Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Gerds ostekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15963)

Budeiea995 06-01-12 23:16

Sv: Gerds ostekake
 
Hei! Ett tips når det gjelder å lage hjemmelaget gele.
10 plater gelantin til 1 liter vann.
God gammel oppskrift og lett å huske!

Bik 06-01-12 23:22

Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Budeiea995 (Innlegg 1278338)
Hei! Ett tips når det gjelder å lage hjemmelaget gele.
10 plater gelantin til 1 liter vann.
God gammel oppskrift og lett å huske!

Og om man finmoser f.eks jordbær og blander med vann og litt søtstoff må det jo bli en herlig gelé :)

Budeiea995 07-01-12 10:52

Sv: Gerds ostekake
 
Ostekake er min absolutte favoritt. Denne oppskriften ser fantastisk ut Gerd og skal prøves!!!

Min variant er å kjøre mandlene i hurtogmikseren med litt stevia og to eggehviter. Deilig marsipan!!! I røra bruker jeg saften fra to sitron og to mandariner eller lime og flytende stevia med vaniljesmak samt 5 gelantinplater.
Topper med gele av fun light
;)

IAlexandra 08-01-12 00:31

Sv: Gerds ostekake
 
Nydelig ostekake! Smankte helt himmelsk! =D

rariteten 19-01-12 18:28

Sv: Gerds ostekake
 
Kjempefin oppskrift men jeg syns fyllet ble vel søtt og ikke mye osteaktig over det..
Jeg er litt gammeldags og liker å kjenne den gode, syrlige ostesmaken jeg da :)
Så det jeg gjorde var å bruke en ekstra pakke naturell ost, ikke fullt en hel pakke fløte, brukte litt under halve av geleen i ostemassen, (men samme vannmengde som du Gerd)
også tok jeg den resterende geleen å tilsatte ca 1 dl vann.
Denne geleen hadde jeg over ostemassen når den var stivnet.

Holder i massevis å ha den i kjøleskapet i 4-5 timer da :)

Babalotta 13-02-12 09:59

Sv: Gerds ostekake
 
Noen som har forsøkt å fryse denne? Laget til i går (nam), men har mye igjen. Tenkte det kunne være mulig å fryse den, og ha på lur til en gang senere. Noen som har prøvd?

sylwester 24-11-12 15:31

Re: Gerds ostekake
 
Hei

I den opprinnelige oppskriften er det kun gele som er søtet med noe i det hele tatt. Betyr det at søtningsmiddelet i eldoradogeleen er nok til å søte hele kaka?

Ser dere som bruker gelatin bruker 4dl væske til 2 plater så jeg tenkte jeg skulle gå for det. Hvor mye (tilsvarende sukker) bør jeg ha i når jeg skal søte min gele?

Kitt 24-11-12 16:47

Sv: Gerds ostekake
 
Kaken blir søt nok av geleen, ja!
Bruker du Fun saft feks skal det vel ikke være nødvendig å søte så mye mer. Lag deg sterk saft og smak til før du lager gele, tenker jeg!

sylwester 24-11-12 23:20

Re: Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1405452)
Kaken blir søt nok av geleen, ja!
Bruker du Fun saft feks skal det vel ikke være nødvendig å søte så mye mer. Lag deg sterk saft og smak til før du lager gele, tenker jeg!

Da var den laga..

Jeg brukte tilsvarende tilsvarende 100g sukker/7ml natreen da jeg brukte sitroner og ikke saft.
Jeg brukte 9 gelatinplater da det tilsvarer 7,5dl som jeg forstår er den opprinnelige mengden gele en får hvis man ikke tar vekk halvparten av vannet i en eldoradogele. (for de tok jo vekk vann, men ikke gelatin :))

Spent på se om det blir bra imorra :)

Imse 25-11-12 10:13

Sv: Re: Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1405534)
Da var den laga..

Jeg brukte tilsvarende tilsvarende 100g sukker/7ml natreen da jeg brukte sitroner og ikke saft.
Jeg brukte 9 gelatinplater da det tilsvarer 7,5dl som jeg forstår er den opprinnelige mengden gele en får hvis man ikke tar vekk halvparten av vannet i en eldoradogele. (for de tok jo vekk vann, men ikke gelatin :))

Spent på se om det blir bra imorra :)

Det blir sikkert bra. Jeg bruker 5 plater gelantin, synes det holder. Det ligger allerede en oppskrift her et sted på ostekake med sitronsaft, myyye bedre enn med den geleen med kunstig bringebærdmak.

Sissi 29-04-13 13:51

Sv: Gerds ostekake
 
Da står denne atter engang i kjøleskapet :)
Ser mange skriver om å bruke en annen smak enn bringebær skal prøve det Neste gang.
Jeg har mandel mel i bunnen istedenfor hakket mandel.

Gleder meg masse :) takk igjen for oppskrift Gerd

aliasdictus 04-07-13 07:42

Sv: Gerds ostekake
 
I løpet av siste halvåret har denne kaken nærmest vært fast dessert i helgene. Sønnen min på seks år velger denne før freia melkesjokolade, det sier jo noe. Vi har anskaffet en "bake it easy" bakeform, og jeg lager kaken rett i denne, utrolig praktisk, bare google det, finnes bl.a på coop.

