Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Forklaring på insulinresistens (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1159)

manikken 18-06-06 22:42

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Få sjekket blodsukkeret ditt da vel:)

polvott 18-06-06 23:03

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
hun skriver jo at blodsukkeret ikke nødvendigvis har noe med insulinresistens å gjøre.

manikken 18-06-06 23:23

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Nei, det jo de uønskede svingningene som er uønsket.
Kanskje "langtidsblodsukkeret" vil gi svar..
Eller få sjekket blodsukkeret flere ganger i løpet av en dag.
Eller du kan jo obsevere dine egne reaksjoner etter et måltid,
blir du sugen eller slapp?

MHM 18-06-06 23:24

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Hvis fastende insulin er høyt også etter en tid på Atkins, så vet du IHVERTFALL at det er noe galt...;) Men du har rett i at det ikke gir det beste bildet. I hvertfall så lenge du er i ketose. Bør nok opp mot 100 gram karbohydrat over en ukes tid før du tar blodprøven - for å "normalisere". Men et enkelt mål er å måle antall centimeter rundt livet. Hvis man som kvinne har over 88 cm, er sannsynligheten meget stor for at man har insulinresistens.

polvott 19-06-06 07:35

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Jeg var over 88 cm rundt livet, men er ikke det lenger.

polvott 19-06-06 07:36

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Det er vel ikke en tilstand som forsvinner etter hvert som man slanker seg?

Trolljenta 19-06-06 14:50

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Er det ikke sånn at de med insulinresistens må produsere mer insulin enn normalt ved inntak av f.eks sukker? Når jeg tok sigmatest eller hva det heter tok jeg først blodprøve i ene armen, så fikk jeg en kanyle med en slags sukker-vann-blanding inn i hånden og så en ny blodprøve i andre armen. Kan man ikke da se unormale svingninger eller vil det også normalisere seg siden blodsukkeret kanskje er lavere i utgangspunktet?

jeef-micro 19-06-06 16:59

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av polvott
jeg mener om man kan sjekke det. Siden man ikke utskiller så mye insulin når man går på atkins.

Insulinressistens maales fastende. du drikker 3 dl vann med glucose (sukker) i, saa maaler de blodsukker foer du drikker (fastende) eg etter en time, for aa se hvordan du reagerer paa sukret. Tror ikke det gjoer noe om du har gaatt paa atkins en stund, men jeg mener det staar i haandvboken til labratoriefolket at man skal spise "vanlig" mengde (altsaa ikke lavkarbo) karbohydrater tre dager foer testen

polvott 19-06-06 19:57

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Ja. Da får jeg ikke målt det. For jeg nekter å spise høykarbo i tre dager og så drikke rein glukose. Da får jeg heller leve med usikkerheten og heller spise lavkarbo. Det er jo det som er løsningen likevel.

Iset 06-09-06 23:16

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Den glukosetesten man må ta på sykehuset er helt grusom. Jeg tok den for et par år siden. Aldri mer, om det ikke står om livet! :eek:

jeef-micro 07-09-06 00:02

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Jeg ødela hele testen ved å spise lavkarbo før den ble tatt... om jeg må gjøre det igjen senere så skal jg ha i meg mere karber dagene før, og ha med meg matpakke... men det er verdt å lave litt høykarbo i tre dager siden man får svar på om man er insulinressistent eller ikke

Laktosebelastningen var værre for meg (som har laktoseintoleranse)

Iset 07-09-06 08:34

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Oj hva slags test ble utført da?

jeef-micro 07-09-06 10:34

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Oj hva slags test ble utført da?

