Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Smerter, nyrer-magen-kroppen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38281)

Bond-piken 18-11-10 11:40

Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Hei,

Jeg har nå gått på lavkarbo i tre uker, i går fikk jeg så enorme smerter i magen at jeg lå i fosterstilling på sofaen. Dette var luftsmerter, det er jeg temmelig sikker på. Det gikk over etter noen timer og på kvelden dro jeg på klubb til en vennine. Da jeg kom hjem startet noen sykt intense smerter i begge sidene ( begge nyrene ). Jeg tok en del smertestillende for å komme meg gjennom natten, men enda har jeg veldig vondt, også av luft. Jeg spiste noe høykarbo, men det gjorde jeg også på lørdag...og da merket jeg ingenting...
Noen som har hatt dette noen gang på lav-carbo? HJELP....

Kitt 18-11-10 13:12

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Er du sikker på at det var luftsmerter?
Høres mer ut som gallesteinsanfall for meg!
Har du så vondt over nyrene, tror jeg nok legevakten er et fornuftig sted å oppsøke!:ja:
Behøver ikke være noe, men kan være skummelt å ikke ta magesmerter på alvor!
Og du, man skal ikke ta smertestillende mot magesmerter om man ikke vet hva smertene kommer av! *streng sykepleier*

Nero 18-11-10 16:36

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Jeg opplever også noen smerter, ikke kraftige - men nok til at det ubehagelig.

På venstre side (ved eggestokken?), har kjent dette en ukes tid nå.

Aner ikke hva det kommer av, er heller ikke sikker på om nyrene ligger der (?).........tar Omega 3, D og B vitaminer samt magnesium og drikker ca 2 liter vann om dagen.

Noen ganger føler jeg at ubehaget går "gjennom" siden, altså også litt bak på ryggen - nederst på venstre side.

Noen som har opplevd lignende?

Festina lente 18-11-10 23:30

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nero (Innlegg 969068)
Jeg opplever også noen smerter, ikke kraftige - men nok til at det ubehagelig.

På venstre side (ved eggestokken?), har kjent dette en ukes tid nå.

Noen ganger føler jeg at ubehaget går "gjennom" siden, altså også litt bak på ryggen - nederst på venstre side.

Noen som har opplevd lignende?

Min samboer er plaget av det samme, men han er mann så det er ikke ved eggstokken håper jeg:p. Han går heller ikke på lavkarbo. Håper noen vet hva det kan være, for vi er litt bekymret siden det har vart i over en måned:(.

Kitt 18-11-10 23:34

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nero (Innlegg 969068)
Jeg opplever også noen smerter, ikke kraftige - men nok til at det ubehagelig.

På venstre side (ved eggestokken?), har kjent dette en ukes tid nå.

Aner ikke hva det kommer av, er heller ikke sikker på om nyrene ligger der (?).........tar Omega 3, D og B vitaminer samt magnesium og drikker ca 2 liter vann om dagen.

Noen ganger føler jeg at ubehaget går "gjennom" siden, altså også litt bak på ryggen - nederst på venstre side.

Noen som har opplevd lignende?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Festina lente (Innlegg 969273)
Min samboer er plaget av det samme, men han er mann så det er ikke ved eggstokken håper jeg:p. Han går heller ikke på lavkarbo. Håper noen vet hva det kan være, for vi er litt bekymret siden det har vart i over en måned:(.

Smerter på dette stedet har som regel med fordøyelsen å gjøre! Siste delen av tykktarmen går der, og blir den det minste irritert, gir det ofte smerter.
Om man er treg i magen, ordentlig forstoppet eller har anlegg for irritabel tarm,ja da er det som regel det!

Men, det ligger også mange lymfekjertler i dette området som særlig menn bør passe på. Om man føler stort ubehag eller man blir ordentlig bekymret, er det slett ikke flaut å ta en sjekk hos fastlegen!:helsesjek

Festina lente 19-11-10 00:18

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 969277)
Men, det ligger også mange lymfekjertler i dette området som særlig menn bør passe på. Om man føler stort ubehag eller man blir ordentlig bekymret, er det slett ikke flaut å ta en sjekk hos fastlegen!:helsesjek

Takk for info, Kitt
Han har vært hos lege og på CT av abdomen. De fant ingen tegn til sykdom - og det er vi selvfølgelig kjempetakknemlige for:). (Brevet kom i dag, så jeg smiler og gråter litt om hverandre:rolleyes:)

Men..... han har gått ned 5 kg den siste måneden uten grunn, så vi er fortsatt litt engstelige. Ønsker å be om at de tar flere prøver, men vet ikke hvilke. Noen forslag?

