Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Forskjellen på ketolyse og atkins (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7330)

Photobscura 26-11-06 18:20

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borealis (Innlegg 217272)
Der kjenner jeg meg VELDIG igjen!!:(
Tåler FOR lite...drukket 3 ganger siden jeg startet LK, og har blitt for full hver gang...tåler mye mindre enn jeg gjorde...dropper hele alkoholen, jeg...

jeg ser på det som en ren bonus, student og underbetalt deltidsarbeider som jeg er;)

Borealis 26-11-06 18:28

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Ja, det var jo en grei ting, men æ greie jo ikke beregne...helle innpå som æ pleie, og PANG, -så var det natta! (nesten!;-)

Pusemor 12-04-07 14:02

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
[quote=Torkil;136047]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Torkil vil sikkert svare selv, men jeg drister meg til å svare litt allikevel; forskjellen er vel at Ketolysekuren som sagt er en KUR og ikke tilbyr noe etterpå, da kan man gå over på det man syns passer selv, enten det er Grete Roede, Lindberg, Atkins fase 3-4 osv. Hvis jeg ikke tar helt feil nå.
Atkins er varig omlegging av kosten og er inndelt i 4 faser.

Hei
Kremt... GR blir tatt ut i revidert utgave. Jeg anbefaler Innsikt ! og mat a´la Fedon.
Vennlig Hilsen
Torkil

Er det greit å spise Linberg sine sjokolader?

Nille 12-04-07 14:39

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pusemor (Innlegg 256709)
Er det greit å spise Linberg sine sjokolader?

Hvis det er Lindberg sine egne produkter du mener så er svaret;
NEI, Lindberg sine barer har for mange karber for Ketolyse og Atkins !

Teletubbien 12-04-07 18:45

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
På Atkins chocolate bar, type Morning Shine, står det at en stk sjokolade inneholder 8, noe karber, MEN så står det at de som teller karbohydrater og følger Atkins kuren kun skal merke seg 2 karber..
Hva med meg som følger ketolysekuren, er det 8 eller 2 ?

Photobscura 12-04-07 18:51

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Jeg TROR det har med sukkeralkoholer å gjøre, at det som ikke påvirker blodsukkeret trekkes fra.
Så der skiller nok ikke Atkins og Ketolyse seg veldig. Tror nok du kan unne deg en sånn på Ketolyse.

Men i større mengder kan den type søtningstoffer (som ikke slutter med -ose) påvirke vektnedgangen. Så vær litt varsom.
Jeg er litt skeptisk til spin-off-produkter uansett, om den så er aldri så lavkarbo, så ville jeg til nøds brukt den som litt kos, eller som et ikke-noe-annet-tilgjengelig-mellommåltid.

Nå har jeg enda ikke rota meg til å smake dem (har bare sett dem på Narvesen, og der koster de rundt tjue kr for en liten flis av en bar).
Men jeg må vel prøve en gang jeg også:)

Pusemor 12-04-07 21:31

Lindberg sjokoladebar
 
Hver slik bar koster ca 20 kr. Men det går ann å kjøpe en pakke med 4 stk for 60 kr..

Spirea 06-05-07 01:00

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Oi, så mye lur kostholdsfilosofi...

Jeg er veggis, eller så er jeg det de på vegetarforumet kaller pescetarianer. Dvs. jeg spiser fisk og skalldyr (selvom det også er iferd med å bli litt problematisk, jeg vil helst ha bare grønnsaker). Jeg spiser alt av meieriprodukter, men jeg holder meg unna oster med løpe, for det har plutselig gått opp for meg at løpe er et slakteprodukt fra kalvemager og det orker jeg ikke.... Rart men sant. Så jeg spiser Norbo-ost med mikrobiell løpe. Liker bedre løpe på sopp enn løpe på kalv.

Men - altså. Jeg veide 90 kilo for to uker siden og ble sjokkert. Så jeg kuttet ut alt av poteter, pasta, ris, brød, hvite sauser på hvetemel, melk og margarin. Jeg har brukt meierismør i stekinga, spist reker, tunfisk, løk, majones, avokado, Norbo-ost, parmesan, egg, soyaburgere, quorn-produkter. Jeg har telt karbohydrater og prøvd å holde meg under 20g om dagen - ikke lett. Jeg har ikke drukket melk, har drukket litt kaffe, vin, Fun-light hvis jeg trengte noe ekstra.

Nå veier jeg 91 kilo (!)

Hjeeeeeelp!:eek:

Lemen 06-05-07 12:48

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Ta en titt på "Joruns Journal" du Spirea, hun er også vegetarianer, og går på Atkins. Kanskje du finner noen tips til mat i dagboken hennes. :)

Photobscura 06-05-07 13:06

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Bare å kikke:) Fra en pesco'er til en annen!