Er det laktosebelastningen du tenker på?
I så fall så går den utpå det samme som en glucosebelastning, bare at man drikker laktose i steden for glucose, og måler hvordan man reagerer på laktosen...

min reaksjon på laktose er å kaste opp og få diare, så jeg hadde ikke noen god dag nei... men blodprøvene var ikke så ille å ta ;)

Iset 07-09-06 10:45

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Ja det var den jeg tenkte på. Når man drikker glucose er jo det rent sukkervann, men hvordan er det med laktose? Hva smaker det? Høres ikke noe godt ut, samme med de symptomene du fikk etterpå. Stakkars deg. :( :klem:

jeef-micro 07-09-06 10:54

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Ja det var den jeg tenkte på. Når man drikker glucose er jo det rent sukkervann, men hvordan er det med laktose? Hva smaker det? Høres ikke noe godt ut, samme med de symptomene du fikk etterpå. Stakkars deg. :( :klem:

Laktose er jo bare sukker det også, så det smaker omtrent det samme som den glucoseblandingen. vitsen er jo at kroppens enzym (laktase) skal spalte laktosen til glucose og galaktose... men der gjør vist ikke kroppen min en så bra jobb, så den bare sender blandingen i retur...

Iset 07-09-06 11:00

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Okei sånn ja, hehe jeg er helt grønn på dette men er alltid så nysgjerrig på å vite alt. :flau:

Huff synd du skal ha det slik. :klem:

jeef-micro 07-09-06 13:01

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Okei sånn ja, hehe jeg er helt grønn på dette men er alltid så nysgjerrig på å vite alt. :flau:

Huff synd du skal ha det slik. :klem:

bare bra at du spør... Ikke alle ragerer likt på laktose år de har intoleranse mot det, men reaksjoner i tarmer er vanlige.

og jeg tåler syrnede melkeprodukter da (kefir, youghurt rømme, ost) til en viss grad, så det jeg skal unngå er faktisk de melkeproduktene med mest karbohydrater i også, og det er jo bare en fordel ;) (det er jo melkesukret som gir karber i melk) så det gjør det jo bare lettere å holde seg unna :D

Huldr 09-06-07 01:39

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
*dytte*

Info til folket! :D

Huldr 10-06-07 10:16

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
PS: MHM er ernæringsfysiolog :)

Janne nr1 05-05-08 12:45

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av polvott (Innlegg 179450)
Kan man sjekke om man er insulinrestistent når man allerede har gått på atkins i mange måneder? Man har jo ikke så mye insulin i kroppen da har man?

Hei,er ny her inne.,og legger meg muligens i en samtale jeg ikke har noe med :)
Jeg går på ketolysekuren,og spurte Torkil om dette med insulinresistent.
Jeg vet ikke om dere på atkins dietten er i ketose....men her er svaret jeg fikk. Skulle tatt den testen før jeg startet kuren :) men pytt. :)
************************************************

Insulinresistens måler man ved å måle C-peptid. Det er en del av proinsulin som kuttes av før insulin blir aktiv og det er lettere å måle enn insulin alene.
Hvis man er insulinresistens er verdien ofte over 500 men det diskuteres hvor grensen bør ligge. Etter få dager på ketolysekuren er Cpeptid og insulinnivæået normalt OG DA ER DET INGEN HENSIKT MED Å TA PRØVEN
den må altså tas før man kommer i ketose. Beklager.
Vennlig Hilsen
Torkil
http://www.tickerfactory.com/ezt/d/3...ae4/weight.png

alva 19-05-08 23:17

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
hva bør prøvesvarene på c-peptid ligge på??

alva 19-05-08 23:20

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
og en ting til, ved å måle c-peptid, tas det blodprøve eller?

skalaren 23-06-08 08:33

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Hei

Jeg vil bare takke for en veldig lærerik tråd. Jeg begynner å forstå mer og mer om min kropp. Så her kommer en dytt på tråden.

Tusen takk

Maimor 22-02-09 12:22

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Flott forklaring! Tråden fortjener en dytt igjen.

niam 29-06-09 21:23

Sv: Forklaring på insulinresistens
 
Kjempebra!!:) Fikk endelig en bedre forståelse av dette. Men siden det er så mange som har dette problemet, som du sier ifht prosentene dine og slikt, så er det rart at det ikke er brakt så mye opp i lys. Jeg er sykepleiestudent og har aldri hørt det en eneste gang på en forelesning eller i praksis! SÅ dette var svært lærerrikt for meg, men også noe jeg kan ta med meg når jeg er ferdig utdannet sykepleier:) Takk.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no