Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Kjøtt tilsatt vann (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54109)

Pearl 11-03-13 14:39

Kjøtt tilsatt vann
 
For å være sikker på hva min kjøttdeig og min fiskefarse inneholder, så kjøpte jeg meg en kjøttkvern for å male opp kjøtt og fisk selv. Jeg kjøpte først biffkjøtt fra ICA og da jeg skulle steke kjøttdeigen jeg hadde malt opp, svømte den i vann. Jeg var litt overasket over dette og tenkte at det var en billigkjede og derfor sprøytet vann inn i kjøttet. Så kjøpte jeg høyrygg på Meny. Samme skjedde. Det var tydelig at det var innsprøytet vann i kjøttet. Da snakket jeg med ansatt i kjøttdisken på Meny og fikk bekreftet at de har vann i kjøttet. Han fortalte at kjøttet, som det er sprøytet vann inn i, ser ferskere og saftigere ut. Det er dette kjøttet kunden velger. Dyrt vann i grunnen. Ingen av disse kjøttstykkene var merket med at de inneholdt noe annet enn kjøtt.

Den samme type argumentasjonen fikk jeg før jul, da jeg spurte hvorfor det var sukker på fenalåret. Når de glasserer fenalåret med sukker skinner det mer i det og kundene velger dette fremfør de uten sukker. Det ser rett og slett mer innbydende ut. Så hvis de skal få solgt det, må de sukkerglassere. Mye juks i matbransjen.

Lurer på hvor jeg kan få tak i kjøtt uten vann. Kanskje rett fra bonden?

index 11-03-13 15:12

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Hvis du lar kjøttdeigen din akklimatisere seg til den har oppnådd romtemperatur før steking, så slipper du problemet med at den slipper vannet i panna! Dumt å betale dyrt for vann ja, men vann trenger jo vi lavkarbere uansett mye av... ;-))

amritam 11-03-13 15:28

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Jeg synes det er rart at det er lov, jeg. Vi betaler kilopris for kjøttet, men blir ikke opplyst om hvor mye av det som er vann. Svidel er det.

langaard 11-03-13 16:39

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Det finnes kjøttdeig uten salt og vann,da;)

nøtteliten:-) 11-03-13 16:45

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Det finnes uten tilsatt vann, men man må også huske på at alt kjøtt inneholder vann (celleveske)som ikke er tilsatt.
Riktig temperatur under steking løser problemet med att celleveske eller vann koker ut av kjøttet under steking

Pearl 11-03-13 18:14

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Jeg vet at det finnes kjøttdeig uten vann og salt, men jeg synes matbransjen gjør så mye rart for å tjene penger at jeg ikke lenger stoler på hva de har i kjøttdeigen. Mannen i kjøttdisken på Meny fortalte at hvis han skal lage gourmetmat, så snitter han opp kjøttet, ruller det og presser ut vannet. Det kan man selvfølgelig gjøre, men jeg har lyst på helt vanlig kjøtt som ikke er tilsatt noe som helst. Neste gang skal jeg prøve slakterbutikk og se om ikke det blir bedre.

Pearl 11-03-13 18:23

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-) (Innlegg 1431991)
Det finnes uten tilsatt vann, men man må også huske på at alt kjøtt inneholder vann (celleveske)som ikke er tilsatt.
Riktig temperatur under steking løser problemet med att celleveske eller vann koker ut av kjøttet under steking

Hva er riktig temperatur da?

langaard 11-03-13 18:28

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1432009)
Hva er riktig temperatur da?

Romtemperatur;)

Pearl 11-03-13 18:50

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-) (Innlegg 1431991)
Riktig temperatur under steking løser problemet med att celleveske eller vann koker ut av kjøttet under steking

WHAT? Mener du som Index at kjøttdeigen skal være romtemperert før du steker den? Det må være det du mener. Jeg har iallefall ikke greid å steke noe i romtemperatur :)

nøtteliten:-) 11-03-13 19:40

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1432014)
WHAT? Mener du som Index at kjøttdeigen skal være romtemperert før du steker den? Det må være det du mener. Jeg har iallefall ikke greid å steke noe i romtemperatur :)

Nei ,jeg snakker om temperaturen i stekepanna.
Og om du tar kjøttet ut av kjøleskapet og lar det tempereres før steking så hjelper det på.

Paris 12-03-13 12:24

Sv: Kjøtt tilsatt vann
 
Poenget er at stekepanna skal ha god temperatur når du legger i kjøttet. Og stekes på høy temperatur raskt!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no