Jeg lager kaken litt mindre strikt mtp lavkarbo, litt fordi jeg ikke vil ha kunstig søting, og fordi jeg synes den smaker bedre:
Bunn; 140g smår, 150g finhakkede mandler og 1ss cocosasukker.
Fyll; ca 150g smøreost, 1pk fløte og nesten en hel boks seterrømme. Bruker jeg mer enn dette blir formen for full, og jeg får ikke plass til gelelokk.
Jeg har fått tak i økologisk solbærsaft som er helt fantastisk som søtning i fyllet og på geleen. Her kommer det jo litt sukker i kaken, men ikke så mye. Jeg bruker 4,5dl ferdig saft med gelatin i fyllet, og 3dl som gelelokk. Og så fyller jeg på med bringebær og blåbær og av og til jordbær eller rips for å variere. Rips gjør den veldig frisk.

De som liker friske kaker kan prøve å få tak i rømme og/eller ost direkte fra små økologiske meierier. Jeg kjøpte noe på bondens marked i Bergen, det ga kaken en utrolig naturlig og deilig friskhet. :)

Lott 12-07-13 14:07

Sv: Gerds ostekake
 
Denne skal prøves i dag og smakes i morgen, gleder meg! Høres og ser faktastisk ut. Kommer tilbake med bilde, om jeg ikke raserer den :) Er flinkere på middager enn på bakst da sjø.. Blir spennende.

Lott 16-07-13 13:25

Sv: Gerds ostekake
 
1 Vedlegg
Denne var supergod! Jeg brukte funlight-gele, men smaken ble akkurat litt for sterk, så skal ha i litt mindre neste gang. Fant også ut underveis at jeg hadde greid å glemme KAKEFORMEN i Kristiansund, så det ble i muffinsformer. Funket dårlig i de vanlige formene men jeg hadde noen stive og litt større former som var helt perfekt. Skal serveres til mine foreldre til helgen når de kommer oppover på besøk :)

senka 16-07-13 13:36

Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lott (Innlegg 1451021)
Denne var supergod! Jeg brukte funlight-gele, men smaken ble akkurat litt for sterk, så skal ha i litt mindre neste gang. Fant også ut underveis at jeg hadde greid å glemme KAKEFORMEN i Kristiansund, så det ble i muffinsformer. Funket dårlig i de vanlige formene men jeg hadde noen stive og litt større former som var helt perfekt. Skal serveres til mine foreldre til helgen når de kommer oppover på besøk :)

Flink du er Lott :)

Marilyn 03-12-14 20:25

Sv: Gerds ostekake
 
Da står denne kaka i kjøleskapet. Brukte funlight med jordbær og kiwismak. Spent på resultatet. Tror kanskje jeg hadde i geleen mens den var litt for varm. Men det gjenstår å se :)

MissPivotal 05-12-14 14:26

Sv: Gerds ostekake
 
Dette hørtes jo veldig godt ut. Hvordan ble resultatet, FrkMarnie? :)

Marilyn 05-12-14 23:33

Sv: Gerds ostekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal (Innlegg 1500636)
Dette hørtes jo veldig godt ut. Hvordan ble resultatet, FrkMarnie? :)

Jeg er usikker på om jeg gjorde noe rart, eller om den skal være sånn også er jeg sær. Den var ikke veldig god etter et døgn i kjøleskapet synes jeg. Men etter to døgn var det på toppen kjempegodt! Ikke like stor fan av bunnen, men jeg tror jeg kanskje hadde likt den bedre om jeg smeltet smøret og ikke hadde det i romtemperatur.. Har ikke prøvd, men ser det for meg.

Jammo 10-12-14 23:04

Sv: Gerds ostekake
 
Så god ut :sikle:

Fullfres 20-06-15 18:44

Sv: Gerds ostekake
 
Fant en veldg god geleoppskrift til denne kaka:

Litt i underkant av 2 dl Fun Light Lemon/Lime, ca 1 dl varmt vann og resten saft fra en sitron. Bland i 4 blad gelatin. Kaka får en frisk og god sitrussmak :)

winos 21-01-16 13:42

Sv: Gerds ostekake
 
Denne har jeg nå laget men med snøfrisk og uten bunn, og da sparer jeg litt karboer, smakte på den før jeg satte den i kjøleskapet, i 2 brødformer.
Jeg har litt søtsug og har lyst på noe søtt

Kardemomme 30-04-16 21:06

Sv: Gerds ostekake
 
Gjorde noe nytt (for meg;)) med bunnen denne gangen.
Finmalte nøttene skikkelig, nesten som nøttemel, bare litt grovere.
130gr rom temperert smør, som jeg "pisket" fluffy med håndmikser (elektrisk)

når jeg følte at smøret var mykt og lett å jobbe med, så tok jeg vekk mikseren, og skrapet av evnt smør på mikseren og samlet alt smøret i midten av bollen.
brukte slikkepott og blandet smøret og nøtte"melet" godt sammen.
så var det bare å smøre det ut på bakepapiret i formen.
Var veldig lett å jobbe med. og bunnen ble helt fantastisk. fikk mye skryt for at den var lettere å skjære, og lettere å spise :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no