Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Stoffskifte / hormonproblemer (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Undervektig (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51642)

Ebola 07-04-12 21:49

Undervektig
 
Det gjelder kona. Hun veier mellom 47 og 49 kilo og sliter med å legge på seg. Hun spiser store porsjoner med mat og står opp om natta for å spise. Hun spiser mye sjokolade og kaker.
Jeg antar hun spiser en kvart kilo sjokolade i uken.
Hun blir aldri mett og på en 8 timers tur til Trondheim, spiste hun en middag i Eidsvoll og 4 baconpølser i brød og to muffins. Vi avsluttet turen i Trondheim med en middag til.
I fjor brukte hun opp 20 kilo med protein pulver som brukes av kroppsbyggere uten at det hjalp. Hun har ikke fett på kroppen og fryser mye om vinteren. Vi har kjøpt inn røyket svinefett om vinteren men hun legger ikke på seg.
Hun har vært til legen og fikk som svar at hun jobber for mye....hun er kokk.
Hun spiser utrolig mye poteter og grønnsaker og i går spiste hun rundt 1/2 kilo med lammestek til middag om kvelden og sto opp om natta og spiste opp restene.
Jeg spiser rundt en fjerdedel av det hun spiser.
Er det noen her som kjenner noen som har det slik? Hun er 46 år og handler klær fra ungdomsavdeling da ingen klær for voksne passer.

Åssi 07-04-12 21:57

Sv: Undervektig.
 
Shit. Det er tydelig at vektproblemer kan slå ut begge veier!
Det blir hvertfall sagt at et lavkarbo-kosthold er vektregulerende, og skal hjelpe kroppen å finne sin idealvekt. Jeg gikk for eksempel opp 2 kg da jeg startet på lavkarbo, selv om jeg ikke er undervektig. Det kan jo være veien for henne?
Lavkarbo får også kroppen i hormonbalanse, og gjør at kroppen sier ifra hvilke næringsstoffer den har bruk for, når den er sulten osv...

kamp 07-04-12 22:00

Sv: Undervektig.
 
Mage problemer? mineral/vitamin mangler? dårlig opptak?

Imse 07-04-12 22:01

Sv: Undervektig.
 
Uff, det hørtes like slitsomt ut som å være overvektig.

Har hun prøvd å spise ren lavkarbo? Det er jo vektregulerende og jeg har i løpet av årene her inne sett flere som har brukt lavkarbo for å gå opp i vekt.

By the way, jeg er 60kg overvektig og bruker 9-10 mndr i året på å fryse konstant.. Hjelper ikke mye å ha mye fett på kroppen for alle heller..

Så hva med å prøve en måneds tid på lavkarbo, kutte alle raske karbokilder, passe med protein og nok fett?

I øyeblikket kommer jeg ikke på noen gode tråder her om det å spise lavkarbo/ketogent for å gå opp i vekt, jeg bare vet at det har vært flere her inne i løpet av årene.

langaard 07-04-12 22:10

Sv: Undervektig.
 
Har hun fått sjekka stoffskiftet sitt?

Ebola 07-04-12 22:22

Sv: Undervektig.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1327078)
Har hun fått sjekka stoffskiftet sitt?

Legen tok noen blodprøver uten at hun vet mer. Legen ringte og sa at alt var normal.

Ebola 07-04-12 22:25

Sv: Undervektig.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1327074)
Mage problemer? mineral/vitamin mangler? dårlig opptak?

Hun har ingen mageproblemer og tar tran og jern hver dag. Vekta gikk noe opp da hun begynte med jern, opp fra 46 kilo til 47.

Ziltoidia 07-04-12 22:26

Sv: Undervektig.
 
Noen jeg så vidt kjenner mistenkte at hun hadde Crohns sykdom pga lignende symptomer (og noe annet).
En annen venn av meg har en tilstand (som kommer av en behandling han hadde for noe, kreft muligens) og som har resultert i at han ikke kan legge på seg. Tror faktisk det gjelder muskler også.

Vet ikke om dette var mye til hjelp. Jeg bare brainstorm'er sånn i tilfelle.

Yrla 08-04-12 01:12

Sv: Undervektig.
 
kan hun ha orm i magen som spiser opp maten?

