Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Brød og Knekkebrød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21752)

*lilje* 05-10-08 23:09

Brød og Knekkebrød
 
Jeg gikk på ketolyse for en god stund tilbake, og var såå lykkelig da jeg begynte å bake lollypop brødet. For meg var det helt PERFEKT. Godt, og det ga meg brød smaken og tygge motstand :D
MEN det som var dumt var at vekten stoppet helt opp, og motivasjonen bare sank og sank.

Hvorfor påvirket lollypopbrødet vektnedgangen (selv om jeg passet på at det ikke ble for mange karb totalt)
Og er det et annet lignende brød noen vil anbefale?

Og kan man lage knekkebrød selv??

Kitt 06-10-08 19:21

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Du kan jo prøve oopsie- rolls.
Bruk søke funksjonen oppe til høyre, så finner du oppskriften!
Blir veldig gode og kan brukes til så mangt!:D

Fungirl 06-10-08 21:30

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Gikk også opp når eg spiste brød, er vel kanskje bakemiksen eller soyaprotein som ikke er bra.. Men jeg vet altså ikke :)

Løvetann 06-10-08 22:10

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av *lilje* (Innlegg 549867)
Hvorfor påvirket lollypopbrødet vektnedgangen (selv om jeg passet på at det ikke ble for mange karb totalt)

Ja, det der har jeg også lurt på! :confused: Det ser ut til at jeg har det sånn både med "lovlige" brøderstatninger og pannekakelignende produkter.

Jeg lurer seriøst på om kroppen min tror det er karber i disse produktene og derfor produserer de samme reaksjonene/hormonene som den ville gjort hvis jeg inntok ekte karber. En slags karbo-placebo-effekt? :eek:

Tulla 81 07-10-08 11:09

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Jeg har gått til kostholdslege som sier at alle typer korn ikke er forenlig med ketogen kost dersom man skal ha full effekt.
Jeg har gått over til egg og bacon og salat der jeg hadde brød sist...

Jeg la frem oppskriften på lollypop-brød og noen andre oppskrifter her inne, men hun mente at korn ikke var bra.
Brødet var bra til vedlikehold ettersom det var mye proteiner i det.

Bare til opplysning!

Areola 07-10-08 11:29

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Interresant.. Sa hun noe om hvorfor?
Jeg begynte å spise kveldsmat når jeg hadde lovlig brød tilgjengelig. Det var jo så godt :s
Det har jeg ALDRI gjort noensinne før, så jeg sluttet raskt med brødbaking med mye tull i seg.... Jeg prøver ut oopsies om daen, og det forsvinner litt for fort det også merker jeg.. blir for 2-3 stykker når de er nystekte..

Tulla 81 07-10-08 12:12

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 550738)
Interresant.. Sa hun noe om hvorfor?

Nei hun gjorde ikke det, men jeg gikk på ketogen kost før sommeren og da hadde jeg alltid brød med meg på jobb til lunsj og til frokost. Gikk ned fra 75,5 til 68 på 3 mnd i ketose. Det vil si: 7,5 kilo på 3 mnd og det er ikke bra. I tillegg sa hun at Atkinsbarer var ok til nød, men ikke som en del av kostholdet...

Lissy 07-10-08 12:53

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Hei!

Prøv nøttebrød:-)

500 gr malte mandler eller hasselnøtter(jeg bruker halvparten av hver)
250 gr smeltet meierismør
15 egg (ja 15 stk)
100 gr kremfløte
100 gr speltmel - siktet
1/2 ts muskat
2 ts bakepulver
1 ss brødsmuler/kavring strø

Mal nøttene,og bland alt det tørre.Ha i egg og kremfløte, rør godt og ha i smeltet smør tilslutt. Deigen/røren skal være veldig løs,nesten som en formkake.
Hell det i en stor brødform som er smurt og strødd.
Stekes på ca 200 grader i 40 min -la brødet bli kaldt i ovnen.
Jeg har dette brødet i 14 dager spiser ca 1 skive om dagen( i fryseren selvfølgelig).
Kjempe godt

Tulla 81 07-10-08 14:33

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lissy (Innlegg 550794)
Hei!

Prøv nøttebrød:-)

500 gr malte mandler eller hasselnøtter(jeg bruker halvparten av hver)
250 gr smeltet meierismør
15 egg (ja 15 stk)
100 gr kremfløte
100 gr speltmel - siktet
1/2 ts muskat
2 ts bakepulver
1 ss brødsmuler/kavring strø

Mal nøttene,og bland alt det tørre.Ha i egg og kremfløte, rør godt og ha i smeltet smør tilslutt. Deigen/røren skal være veldig løs,nesten som en formkake.
Hell det i en stor brødform som er smurt og strødd.
Stekes på ca 200 grader i 40 min -la brødet bli kaldt i ovnen.
Jeg har dette brødet i 14 dager spiser ca 1 skive om dagen( i fryseren selvfølgelig).
Kjempe godt


Når ble speltmel ok?
Dersom linfrø, sesamfrø og kruskakli ikke er ok mener jeg?

Lissy 08-10-08 10:28

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Hei Tulla81.

På Eat dietten som jeg hovedsakelig følger så er bitte små mengder av spelt ok.
100 gr speltmel fordelt over 14 dager er ikke så mye:-)

Skippy 08-10-08 11:02

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Når det gjelder Lollypopbrødet så har det linfrø i seg. Nå er det slik at linfrø har mye karbo i seg, men de er utilgjengelige for kroppen siden de er inni frøet og frøene kapslet inn i denne gelegugga vi alle har sett. De passerer jo hele igjennom fordøyelsen. Jeg tror at om en knuser frøene, så blir de tilgjengelig for å tas opp i kroppen. Ikke at jeg er noen ekspert altså, men dette virket logisk for meg.

Zincite 08-10-08 11:44

Sv: Brød og Knekkebrød
 
I følge matvareguiden er det 34,8g kostfiber og 0g karbohydrater i knuste linfrø (kan kjøpes ferdig knuste i alle fall i helsekostbutikker) :)
Ellers godt med fett 31g og 24,5g protein.

rebekah 08-10-08 17:10

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Sitat:

Nå er det slik at linfrø har mye karbo i seg,
:eek::eek::confused::confused:

jeg har ALDRI sett noen næringsinnholdregiste som sier annet enn at linfrø har NULL karber? ...og kun EN gang i mitt liv (på coop) opplevd å finne en pakke linfrø hvor det stod at karboinnholdet var 34g... og da tenkte jeg at det sikkert kun var det billige coop-merket som hadde fusket og tilsatt diverse - eller at de hadde skrevet kostfiber om til karber ...

er det vanlig å regne karber i linfrø??

ecli 09-10-08 12:54

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Tro´kke det nei.
Se hva zincite har skrevet rett før deg...

Skippy 09-10-08 17:22

Sv: Brød og Knekkebrød
 
Fryktelig hyggelig om jeg tar feil, mente bare jeg hadde vært borte i det ett sted.:o


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no