Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Atkins kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Nyttige karbohydrater? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41988)

HappyMe 17-03-11 15:12

Nyttige karbohydrater?
 
Jeg går ikke på Atkins spesielt, derfor har jeg ikke satt meg ordentlig inn i den kostholdsordningen. Men jeg har kjøpt meg et par av de sjokoladebarene og elsker muslien (kan spise den som godteri:o). Men på pakningen står det at den inneholder 2,6 g NetCarbs, men bakpå pakningen står det at den inneholder 26 kh. (Nå fant jeg bare på noen tall her). Hva er egentlig nyttige karbohydrater? Når man er på karbokur, går ikke alle karbohydrater for å være en ting?

Hva er forresten daglige maksgrensen for karbohydrater når man er på Atkins?

Kitsu 17-03-11 15:40

Sv: Nyttige karbohydrater?
 
NetCarbs er de grammene karbo som påvirker blodsukkeret, resten er nok sukkeralkoholer. Jeg kan ikke spise barene dog, reagerer på sukkeralkoholene og.

HappyMe 17-03-11 16:51

Sv: Nyttige karbohydrater?
 
Jeg som var så fornøyd med å finne en sjokolade jeg likte :( Tror jeg styrer unna den, men müslien holder jeg meg til. En liten porsjon om dagen :) Trodde alle karbohydrater gikk for å være det samme. Så i grunn er det bare lav GI i de?

Kitsu 17-03-11 16:58

Sv: Nyttige karbohydrater?
 
Er mange, både på ketolyse og Atkins og andre dietter, som spiser barene og går ned fint. Så om du liker de, og de ikke ødelegger noe for deg, bare spis i vei. Bare pass på, kan bli noe luftig i magen av sukkeralkoholer. Sikkert en idé å søke på sukkeralkoholer her på forumet om du ikke noe særlig om de. Er vel for så vidt en pågående diskusjon rundt i hvilken grad man burde telle de med eller ikke. "Atkins" sier nei, andre mener delvis.

Jeg mente bare at akkurat jeg ikke kan spise de, men det er helt individuelt.

HappyMe 17-03-11 17:06

Sv: Nyttige karbohydrater?
 
Vet du, når du sier det var jeg veldig dårlig i magen etter første gangen jeg spiste de. Jeg tenkte litt over om det var på grunn av barene, men gjorde ikke noe mer ut av det. Men det kan altså være en forklaring. Takk for tips, skal søke litt rundt her.

Kitsu 17-03-11 17:17

Sv: Nyttige karbohydrater?
 
Maltitol er vel den store synderen i forhold til dårlig mage. :D

BitTorres 17-03-11 17:49

Sv: Nyttige karbohydrater?
 
Med tanke på "nyttige" karbohydrater, så er det grønnsaker som gjelder. Ikke sånn å forstå at de karbohydratene er bedre enn andre, men du får en del andre ting på kjøpet, som vitaminer, mineraler og sporstoffer. Med sukkeralkoholer er det vel lite som er sikkert, bortsett fra Erythritol (sukrin) og Stevia. De skal ikke påvirke blodsukkeret. Overhodet. Om de derimot påvirker insulinet, er mer usikkert, i og med at noen er såpass følsomme at det holder med litt søtsmak på tungen før kroppen skiller ut insulin (hjernen har lært leksen sin - det kommer noe søtt, ergo skiller vi ut insulin, etter prinsippet bedre føre var en etter snar :)
Det beste rådet i LCHF, Atkins og andre dietter: Test ut på deg selv, det er bare DU som kan kjenne hvordan de forskjellige ting virker på kroppen din.

HappyMe 18-03-11 13:00

Sv: Nyttige karbohydrater?
 
Tusen takk for råd, skal være litt obs på maltitol videre. Kanskje jeg får ta en dag og faktisk teste hvor dårlig jeg blir. Litt selvplaging, men greit å vite.

Lurer forresten på hvor mange karbohydrater man kan spise hver dag på Atkins?:-)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no