Vi har vært inne på tanken at den kan være stressrelatert, så jeg håper at det retter seg når vi skal på ferie i desember hvis ikke legene finner noe.

Grovsnus 19-11-10 16:48

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Når du spiser vanlig Norsk ( carbomat) så vil bakterier i magen gjære endel av carbohydratene, dette gir luft i magen. Mulig at bakteriene i magen din var ekstremt sultne på carbo og produserte en masse gass, slik at " en vind legger seg på tvers" .
Men for sikkerhets skyld, ta kontakt med en lege. Bedre en gang formye enn en for lite.
God bedring
Mvh Grovsnus.

Debussy 19-11-10 17:52

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Gallestein gir ikke smerter i nyrene.... Hva med nyrestein?
Når jeg har gallesteinsanfall har jeg vondt i gallen, og av og til med stråling utover, men kan ikke huske at smerten har kjentes i siden, ved nyrene noen gang.

Uansett ikke godt, og jeg ville også sjekket det!

Kanutten 19-11-10 17:55

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Debussy (Innlegg 969661)
Gallestein gir ikke smerter i nyrene.... Hva med nyrestein?
Når jeg har gallesteinsanfall har jeg vondt i gallen, og av og til med stråling utover, men kan ikke huske at smerten har kjentes i siden, ved nyrene noen gang.

Uansett ikke godt, og jeg ville også sjekket det!

Jeg vet verken hvor gallen eller nyrene sitter, så får jeg vondt vet jeg ikke om det er i nyrene eller gallen... :rolleyes:
Men luftsmerter vet jeg hva er. :ja:

Kitt 19-11-10 19:16

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 969665)
Jeg vet verken hvor gallen eller nyrene sitter, så får jeg vondt vet jeg ikke om det er i nyrene eller gallen... :rolleyes:
Men luftsmerter vet jeg hva er. :ja:

Litt anatomi- undervisning:
Galleblæren ligger rett under høyre ribbensbue på forsiden! Men gallestein kan gi smerter i mage, rygg, skulder og nedover mot hoften, så smertebildet sier ikke alltid nok om hva man feiler! Kommer i tak og går som regel over av seg selv etter noen timer! Bare for å dukke opp igjen ved en annen anledning!;)
Nyrene ligger rett under ribbena på baksiden, altså ganske høyt oppe på ryggen! Nyresten eller nyrebekkenbetennelse er som gallestein/gallebetennelse enormt smertefullt:eek: og bør behandles av lege snarest!

Kanutten 19-11-10 19:20

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 969701)
Litt anatomi- undervisning:
Galleblæren ligger rett under høyre ribbensbue på forsiden! Men gallestein kan gi smerter i mage, rygg, skulder og nedover mot hoften, så smertebildet sier ikke alltid nok om hva man feiler! Kommer i tak og går som regel over av seg selv etter noen timer! Bare for å dukke opp igjen ved en annen anledning!;)
Nyrene ligger rett under ribbena på baksiden, altså ganske høyt oppe på ryggen! Nyresten eller nyrebekkenbetennelse er som gallestein/gallebetennelse enormt smertefullt:eek: og bør behandles av lege snarest!

DA har jeg aldri hatt noen av delene, men jeg skal sjekkes på binyrene i januar??? Hvor ligger de da?

Kitt 20-11-10 09:58

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 969703)
DA har jeg aldri hatt noen av delene, men jeg skal sjekkes på binyrene i januar??? Hvor ligger de da?

De sitter oppe på nyrene! Produserer hormoner og sånt stæsj! Blant annet adrenalin!
Kan gjøre mye krøll om de lager for mye eller for lite av ting!:p

Sanney 20-11-10 10:08

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
binyrene produserer enzymer som styrer hormonproduksjon. funker ikke disse optimalt blir det krøll. man kan få pcos lignende symptomer som økt testosteron blant annet, og økt hårvekst der kvinner ikke skal ha det..

hadde en runde for en måned siden med smerter selv, legen mente det kunne enten være nyrestein eller hovne lymfekjertler. gikk over av seg selv etter et par dager, men det gjorde vondt ja.

ada-emilie 20-11-10 10:59

Sv: Smerter, nyrer-magen-kroppen
 
Hadde du spist masse kunstig søtning, trådstarter, kan det være grunnen.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no