Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Oppskrift på krydderblanding til taco (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14056)

Carinus 04-08-07 09:58

Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Oppskrift på tacokrydder, som smaker identisk med de på pose:

Til 400 gr kjøttdeig:
1 ts salt
2 ts cumin (fås kjøpt i innvandrerbutikker. Jeg har også kjøpt på Meny)
1/2 ts koriander
1/2 ts chilipulver
1/2 ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt pepper

Bland sammen og tilsett i stekt kjøttdeig, som du pleier. Spe med litt vann, så det får kokt inn.

Kjøp inn krydder, så har du leenge, og kan spise taco hvor mye du gidder.

:D

Edit: rettet litt på saltmengden.

Dadda 04-08-07 10:22

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Dette må jeg prøve !! Takk :)

lokkebiff 04-08-07 11:03

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Flott at du deler, da det er mange som elsker taco!!;)

For en lettvindt løsning kan det benyttes tacokrydder fra Hindu, da dette ikke er tilsatt sukker!

Zoë 04-08-07 11:54

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Hvor mye sukker er det i krydderposen man kjøper ferdig, da?

Sto ikke næringstabell på den jeg kjøpte sist.

Maxxx 04-08-07 12:48

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zoë (Innlegg 314674)
Hvor mye sukker er det i krydderposen man kjøper ferdig, da?

En pose Santa Maria tacoblanding har 60gr pr 100 gram og veier 40 gram. Altså totalt 24 gram sukker i posen.
Den til El Paso (eller hva den nå heter - den vanligste med gul pakning) har 54 gram pr 100 gram (mener jeg å huske) og veier 35 gram. Altså totalt snaue 20 gram sukker.

Blir litt i meste laget om en får i seg innholdet til en halv pakke når salsa, rømme, ost, grønnsaker osv skal med.

mofe 04-08-07 13:27

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff (Innlegg 314646)
For en lettvindt løsning kan det benyttes tacokrydder fra Hindu, da dette ikke er tilsatt sukker!

Jeg har prøvd den, og synes den smaker.. ille, ille, ille. Men smaken er jo som baken, heldigvis.

Alyssa 04-08-07 13:35

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 314705)
Jeg har prøvd den, og synes den smaker.. ille, ille, ille. Men smaken er jo som baken, heldigvis.

Da velger jeg å stole på deg, så slipper jeg å ergre meg over at jeg ikke kan bruke den, siden den (som det meste annet ferdiglagd) inneholder smaksforsterker, som jeg ikke tåler i det hele tatt.

Huldr 05-08-07 01:24

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff (Innlegg 314646)
Flott at du deler, da det er mange som elsker taco!!;)

For en lettvindt løsning kan det benyttes tacokrydder fra Hindu, da dette ikke er tilsatt sukker!

Enig med Mofe, den er ikke så veldig god i seg selv. Årsaken jeg har funnet til det, er at den mangler spisskummen (cumin), så jeg tilsetter det - da er det tacosmak med en gang!

Men selvfølgelig - mye bedre med hjemmelagd tacokrydder, helt uten msg! Flott, Carinus! :blomster:

LilleMill 13-08-07 01:33

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Men selvfølgelig - mye bedre med hjemmelagd tacokrydder, helt uten msg! Flott, Carinus! :blomster:[/quote]


Hva er egentlig MSG?

Siss1 13-08-07 06:39

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Hei og god morgen! Da ble denne prøvd i helgen og den var, som du sier, identisk med tacopulver! Men den var i overkant salt for min smak så jeg halverte saltmengden.......Og ja, hva er egentlig MSG???

Nille 13-08-07 09:13

Sv: Krydderblanding til taco.
 
MSG er pulver (monosodium glutamat) og verdens mest brukte smaksforsterker. Det brukes spesielt i krysdder og posesupper/sauser.

Bør ligges unna.

MiniMe 13-08-07 14:39

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Dette skal jeg prøve :)

Villemo 13-10-07 19:19

Sv: Krydderblanding til taco.
 
Åh woooow! :heia: Måtte bare si tusen takk for denne oppskriften på tacokrydder. Nammm!! Jeg synes det var mye bedre enn kjøpte krydder, så dette kommer jeg til å bruke mye. Billgere blir det også!! Åh så glad!

Eilen Villemo :D

Enid 15-10-07 13:17

Sv: Krydderblanding til taco
 
Enig, Villemo! Dette er den nye favoritten her i huset også. Sambo sier han foretrekker den foran de andre tacokrydderne, og jeg må si meg enig; det smaker mye freshere!

Valeriana 15-10-07 14:05

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Bra oppskrift, har prøvd meg på noe lignende selv. Jeg foretrekker å lage maten selv fra bunnen av uten for mye ferdigprodukter, noe jeg også gjorde før jeg begynte med lavkarbomat. For noen år siden lagde jeg taco for en større forsamling. Gjestene ble helt overrasket da de skjønte at jeg hadde laget sausene og krydderblandingene fra bunnen av, de trodde visst ikke det gikk ann å lage taco uten å bruke ferdiglagde sauser fra glass eller pose. Det eneste jeg hadde kjøpt ferdig var tacoskjellene og tortillalefsene.

Dadda 18-10-07 17:39

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Hvordan pleier du å lage sausene Valeriana ? Kunne trenge å lære meg det...:)

SusieBlues 18-10-07 17:58

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Oj, dette har jeg tenkt på !!
Takk!

Jeg vil også gjerne ha oppskrift på salsa/saus, dersom noen har det..?

Viclin 18-10-07 18:04

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Denne bruker jeg mye. Takk for oppskrift!

Distrea 25-06-08 20:43

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
på tide å teste denne. Jeg har jo tross alt reklamert en del for den ;)

men... er det ikke mye krydder til 400 gr kjøttdeig? tenker mest på saltet, er den litt i salteste laget?

Eirian 25-06-08 20:47

Re: Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Jeg pleier å bruke mindre salt i, 1/2-1 ts. og det er mer enn nok.
Ellers må man ha cumin i ja, så tacokrydderet fra Hindu smaker ikke taco synes jeg.

Distrea 25-06-08 21:05

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
det hørtes mer rett ut! kutter en ts da.

Takk :)

Nepthaphis 30-07-08 11:57

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Vi bruker en tilsvarende blanding hjemme, men har også i 1 ts. kakaopulver (helst bake-kakao). Kakao er mye brukt i autentisk meksikansk mat og vi synes det gir en liten ekstra 'piff' :)

Elanessë 15-08-08 14:14

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Ååh så flott! :D Endelig en oppskrift på tacokrydder da :D Skal absolutt prøves ja

Linn H 15-08-08 16:19

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Dette var godt! :heia:

Runegutt 22-08-08 00:17

Sv: Oppskrift på krydderblanding til taco
 
Santamaria er ihvertfall faaalig det. Fult av druesukker. Blei kjempesyk av den greia.
Endelig noe som kan erstatte


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no