Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Oppfølging av pcos? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53774)

frkfräken 18-01-13 23:03

Oppfølging av pcos?
 
Ja, gjør dere det?

Jeg fikk konstantert pcos for halvannet år siden, i forbindelse med utredning for barnløshet. Jeg hadde "bare" cyster på eggstokkene (drueklaser, ifølge gyn...) og utenblivende mens, ingen diabetes, overvekt, ekstra hårvekst eller noe av det andre pcos'en kan føre med seg. Gynekologen anbefalte lavkarbo, og etter et halvt år med lavkarbo + en runde pergo ble jeg gravid, og nå ligger verdens fineste lille jente på snart 6 måneder og sover i etasjen over meg... :love:

Nå lurer jeg litt på veien videre. Har dere jevnlige kontroller hos gyn, eller skal bare cystene få leve sitt eget liv...? Siden jeg ikke har noen andre symptomer enn de som er nevnt over, lever jeg fint sånn det er nå, men vil jo ha flere barn etter hvert; og er det verdt å følge det opp i forhold til andre ting likevel...?p

timich 23-01-13 10:35

Sv: Oppfølging av pcos?
 
Jeg har omtrent samme erfaring som deg. Nå er det 5 år siden siste fødsel (skal ikke ha flere heller nå:p ), men jeg har ikke fulgt det opp på noen måte. Jeg har gått ned i vekt og regner med at ting har stabilisert seg, jeg har til og med fått regelmessig menstruasjon, noe jeg aldri har hatt før. Så jeg tar det som et tegn på at kroppen er blitt mer "normal", og jeg har ikke tatt noen undersøkelser/prøver i ettertid (bortsett fra jevnlige kreftprøver av livmorhalsen da, men det er jo noe helt annet:) ).

Carisma 23-01-13 23:36

Sv: Oppfølging av pcos?
 
"normale" skal gå til gynekolog hvert tredje år minimum, vi med utfordringer bør gå årlig. I følge min gyn.

frkfräken 26-01-13 22:01

Sv: Oppfølging av pcos?
 
Takk for svar :)

Ringte like godt gyn, og fikk beskjed om å komme tilbake når vi vil begynne prøvingen igjen, for å sjekke eggstokkene og få ny pergo-resept. Siden alle mine hormonnivåer, samt insulin, er normale, var det ingen hensikt i å sjekke oftere mente hun. :)

Klara 08-02-13 14:20

Sv: Oppfølging av pcos?
 
Høres ut som om du har samme PCOS som meg. Den heter visstnok type 2, og er altså uten overvekt. Det er lite informasjon å finne, det meste handler om type 1, altså med overvekt.

Så vidt jeg har forstått så er det ikke så mye å følge opp, ettersom mange av følgeproblemene til PCOS er ifb med overvekt og/eller insulinresistens.

Akkurat manglende mens er kanskje noe å få gjort noe med, ettersom det ikke er så bra, men det kan jo reguleres med p-piller fram til dere vil prøve på nr 2.

Vi hadde to IVF-forsøk, og jeg ble gravid på det andre forsøket. Jeg spurte legen hvordan vi skulle ordne evt søskenforsøk, og da sa hun at det på ingen måte var sikkert at vi trengte det, men at kroppen kanskje gjenfant balansen etter fødsel. Så vil tro det samme gjelder for deg :smile:

Men det kan sikkert være kjekt å gå litt oftere til gyn, som Carisma sier.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no