Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25207)

yunie89 06-04-09 20:58

Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt
 
Hei jeg har lest flere ganger på nette at det er flere med PCOS som går på medisiner når det gjelder pcos. Hva medisin og hva er det for?

Sesti 06-04-09 21:19

Sv: hei jeg har lest litt no pcos og jeg lurer på
 
Tja.. Jeg ble satt på Diane, har blitt kjent med mange andre som også ble satt på Diane i begynnelsen. Diane fungerer som en p-pille, og enkelte (deriblant min søster) bruker dem som det. Jeg visste fra før, av erfaring, at kroppen min ikke liker p-piller, men legen hørte ikke på meg. Jeg gikk på dem i 2 mnd, før jeg droppa dem helt. De ødela for vekta, humøret, ja alt i grunn..
I følge legen skulle disse i hovedsak bare få mensen min tilbake på rett spor, noe som i grunn var helt unødvendig siden det var svært få uregelmessigheter i syklusen min..

Men jeg kutta ut, jeg gidder ikke gå rundt å ha det jævlig...
Nå er jeg tilbake på en slags ketolyse, uten medisiner, og går ned i vekt:)

Ellers er det vel flere som har brukt andre ting, de kan nok si litt om det:)

nalana 06-04-09 22:41

Sv: Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt
 
Det er vanlig å få Metformin, men det finnes andre medisiner som kan brukes også.

alvepiken 11-04-09 21:23

Sv: Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt
 
Jeg tar metformin og Diane:)

yunie89 12-04-09 19:29

Sv: Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt
 
Jeg fikk ikke noe jeg. syns ere at jeg skal ta et opp med legen???

alvepiken 12-04-09 21:53

Sv: Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt
 
Mange får metformin pga økt hårvekst, kviser etc. Selv har jeg det pga hersutisme eller hvordan det nå staves..

Metformin har jeg pga pcos og fordi jeg er insulinintollerant..

Synes det er rart at legen ikke har nevnt noe om det til deg hvis det skulle være aktuelt, kanksje h*n anså det som lite sansynelig at du ble å trenge de:confused: KAn jo ringe å høre, en telefon skader jo ikke:)

yunie89 13-04-09 17:10

Sv: Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt
 
skal til legen i morgen så skal nevne det for ho. men et var til gynekologen jeg fikk vite det av. han fikk jeg resept på nuva ring og noe smertestillende som jeg skulle ta to tabbeletter en gang i to dager, og det funka ikke har brukt nesten 1 og halv brett. har sååååå vondt no. hva bruker dere når dere har mens smerter???

mille82 16-04-09 11:42

Sv: Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt
 
Mange av medisinene er med pa a regulere blodsukkeret, og i enkelte tilfeller er det diabetes medisiner som blir brukt.

MEN, et lav karbo kosthold kan gjore underverker. Det har jeg erfart:)

Kitt 16-04-09 11:55

Sv: Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av alvepiken (Innlegg 698122)
Mange får metformin pga økt hårvekst, kviser etc.

:confused::eek::confused:

Metformin er et antidiabetikum og brukes primært mot diabetes2, men også mot insulinresistens, da særlig i forbindelse med PCOS.
Har aldri hørt at man bruker det mot hårvekst og kviser. Da er det nok heller Diane og andre hormonpreparater som brukes!

Man kan ha PCOS uten å være insulinresistent og da er det jo ikke noen vits i å bruke metformin.

Uansett er dette ting fastlege/spesialist må finne ut av, men det skader jo ikke å mase litt!;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no