BenteR 08-04-12 01:50

Sv: Undervektig.
 
Jeg sliter selv med og holde vekta oppe, og prøver og ikke komme under 48 kilo.
Når jeg lever lavkarbo, MÅ jeg over 2100 kalorier pr dag for ikke og miste vekt.
Siden jeg lever lavkarbo, er min hovedkilde for energi fett, og fett har 9 kalorier. Det betyr at når jeg bruker nøtter, frø, fete meieriprodukter og fet fisk, så trenger jeg ikke og spise som en hest for og klare og holde vekten min.
Jeg ville nok, om jeg hadde vært henne, fått tatt en fullstendig blodanalyse.
Har man f.eks høyt blodsukker, høyt stoffskifte, TRAS-antistoffer, d-vitamin-mangel, jern-mangel og en hel drøss andre ting, så kan det føre til at enten øker forbrenningen eller kroppen klarer rett og slett ikke trekke ut næringen skikkelig fra maten.

Ebola 08-04-12 10:13

Sv: Undervektig.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1327114)
kan hun ha orm i magen som spiser opp maten?

Ingen orm, tatt prøver og kur for all slags parasiter.

Ebola 08-04-12 10:20

Sv: Undervektig.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1327118)
Jeg sliter selv med og holde vekta oppe, og prøver og ikke komme under 48 kilo.
Når jeg lever lavkarbo, MÅ jeg over 2100 kalorier pr dag for ikke og miste vekt.
Siden jeg lever lavkarbo, er min hovedkilde for energi fett, og fett har 9 kalorier. Det betyr at når jeg bruker nøtter, frø, fete meieriprodukter og fet fisk, så trenger jeg ikke og spise som en hest for og klare og holde vekten min.
Jeg ville nok, om jeg hadde vært henne, fått tatt en fullstendig blodanalyse.
Har man f.eks høyt blodsukker, høyt stoffskifte, TRAS-antistoffer, d-vitamin-mangel, jern-mangel og en hel drøss andre ting, så kan det føre til at enten øker forbrenningen eller kroppen klarer rett og slett ikke trekke ut næringen skikkelig fra maten.

Ligner veldig mye som deg. Hun må spise mye for å hold vekta opp mot 49 kilo men ofte ligger den på 47.
Hun er ikke på diett og spiser alt. Hun spiser et halvt brød om dagen. Hun lever extremt usunt bare for å holde vekta oppe.
Hun har veldig lav blodtrykk, ca 100/65.
Jeg synes at legen hennes ikke tok henne så alvorlig og bytter fastlegen hennes. Hun har hatt kun en konsultasjon og resultatet av prøvene fikk hun over telefon.

Åssi 08-04-12 10:41

Sv: Undervektig.
 
Å spise slik du beskriver er virkelig ikke bra, uansett vekt og kroppsfasong. Har du pratet med henne om et eventuelt lavkarbokosthold? Grøsser når jeg tenker på alle livsstilsykdommene som kan komme etter slike spisevaner..

kamp 08-04-12 11:52

Sv: Undervektig.
 
Kontakt geir flatabø www.medhelse.no, han kan kanskje hjelpe ;)

Ebola 08-04-12 21:18

Sv: Undervektig.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Åssi (Innlegg 1327148)
Å spise slik du beskriver er virkelig ikke bra, uansett vekt og kroppsfasong. Har du pratet med henne om et eventuelt lavkarbokosthold? Grøsser når jeg tenker på alle livsstilsykdommene som kan komme etter slike spisevaner..

Tre dager med vanlig kost er nok til at vekta går ned til 44 kilo og da blir hun svimmel og funker ikke.
Vi bytter ut legen først og ser om hun blir tatt alvorlig.

Imse 08-04-12 21:19

Sv: Undervektig.
 
Men hun har altså IKKE prøvd lavkarbo?

Håper virkelig dere finner noe som hjelper!

Ebola 08-04-12 21:21

Sv: Undervektig
 
Nei. Hun kan ikke gjennomføre lavkarbo på jobben. Hvis hun ikke spiser jevnlig, blir hun svimmel.

