Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Festmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=123)
-   -   [Jul] Juleribbe (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6911)

guro 03-11-05 11:45

[Jul] Juleribbe
 
Juleribbe

Tradisjonell steking av ribbe med sprø svor. Steking på lav temperatur egner seg ikke.

Tynnribbe: ribbe uten kotelettkam.
Familieribbe: ribbe med kotelettkam, uten ryggbein.

Beregn 250-400 g per person.

2 dager før steking:
- Om nødvendig sages bena over, slik at det gir 6-8 cm lange biter.
- Rut opp svoren ved å skjære gjennom svoren og litt ned i spekket med skarp kniv (teppe kniv), parallelt med bena – for enklere oppdeling etter steking.
- Gni inn ribba med salt og pepper. La den ligge kjølig fram til steking.

Rett før steking:
- Legg ribba i langpanna med svoren opp. Putt en asjett/klump med aluminiumsfolie under ribba, slik at den blir litt høyere på midten og fettet renner av.
- Hell 2 dl vann i langpanna og dekk pannen med aluminiumsfolie.

Stekingen:
- Forvarm ovnen til 230°C og sett den foliekledde panna inn i ovnen. La dampe i 30 minutter.
- Fjern folien som dekker panna og senk temperaturen til 200°C. La ribba steke videre i 1 ½ til 2 ½ timer.
- Mot slutten av steketiden kan du sette pannen høyere i ovnen og øke temperaturen til 250°C eller bruke grillen. Pass på så du ikke brenner svoren.
- Kjøttkaker, medisterpølse, epler og svisker kan steke med ribba de siste 20 minuttene.
- La ribba hvile 20 minutter før oppskæring.

Server med ribbefettet, surkål, svisker, rørt tyttebær, gode poteter.

0,1 tonn 20-11-07 01:19

Sv: [Jul] Juleribbe
 
What..???? POTETER..????? :boxing:

Ville bare kort innpå for å minne folk om at rema har tynnribbe til 28,- pr kg.
Og på Kiwi koster den ca. 49,-


Juletid er gode tider for oss lavkarbere (les:kjøttetere). Jeg pleier å steke opp en svææær ribbebit, og ha det som blir igjen klar til rask oppvarming de neste dagene. Perfekt snøggmat for en travel ungkar:sikle:. Medisterdeig er også lettere å skaffe nå enn ellers i året.

Noen som har en liten fryseboks tilsalgs forresten? :D

Ps: Hva er egentlig greia med å ete huden på grisen? Har jeg aldri skjønt...:eek:

Nannah 21-11-07 15:48

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp. først 4 timer på 140-150 så to timer på 90 deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker(jul bare en gang i året da)
ovnen på 200 varmluft inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha over litt brunt sukker til slutt...svoren va faktisk like sprø dagen etter ..nam:)

julimamma 22-11-07 00:44

Sv: [Jul] Juleribbe
 
*sikle sikle*
Oh jul med all din glede.....
Nå vet jeg hvordan jeg skal steke ribba på julaften Nannah!! (,ö)

Eva 30-11-07 19:12

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Har akkurat kjøpt 3 kg ribbe som nå er ferdiggnidd med salt og pepper og ligger klar i kjøleskapet til stekning søndag. Kom da i tanke om at det jo bare er meg som bor her i huset. Hva i alle dager skal jeg gjøre med 3 kg. ribbe?:eek: Derfor følgende spørsmål.

Hvor lenge kan ferdigstekt ribbe holde seg i kjøleskapet?
Kan man fryse ferdigstekt ribbe??

På forhånd takk fra en som glemte å bruke hodet litt, kanskje pga akutt karbohydratmangel...:rolleyes:

Veggpryd 30-11-07 19:20

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Eva (Innlegg 370399)
Hva i alle dager skal jeg gjøre med 3 kg. ribbe?:eek:

He he! :lol: :lol:
Det høres kjent ut! :D

Kald ribbe er jo gærgøtt, da! Den er kjempefin å varme opp i stekovnen dagen etter også - og dagen etter der igjen! Tror du fint kan ha ribbe 3 - 4, kanskje 5 dager i kjøleskapet. Kommer an på hvor pysete du er.

I frysern holdern i mist et par måneder - sikker enda lenger, men jeg er litt pingle der...

De tre kiloene er egentlig ikke så mye, det er jo mye bein og "sånn" - så du får helt sikkert spist det opp!

Veggpryd 30-11-07 19:25

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 366857)
Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp. først 4 timer på 120 så to timer på 90 deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker(jul bare en gang i året da)
ovnen på 200 inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha over litt brunt sukker til slutt...svoren va faktisk like sprø dagen etter ..nam:)


:hungry:
Nam! Jeg ser for meg en svært elegant ribbe her! Nå skal jeg steke amerikansk ribbe! Kan du ikke lage en egen post på denne oppskriften - så blir det så lett for oss å finne tilbake til den? Jeg trenger den i morgen, og jeg gidder ikke skrive opp... :D

Kanutten 30-11-07 19:35

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Jeg gnir alltid ribba inn med sennep også, blir en hæææærrrrlig smak av det :sikle:

Eva 30-11-07 20:28

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Tusen takk Rubens. Skal vel få den spist, det er jo på lavkarbo vi skal fleske oss og gjerne flere ganger pr dag!:p

Veggpryd 13-12-07 14:54

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 366857)
Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp. først 4 timer på 140-150 så to timer på 90 deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker(jul bare en gang i året da)
ovnen på 200 inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha over litt brunt sukker til slutt...svoren va faktisk like sprø dagen etter ..nam:)

Nannah:
Hvor stor ribbe sånn ca. var det du stekte? Blir det forskjell på steketiden hvis ribba er stor/liten?

Kanutten 13-12-07 15:09

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rubens (Innlegg 374445)
Nannah:
Hvor stor ribbe sånn ca. var det du stekte? Blir det forskjell på steketiden hvis ribba er stor/liten?

OG, går det ann å steike ribba på amerikansk vis når den er gnidd inn med sennep??? Har allerede gjort ribba mi istand jeg.... :o (den skal rå inn i frysern altså :p )

Distrea 02-01-08 00:12

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 366857)
Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp. først 4 timer på 140-150 så to timer på 90 deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker(jul bare en gang i året da)
ovnen på 200 inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

:)


Stekte ribba på denne måten i dag. eneste forskjell var et jeg hadde krydret som vanlig på forhånd, og ikke noe sukker. satt bare på vifte og skrudde varmen opp til 220 siste ti min ca.

Ribba er bare heeeelt utrolig, eneste negative er at den er så mør at den ramler litt fra hverandre:D

Løp ut å kjøp ribbe på tilbud nå folkens:D takk nannah

Nannah 02-01-08 10:45

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Den skal ramle fra hverandre....da er den perfekt stekt:D

Veggpryd 05-01-08 12:30

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Nå har jeg prøvd den amerikanske ribba. Den ble utrolig god! Og ribbefettet ble helt nydelig pga sukkeret (huff, fy fy :o). Jeg brukte en midtribbe på litt over 3 kilo, og steketidene du skrev opp fungerte helt perfekt.

Anbefales! :)

Men, jeg fikk den ikke glasert som jeg trodde da. Kanskje jeg brukte feil brunt sukker - eller skal den ikke være glasert?

LineJM 18-10-09 17:04

Sv: [Jul] Juleribbe
 
Har ribbe i ovnen nå :hungry:

Lukter deilig, får nesten litt julestemning....


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no