Og jeg har gått ned masse, så det funker altså!

ivalodia 09-05-07 23:58

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil (Innlegg 136035)
Hei
På ketolysekuren kan du spise en god del grønnsaker, men i praksis ikke frukt ( litt jorbær og hinbær). Kjøtt og fisk kan man spise en del av.
Typisk ;Frokost; egg og bacon/ en liten omelett. Lunsj: blandet salat med litt tomat, paprika, fetaost, kylling ( restene fra gårsdagens grillkylling?), oliven, stilkselleri etc. Fet dressing. Middag ; kjøtt med grønnsaker.
Kvelds; litt ost med stilkselleri.
Det er lov å drikke sukkerfri brus, alkohol ( vin , lavkarboøl, sprit) men man tåler ikke så mye alkohol.
Ketolysekuren gir frihet for sult og mye energi for de allerfleste.
Les "Brukererfaringer" på www.ketolyse.no

Atkins er delt inn i flere faser, der man starter på samme måte som ketolysekuren, men så beveger seg gradvis over i mat a´la Fedon ( kort fortalt).
Ketolysekuren er for de som har 10-15 kilo +++ for mye , og er en KUR, som må etterfølges av lavkarbomat.
Atkins er mere en livsstil der man starter på kur og så gradvis går over i et sunt kosthold.
Ketolysekuren tilbyr komplett program med kosttilskudd,bok og urinstix samt soyaprotein- det er trolig det billigste konsept på markedet.
Vennlig Hilsen
Torkil Andersen
Jo meg med ketolysekuren og legetittel

Altså en kur som må etterfølges av lav karbo mat, gjelder dette i all fremtid?

Photobscura 10-05-07 00:15

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ivalodia (Innlegg 273811)
Altså en kur som må etterfølges av lav karbo mat, gjelder dette i all fremtid?

Det er jo klart!
Mange kan tillate seg mer når de er såkalt ferdigslanket, andre igjen har sterke resistenter eller sykdommer som gjør at de blir dårlige av å gå tilbake til den gamle kosten.
Men uansett bør nok de fleste fortsatt holde seg vekk fra veldig raffinert og bearbeidet mat som inneholder raske karber som kødder med blodsukkeret.

Hele poenget med lavkarbo er jo å gå bort fra det forenklede kostholdet av den typen som vi mennesker egentlig ikke er bygget for å spise. Å bevege seg mer mot utgangspunktet, ren mat, rene råvarer etc.
Dette fordi det gagner helsen på lang sikt, og preventerer en rekke livsstilsykdommer som diabetes, fedme, hjerte- og karsykdommer.
:)

MorStine 21-05-07 14:25

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Jeg er overbevist!!! Dette tror jeg er det rette for meg. Må prøves. Må bare vente på lønn, så jeg får kjøpt boka og handlet inn de rette matvarene!

Elanessë 22-07-07 20:27

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
For en flott tråd dette var..!!

safran 06-08-07 17:35

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Okei, jeg er overbevist. Jeg skal prøve dette.

Karin 07-08-07 03:08

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Hmm. . . Mjaaa. . .

Nå er jo jeg innbitt Atkins'er, da. Gikk ned 37 kg på ca 1,5 år. Men nå er det snart to år siden jeg gikk over på Atkins vedlikehold. Og det var ca 7 kg før jeg hadde nådd målvekten min. Så egentlig litt for tidlig.

Så har jeg etterpå levd etter vedlikeholdsreglene: Du kan tillate deg litegranne mer karber hvis du ellers har vært flink. . . Og det prøver jeg. Jeg tror at jeg stort sett lever etter vedvarende vedlikehold. . . Men gjør jeg egentlig det?

Men nå er det nesten to år siden jeg giddet å føre matjournal, eller (for den saks skyld) giddet å veie meg. . .

Når jeg ser meg i speilet, mener jeg av og til at jeg antakelig har gått opp. Men hvis jeg måler etter klær, så går jeg fremdeles inn i de buksene etc jeg kjøpte i fjor sommer som var str 40.

Og andre dager tror jeg at jeg kanskje er smalere. Da har jeg kanskje på meg klær som viser meg fra en bedre side - hvordan jeg egentlig ser ut, kanskje? Kan man jo håpe . . .

Men jeg har som sagt ikke veid meg på lenge - tør vel ikke! (Kan jo ha gått opp flere kilo...?)

Men det jeg har lest her (at ketolyse-kuren er for folk med 10-15 kg overvekt), får meg til å lure på om jeg skal kjøpe boken og gå for den i stedet for å gå tilbake på utgangspunktet i Atkins.

Spesielt er jeg så over all måte imponert over Torkil som bruker så mye tid og krefter på å støtte oss her, i tillegg til alt han har med sine "egne" på eget forum og sånt. Og det (i tillegg til at det passer med antall kilo jeg skal ned) er vel en av de største og beste grunnene til at jeg vurderer å kjøre en "Torkil" i stedet for en såkalt "Nille" (eller en Atkins).


(Overhodet ikke til forkleinelse for Nille eller Atkins - men det vet du, Nille!)

Nille 07-08-07 09:41

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Helt greitt Karin ! Nå er jo Ketolysekuren og Atkins induksjon såpass like at det i praksis kan gå ut på det samme !