Imse 08-04-12 21:24

Sv: Undervektig
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ebola (Innlegg 1327453)
Nei. Hun kan ikke gjennomføre lavkarbo på jobben. Hvis hun ikke spiser jevnlig, blir hun svimmel.

Den skjønte jeg ikke. Hun kan ikke spise lavkarbo på jobben? Lavkarbo er vel heller ingen grunn til å ikke spise jevnlig. Hun må da vel kunne ha med matpakke? Eller jobber hun på plattform el.l der hun ikke er hjemme i flere uker?

shailene 08-04-12 21:51

Re: Undervektig
 
Tolker jeg deg rett når jeg tenker at det er utseende som er hovedgrunnen til at hun vil legge på seg, ikke pga. helsa? Hvor høy er hun? Ville absolutt prøvd å få henne over på et sunnere kosthold, iallefall. Undersøkelser av tynne/slanke mennesker som lever på et slikt kosthold viser at de lett kan være minst like usunne som godt overvektige mennesker, med tanke på ugunstig fett som legger seg rundt de indre organer samt det meste av helsemarkører. Å være noe undervektig og leve på et sunt kosthold, vil alltid være sunnere enn å være normalvektig og leve på søppelmat. Vekt og BMI er ikke alt.

Det finnes jo mye sunn mat med høy kaloritetthet, hun trenger ikke spise sjokolade og pølse i brød for å få i seg nok kalorier. Kan hun ikke spise nøtter og tørket frukt istedet for sjokolade, for eksempel? Da vil hun få i seg de samme kaloriene og energien, samt næringstoffene kroppen trenger. Lavkarbobakst har ofte svært høy kaloritettet, flere næringsstoffer, og er uten alt søppelet i hvitt brød og kjøpekaker. Spiser hun dette i kombinasjon med normal mengde karbohydrater vil også det være fetende og mye sunnere, og begge deler er jo lett å ha liggende i veska og spise når man er på farta.

Ebola 08-04-12 23:11

Sv: Undervektig
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1327455)
Den skjønte jeg ikke. Hun kan ikke spise lavkarbo på jobben? Lavkarbo er vel heller ingen grunn til å ikke spise jevnlig. Hun må da vel kunne ha med matpakke? Eller jobber hun på plattform el.l der hun ikke er hjemme i flere uker?

På jobb er det kun dagens hun kan spise uten å betale....

Ebola 08-04-12 23:15

Sv: Undervektig
 
Hun er 165 cm høy og det er ikke pga utseende hun vil legge på seg. hun har ingen reserve å gå på. Hun trenger konstant med mat. Bare en omgang med forkjølelse er nok til at hun går ned til 42-43 kilo.

Imse 08-04-12 23:15

Sv: Undervektig
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ebola (Innlegg 1327514)
På jobb er det kun dagens hun kan spise uten å betale....

Så hun kan ikke som mange, mange andre ha med matpakke? Det finnes mange som faktisk IKKE kan spise det som serveres i kantina på jobb. Å ofre denne lunsjen må da virkelig være verdt det om hun kan gå opp i vekt med lavkarbo. Det kan da umulig henge på noe så enkelt som at hun må ha med egen matpakke.

Hvorfor kom du inn hit om det ikke var for å få info om lavkarbo? Var det pga du vil spise lavkarbo?

Åssi 08-04-12 23:16

Sv: Undervektig
 
hva med da å spise lavkarbo til resten av dagens måltider, og høykarbo i lunsjen?

Åssi 08-04-12 23:17

Sv: Undervektig
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1327516)

Hvorfor kom du inn hit om det ikke var for å få info om lavkarbo? Var det pga du vil spise lavkarbo?

Agreed. Virker som om du ikke er åpen for en lavkarbo-løsning..

Ebola 08-04-12 23:45

Sv: Undervektig
 
Det var overskriften Stoffskifte/hormonproblemer som gjorde at jeg kom hit for jeg regnet med at det henger sammen.
Dessuten gikk jeg opp i vekt etter røykeslutt fra 72 til 90 kilo.....og ved å bare spise mindre brød og ris, gikk ned til 80 kilo siden september 2011.
Jeg slapp å kutte ned på godteri og sukker da jeg bruker ikke dem. Siste gang jeg smakte på en is var i 2005.....


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no