Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49003)

LindaN 28-10-11 16:30

"Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Noen her inne som har erfaring med disse kvekkebrødene? Det er visstnok en pakke fra Toro, som man blander med vann og steker i ovnen. Jeg fikk ett i dag og så vidt jeg kan bedømme var det stort sett frø i dem, men jeg vet jo ikke hva som er brukt som bindemiddel...? Har ikke sett innholdsfortegnelsen og da er jeg skeptisk med en gang... ;)

Det var forøvrig en av lærerne til min sønn som hadde kommet med dem. Hun visste at vi drev med lavkarbo. :) Så de bakte på skolen og da ble det med smaksprøver hjem. Koselig! :)

LindaN 28-10-11 16:31

Sv: "hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
He he he... Så akkurat nå at jeg hadde skrevet "kvekkebrød".... :D

BenteR 28-10-11 16:37

Sv: "hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Jeg googla dem, og fant dette:

Pris: cirka 32 kroner per pose med knekkebrødblanding. Gir 24 små knekkebrød.
Næringsinnhold per 100 gram ferdig knekkebrød: 460 kcal, 16,3 gram protein, 35,5 gram karbohydrat, 25 gram fett og 13,6 gram kostfiber.
Næringsinnhold per knekkebrød på 15 gram: 69 kcal, 2,5 gram protein, 5,3 gram karbohydrat, 3,7 gram fett og 2 gram fiber.

Dette er for mye karbohydrater for meg; de er så lettvinte å lage de jeg lager fra Hexebergs kokebok, de smaker knallgodt, og de har mye mindre karber. En hel stekeplate blir 16 store knekkebrød hos meg og hvert knekkebrød har rett under 1,5 karbe.

arnakristin 28-10-11 16:54

Sv: "hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Hei
For de av oss som er opptatt av hvor kh kommer fra:
Ingredienser iflg Toro
Havregryn, rug fullkorn, sesamfrø, solsikkekjerner, linfrø, hvetekli, rapsolje, salt.

krokodillen 28-10-11 21:41

Sv: "hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1240724)
de er så lettvinte å lage de jeg lager fra Hexebergs kokebok, de smaker knallgodt, og de har mye mindre karber. En hel stekeplate blir 16 store knekkebrød hos meg og hvert knekkebrød har rett under 1,5 karbe.

Enig, vi lager også dem. Kjempegode og superenkle, like enkle som en pose fra Toro! Eldstejenta mi liker å male mandler og nøtter for tida, så hun blir med på bakingen.

LindaN 28-10-11 22:35

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Enig folkens, det blir litt mye karbo for meg. Muligens et alternativ for ungene. (Bedre enn brød!) :)

Men, denne oppsrkiften til Hexeberg dere nevner; hvor kan jeg finne den? Noen som evt kan legge den ut...? :o

krokodillen 29-10-11 01:07

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LindaN (Innlegg 1240905)
Enig folkens, det blir litt mye karbo for meg. Muligens et alternativ for ungene. (Bedre enn brød!) :)

Men, denne oppsrkiften til Hexeberg dere nevner; hvor kan jeg finne den? Noen som evt kan legge den ut...? :o

Etter hukommelsen:
50 g malte mandler eller nøtter
25 g linfrø
100 g sesamfrø
1 stor ss fiberhusk
2,5 dl vann

Blandes, svelle 5 min, smøre tynt utover et bakepapir, lage linjer mellom knekkebrødene med kniv, steke midt i ovnen. 160 grader, 40 minutter.

Ta dem fra hverandre, tørke 30 minutter på 50 grader med litt åpning på ovnsdøra.

Jeg lar dem tørke over natta spredt utover i tillegg, da blir de passe sprø. Dessuten pleier jeg lage dobbel oppskrift. Hvilke typer frø man bruker kan varieres.

LindaN 29-10-11 11:15

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Tusen takk, disse skal testes! :)

Carisma 31-10-11 00:14

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Søk heller på Nannahs knekkebrød her inne.

LindaN 31-10-11 06:06

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Nå har jeg testet Hexebergs knekkebrød - de ble kjempgode! Falt i smak hos hele familien. :)
Neste ut er å teste Nannahs knekkebrød, gleder meg! :) Men Carisma, i oppskriften til Nannah står det "noe søtt", har du tips til hva og evt mengde...?

Tiril77 31-10-11 08:42

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Ville heller gått for Nannah's.. De er superenkle å lage og smaker nyyyydelig :hungry:

Imse 31-10-11 08:49

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1242218)
Søk heller på Nannahs knekkebrød her inne.

De er de samme som nevnt over her, Hexeberg har faktisk stjålet Nannahs sin oppskrift:(
Nannah knekkebrødkjeks= Hexebergs knekkebrød.. På grammet likt.

