Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Kombinere blodtype dietten og lavkarbo! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53769)

Stella27 18-01-13 17:37

Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Jeg har så lyst til å høre alles tanker rundt å kombinere blodtype dietten med lavkarbo. En del av varene stemmer urovekkede godt, i hvert fall med hva som er mine partystoppere! Og kylling, det blir jeg direkte dårlig av.

Jeg er blodtype B, og dette er det blodtypedietten sier om meg:

Medisinsk (Anbefales)
Fårekjøtt, hare, kanin, breiflabb, flyndre, gjedde, makrell, sardin, sild, sjøørret, torsk og sei. Egg, hytteost, fetaost, hvit geitost, kefir, lettmelk, mozarella, yoghurt, olivenolje, røde bønner, havre, hirse, ris, auberginer, blomkål, brokkoli, gulrot, grønnkål, hodekål, kinakål, hvitløk, bønner, paprika, persille, rosenkål, rødbeter, ananas, banan, druer, papaya, plommer, rosiner, tyttebaer, ginseng, ingefær, lakrisrot, nyper, grønn te, vann med sitron.

Nøytral:
Soyaprodukter, hasselnøtter, mandler, valnøtter, pecannøtter, grønne bønner, grønne erter, hvite bønner, hvetemel, poteter, ris, bambusskudd, asparges, agurk, dill, hodesalat, kålrot, løk, neper, purreløk, selleri, spinat, squash, appelsin, aprikos, blåbær, bringebær, dadler, epler, fersken, fiken, grapefrukt, honningmelon, jordbær, kirsebær, kiwi, klementiner, mango, pære, rips, sitron, solbær, svisker, eddik, gressløk, honning, salt, sennep, soyasaus, majones, sjokolade, kaffe, øl, hvitvin, rødvin, vanlig te, kamille. Fasan, kalkun, storfe, lever, kaviar, laks, regnbueørret, steinbit, sursild, tunfisk, melk og melkeprodukter fra ku.

Unngå:
And, gås, kylling, innmat, svin, abbor, ansjos, skalldyr, røkelaks, snegler, ål, iskrem, rapsolje, peanøttolje, sesamfrøolje, cashewnøtter, peanøtter, sesamfrø, solsikkefrø, linser, bygg, hvete, rug, bokhvete, mais, oliven, reddik, tomater, kokos, rabarbra, kanel, ketchup, kunstige søtningsmidler, brennevin, brus, cola, farris, lettbrus.

Tanker???

sylwester 18-01-13 18:22

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Såvidt jeg vet så er blodtypedietten en lavkarbodiett med en tvist. Du finner jo Blodtypedietten under kostholdsfilosofier her på forumet.

Om du mente at du kunne kombinere flere kostholdsfilosofier så er jo det og lov. Mange skriver egenkomponert på informasjonen sin der du har skrevet ketolyse(kuren).

Stella27 18-01-13 19:22

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Ja syns dette er et interessant tema. Tror det absolutt det kan være noe i dette altså. Eneste jeg syns er en skikkelig nedtur, er at jeg må kutte ut tomat, jeg elsker tomat! :p

Filifjonka 18-01-13 20:18

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Eg er ganske overbevist om at blodtypedietten er noko stort vas, men du er eit fritt menneske.

TrillTrall 18-01-13 20:26

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka (Innlegg 1419901)
Eg er ganske overbevist om at blodtypedietten er noko stort vas, men du er eit fritt menneske.

*hehe* Det tenkte jeg også.

TrillTrall 18-01-13 20:33

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Stella27 (Innlegg 1419909)
Hvorfor tror dere det er visvas? Hadde jo greit at dere begrunnet det.

Fordi jeg ikke tror at blodtypen har noe å si for hva du bør spise rett og slett.

TrillTrall 18-01-13 20:51

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Stella27 (Innlegg 1419912)
Det er jo ikke akkurat noen begrunnelse da men...

Det er vel en like god begrunnelse som at du mener den funker fordi mange av matvarene som skal passe for din blodtype stemmer med dine erfaringer. :)

For min del, som har blodtype 0 står det bl.a. at jeg skal spise mye rødt kjøtt fordi det forbruker mye magesyre - jeg har lite magesyre som det er. Det står også at mosjon er viktig - selvfølgelig er det det! Det er viktig for alle! Nei, det der tror jeg fint lite på.

HP 19-01-13 14:13

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Jeg syns blodtypedietten kan være interessant å se på hvis en allerede spiser riktig og har full kontroll på og oversikt over matinntaket sitt og likevel ikke føler seg helt vel. Det er morsomt når den stemmer, noen ganger gjør den det (akurat som horoskopet); men jeg er ikke kjent med noen vitenskaplig fundamenting av den dietten.

sylwester 19-01-13 18:35

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Mente jeg leste at denne dietten baserer seg på at blodtype O er urblodtypen, mens det etter all sannsynlighet er A som er den opprinnelige blodtypen. Alle de 4 forskjellige blodtypene gir en lavkarbodiett som antageligvis fungerer på alle mennesker uavhengig av blodtype.

Stella27 20-01-13 11:21

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP (Innlegg 1420112)
Jeg syns blodtypedietten kan være interessant å se på hvis en allerede spiser riktig og har full kontroll på og oversikt over matinntaket sitt og likevel ikke føler seg helt vel. Det er morsomt når den stemmer, noen ganger gjør den det (akurat som horoskopet); men jeg er ikke kjent med noen vitenskaplig fundamenting av den dietten.

Jeg er veldig enig i det du skriver her. Selv reagerer jeg sterkt på noen av de produktene som er "nei" produkter for meg. Som jeg nevner over, kylling blir jeg faktisk dårlig av, kjenner meg også svært oppblåst av andre ting på den lista.

Gracella 20-01-13 19:25

Sv: Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!
 
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=258321
Litt lang artikkel kanskje, men den viser hvorfor blodtypedietten ikke har noe vitenskapelig grunnlag.
Men for all del, man blir sikkert ikke syk(ere) av å følge den.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no