne selges billig og er ikke særlig sunn. Den selges billig nettopp fordi den er et restprodukt.

Skikkelig kokosnøttolje er kostbar å fremstille - dermed er den dyr. Restproduktet koster lite å fremstille og er billig. DERFOR advares det mot for billige produkter. Du får hva du betaler for, og når et produkt koster under en tiendedel av andre bør det ringe en lite bjelle....

Znicta 28-04-06 18:29

Sv: kokosolje - mct olje
 
Men hvor får jeg kjøpt Virgin Kokosnøttolje? Og hva koster den? Er den dyrere enn mct? Eller billigere?

Nille 28-04-06 19:27

Sv: kokosolje - mct olje
 
Extra Virgin kokosnøttolje får du kjøpt på helsekost. Den heter Cocosa. Det er en til mat og en som kosttilskudd. Husker ikke prisen - men den vet Siljevanilje, - skal spørre henne jeg ! Den er billigere enn MCT iallefall

Cocosa Extra Virgin Coconut Oil

Cocosa Extra Virgin gir deg en eksotisk duft og smak av de tropiske øyer: Bare det ferske, rene, hvite kjøttet fra håndplukkede kokosnøtter med høyt nærings- og smaksinnhold blir brukt til å kaldpresse oljen. Innen 2 timer etter at kokosnøtten åpnes, utvinnes oljen gjennom en sentrifugeringsteknologi som på en enestående måte bevarer den nydelige smaken og duften av kokos i tillegg til det brede næringsspekteret: laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter, som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet. Cocosa Extra Virgin gir deg hele spekteret av kokosoljens fordeler; benytt den som kosttilskudd og som smakstilsetning i mat.

Cocosa Pure Coconut Oil

Cocosa Pure Coconut Oil er den optimale matoljen: uten smak og lukt, og rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Den egner seg derfor ypperlig til steking og annen matlaging, og for deg som ønsker en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt.

Siljevanilje 28-04-06 19:32

Sv: kokosolje - mct olje
 
ekstra virgin 169,-
og den andre 84,-

:D

manikken 28-04-06 21:28

Sv: kokosolje - mct olje
 
Er det pr. liter?:)

Siljevanilje 28-04-06 21:36

Sv: kokosolje - mct olje
 
nei pr boks. husker ikke hvor mye som er i hver boks. skal sjekke imorgen.

Nille 28-04-06 21:42

Sv: kokosolje - mct olje
 
500 ml er det i et glass.

manikken 28-04-06 21:44

Sv: kokosolje - mct olje
 
Oki. Takk:)

Fjonken 28-04-06 22:27

Sv: kokosolje - mct olje
 
To spørsmål fra SN-medlemmer. Håper noen kan hjelpe meg å svare dem. Den ene er på lavkaloridiett og lurer på om hun kan ha noen effekt av å ta mct-olje? Eller er det bare lavkarbere som har nytte av det?

Den andre mener Cocosaolje er det samme som mct.. og skjønner ikke hvorfor jeg ikke bruker det siden det er så myye myye billigere.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no