Slik jeg ser det er det ikke noen vektgrense for om man kan gå på Atkins Induksjon/vedvarende. (altså ikke noe krav om 10-15 kilo overvekt). Mange (uansett startvekt) trenger induksjonen som en kickstart. Dvs. induksjon uten det som erfaring viser at kan hemme vekttap, - som koffein, kunstig søtstoff, for mye kremfløte, nøtter/mandler, bær.

Har selv en fot i begge leire.... :D

Karin 08-08-07 19:13

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Nå har jeg i alle fall bestilt Ketolyseboka. Blir interessant å lese den. Man får i alle fall gjerne litt inspirasjon til å komme seg i sving igjen! Atkins kan jeg nesten utenat, så uansett om det er nesten likt, er det greit å få ting sagt på andre måter.

Bestemor Duck 18-08-07 20:59

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Jeg var medlem i VG klubben i ett år, og følte meg skikkelig lurt!!

Sweetflower 25-10-07 16:25

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil (Innlegg 139691)
Hei hei. I løpet av en dag kan man faktisk gå opp et par kilo pga væske (drikke) m.v., så det er nok lurt å veie seg om morgenen, etter å ha vært på toalettet, da blir du ikke så forvirret:) Lykke til videre

Gammel tråd, men jeg leser meg opp på emnet. Hadde bare en kommentar - fra kveld til morgen har jeg opplevd 3 kg forskjell - det er jo nesten ikke til å tro at går an?

Noen som har en "vitenskapelig" forklaring på hvor de 3 kiloene blir av, bortsett fra det lille som kommer som urin om morgenen? :confused:

Nille 25-10-07 19:52

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sweetflower (Innlegg 355138)
Gammel tråd, men jeg leser meg opp på emnet. Hadde bare en kommentar - fra kveld til morgen har jeg opplevd 3 kg forskjell - det er jo nesten ikke til å tro at går an?

Noen som har en "vitenskapelig" forklaring på hvor de 3 kiloene blir av, bortsett fra det lille som kommer som urin om morgenen? :confused:

Det er nok ikke 3 kilo vann alene. Det er nok litt avfallstoffer fra maten også, som ligger og koster seg i mage/tarm. Det som kommer ut av det er jo lett å merke ....:p

Vann derimot, forsvinner ut av kroppen på mange måter. Urin, svette, pust. På en måte kan man si at det fordamper på en måte. Kroppen består av 50-60% vann (h.h.v. kvinner - menn). Fett inneholder 20 % vann og muskler 75% vann. Normalt væsketap er ca. 2 liter pr døgn. Er det varmt eller man trener mister man mer og må følgelig innta mer.

Agurk 26-10-07 00:31

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Spennende tråd. Vurderer selv å starte på ketolysekuren. Kjøpte meg boken i går. Er bare litt redd for at det skal bli problematisk i og med at jeg reiser mye i jobben min. Har ikke helt forstått den helt store forskjennen på ketolyse og lavkarbo generellt, men skal lese meg opp litt - både her og i boken. Noen som kan si noe om hovedforskjellen?

Takk for hjelpen og inspirasjonen.

Sweetflower 26-10-07 10:12

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 355217)
Det er nok ikke 3 kilo vann alene. Det er nok litt avfallstoffer fra maten også, som ligger og koster seg i mage/tarm. Det som kommer ut av det er jo lett å merke ....:p

Vann derimot, forsvinner ut av kroppen på mange måter. Urin, svette, pust. På en måte kan man si at det fordamper på en måte. Kroppen består av 50-60% vann (h.h.v. kvinner - menn). Fett inneholder 20 % vann og muskler 75% vann. Normalt væsketap er ca. 2 liter pr døgn. Er det varmt eller man trener mister man mer og må følgelig innta mer.

Aha... selvsagt! For jeg trente nemlig kvelden før, og drakk en god del vann. Ergo veide jeg vel såpass mye på kvelden, og morgenen etter 3 kg mindre.

Gleden snudde seg brått i dag tidlig, nesten tilbake til utgangspunktet..! :(
Men så måtte jeg på do - og vips er jeg litt lettere å snakke med :)

Tror jeg skal la være å veie meg hver dag, men det er jo litt spennende i starte for å se om man faktisk får det til.

1958 23-04-08 15:38

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Hei !
Er ny her, og har gått på Atcinson tidligere. Holdt ut i 16 uker og gikk ned 18 kilo. Men...... det ble kjedelig uten alt for mye grønnsaker og frukt. Vil nå gjerne prøve ketolysekuren. Er det litt mer å spise på der, og ikke minst av alt: kan jeg spise grønnsaker ? Takk for svar:)

AnetteS 24-04-08 09:49

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 1958 (Innlegg 448236)
kan jeg spise grønnsaker ? Takk for svar:)

Mmmm ja :stortsmil Til middag i dag skal jeg spise 2000 g blomkål og brokkoli, og en stor god biff *snadder*
Spiser masse salat og grønnsaker hver dag, men frukten holder jeg meg unna. Er mett hele dagen så fristelsen til å spise ett eple eller druer er ikke der på samme måte som før:)

Hvis du ikke har boken til Torkil Andersen anbefales det å kjøpe den, jeg hadde stor nytte av den og den er god som veiledning underveis
(www.ketolyse.no)

Masse lykke til;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no