LindaN 31-10-11 08:55

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1242301)
De er de samme som nevnt over her, Hexeberg har faktisk stjålet Nannahs sin oppskrift:(
Nannah knekkebrødkjeks= Hexebergs knekkebrød.. På grammet likt.

Ok...? Har Nannah flere oppskrifter da? :confused: Jeg fant en her inne som inneholdt noe annet enn det Hexeberg sin gjorde. Der det blant annet står "noe søtt". Og det lurer jeg litt på hva er og hvor mye...?

Imse 31-10-11 09:11

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LindaN (Innlegg 1242310)
Ok...? Har Nannah flere oppskrifter da? :confused: Jeg fant en her inne som inneholdt noe annet enn det Hexeberg sin gjorde. Der det blant annet står "noe søtt". Og det lurer jeg litt på hva er og hvor mye...?

Ja, Nannahs knekkebrødkjeks. Nå leste jeg Carisma sitt innlegg feil, jeg trodde det sto knekkebrødkjeks og ikke knekkebrød. Men uansett, det er Hexeberg som har tatt Nannah sin oppskrift uten å spørre.

Kitt 31-10-11 09:13

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LindaN (Innlegg 1242310)
Ok...? Har Nannah flere oppskrifter da? :confused: Jeg fant en her inne som inneholdt noe annet enn det Hexeberg sin gjorde. Der det blant annet står "noe søtt". Og det lurer jeg litt på hva er og hvor mye...?

Noe søtt kan være en liten teskje Splenda eller Sukrin eller litt flytende Natren. Tror mang dropper det, men det kan nok gi en liten ekstra piff!
Men absolutt ikke nødvendig!

Kitt 31-10-11 09:17

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1242324)
Ja, Nannahs knekkebrødkjeks. Nå leste jeg Carisma sitt innlegg feil, jeg trodde det sto knekkebrødkjeks og ikke knekkebrød. Men uansett, det er Hexeberg som har tatt Nannah sin oppskrift uten å spørre.

Vel, oppskrifter er ikke akkurat beskyttet av noen Åndsverkslov, så man trenger jo så absolutt ikke å spørre om lov.

Det jeg syns er hyggelig når man bruker andres oppskrifter på den måten, er at man sier litt om hvor man fant hvem sin orginalen feks.

Imse 31-10-11 09:24

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1242328)
Vel, oppskrifter er ikke akkurat beskyttet av noen Åndsverkslov, så man trenger jo så absolutt ikke å spørre om lov.

Det jeg syns er hyggelig når man bruker andres oppskrifter på den måten, er at man sier litt om hvor man fant hvem sin orginalen feks.

Nei, det er ikke copyright på oppskrifter. Men normal folkeskikk tilsier at man spør og gjerne krediterer vedkommende som fant opp oppskriften. Jeg er skikkelig skuffet over denne handling fra Hexeberg eller partneren( vet jo ikke hvem som tok den), Nannah gav de link til bloggen sin og de takker henne ved å ta en oppskrift og bruke den i boka uten å hverken spørre eller kalle de for Nannahs:(

Dietta 31-10-11 10:39

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1242332)
Nei, det er ikke copyright på oppskrifter. Men normal folkeskikk tilsier at man spør og gjerne krediterer vedkommende som fant opp oppskriften. Jeg er skikkelig skuffet over denne handling fra Hexeberg eller partneren( vet jo ikke hvem som tok den), Nannah gav de link til bloggen sin og de takker henne ved å ta en oppskrift og bruke den i boka uten å hverken spørre eller kalle de for Nannahs:(

Synes Nannah skulle utgi egen kokebok jeg - den hadde i hvert fall fått ben å gå på :D

Imse 31-10-11 10:40

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1242384)
Synes Nannah skulle utgi egen kokebok jeg - den hadde i hvert fall fått ben å gå på :D

Det håper jeg også hun kunne gjort! Lavkarbo kokebøker er jo i vinden som aldri før:D

Dietta 31-10-11 10:51

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1242385)
Det håper jeg også hun kunne gjort! Lavkarbo kokebøker er jo i vinden som aldri før:D

Med 2,500 aktive medelmmer her inne, og nesten 31.000,- medlemmer burde førsteopplaget være stooort.
NANNAH - DU MÅ UTGI KOKEBOK :D:D:D

Carisma 31-10-11 10:58

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Lage en facebookgruppe på det?

Dietta 31-10-11 11:00

Sv: "Hjemmelagde" knekkebrød fra Toro?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1242392)
Lage en facebookgruppe på det?

Tar du jobben ?? ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no