Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Effekt av Atkins (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7468)

litajenta 18-01-06 17:45

Effekt av Atkins
 
Er det en effekt av å gå på Atkins at man får "problemer med magen"?


Jeg springer og springer...

Iset 18-01-06 17:51

Sv: Effekt av Atkins
 
Ja man kan få problemer med magen enten den ene eller andre veien i begynnelsen, da fordøyelsen trenger litt tid til å omstille seg.
De aller fleste får forstoppelse. Jeg får løs mage. Men det forsvinner etter en liten stund. :)

NB: Når det gjelder forstoppelse så er det mange som tror de har det når de går på lavkarbodietter. Men som regel har de IKKE det, fordi tarmen tømmes sjeldnere med et slikt kosthold, det er helt naturlig. Så husk at det er forskjell på forstoppelse og det å gå på do sjeldnere. :)

litajenta 18-01-06 17:52

Sv: Effekt av Atkins
 
Godt å høre, for magen min er så løs at jeg renner ned dørene til do.

Ånden min er jo enda verre...urk...

Aline 18-01-06 17:57

Sv: Effekt av Atkins
 
Ketose gir stålånde :ja:
Og det at du flyr på do ofte er kanskje litt av den rensende effekten dette kostholdet har? :)

litajenta 18-01-06 18:00

Sv: Effekt av Atkins
 
Jeg skal iallefall nytte den C24 greia! :)

Nette 18-01-06 18:06

Sv: Effekt av Atkins
 
Jeg merker selv at dorutinene har endret seg litt.For min del at jeg går sjeldnere på do. Men det er det eneste jeg merker forskjell på også! (/%%&##%"%€ (sinna) Etter 2,5 uke føler jeg at ingenting skjer. Har gått ned 1,2 kg, men det tror jeg er mest væske og at julematen/-godiset forsvant. Virker som kroppen nekter å gå ned mer uansett hvordan jeg spiser jo!! Ikke spiser jeg søtsaker, ikke brød og andre stivelsesprodukter (selvsagt ikke), og jeg passer på å spise mye egg og bruke fløte, crème fraîche, cc etc. Drikker mye vann og grønn te med kanel i (for forbrenningens skyld). Men jeg er kanskje utålmodig... Mannen min som er så slank fra før, har gått ned 2 kg på dette. Urettferdig! :(

[

litajenta 18-01-06 18:15

Sv: Effekt av Atkins
 
Se i dagboka mi hva jeg spiser.Alt for lite, men jeg har ikke matlyst. Må skjerpe meg!

Uansett, buksene slenger litt allerede etter to uker..

Og jeg har syndet med Pepsi MAx...

Nette 18-01-06 18:23

Sv: Effekt av Atkins
 
Hvordan kommer jeg til dagboka di, egentlig?

litajenta 18-01-06 18:31

Sv: Effekt av Atkins
 
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ight=litajenta

Du kan også lage deg en vet du! ;)

Kristian 18-01-06 18:37

Sv: Effekt av Atkins
 
Skulle ikke forundre meg at du ikke tåler pepsi max. rennende avf. er en vanlig reaksjon på kunstige søtstoff.

litajenta 18-01-06 18:38

Sv: Effekt av Atkins
 
Hei Kristian.

Jeg har drukket det i bøtter og spann i mange år..Kan en intoleranse oppstå sånn uten videre?

Nette 18-01-06 18:43

Sv: Effekt av Atkins
 
Jeg fant det tilslutt! Kanskje jeg også skulle laget en dagbok..hmm.. For da ser jeg mer sort på hvitt og bevisstgjør hva jeg selv spiser i tillegg til å få tilbakemeldinger fra dere. Ingen dun idé. Men nå skal jeg gå på treningen jeg holder på med om dagen. Jeg trener PowerPlate (noen andre som kjenner til det?) En vibrerende plate som trener opp muskler raskt og effektivt (må ta i selv også, altså). :)

Nette

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av litajenta
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ight=litajenta

Du kan også lage deg en vet du! ;)


Kristian 18-01-06 20:17

Sv: Effekt av Atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av litajenta
Hei Kristian.

Jeg har drukket det i bøtter og spann i mange år..Kan en intoleranse oppstå sånn uten videre?

tålte du det før så tåler du det sikkert nå også. Jeg ville ha brukt Psyllum Husk for å stabilisere magen. det er ett fiber som binder til seg fuktighet. Psyllum Husk gir gode resultater på magen uansett om du er plaget med hard eller løs mage.

mofe 18-01-06 20:33

Sv: Effekt av Atkins
 
Hm.. løs mage på Atkins er vel mindre vanlig enn hard mage? Leste det et sted, at lavkarbo fører til fastere avføring (og evt. forstoppelse i starten, til man har fått "trent opp"... eh.. trykkemusklene? :o )

coco 18-01-06 22:33

Sv: Effekt av Atkins
 
Hei Nette, føler med deg, og kjenner meg igjen. Utrolig frustrerende når ingen ting skjer enda en tror at en er kjempe flink og gjør alt riktig. Jeg fikk meg en overraskelse i går her på forumet, viser seg at jeg har spist alt for lite av båd det ene og det andre, eller også rett og slett feil mat. Fikk mange gode råd som jeg allerede er i gang med å prøve. Lykke til så lenge og måtte vi begge få litt fart på fettet... Mvh coco ;)

Nille 18-01-06 23:57

Sv: Effekt av Atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av litajenta
Jeg skal iallefall nytte den C24 greia! :)

Mener du at du trenger den nå altså ???? :snill:

Løs mage er ikke unormalt når man begynner å spise mye fett etter å ha spist fettfattig kost. Det tar noen dager før kroppen/magen omstiller seg. Kroppen renses - det har sin misjon - og går fort over !

MEN det er uvanlig med diare problemer på Atkins, Ketolyse og de fleste lavkrbokurer - om man følger boka. Nettopp fordi man spiser masse fiberrrik mat, drikker vann og beveger på seg...

Om man opplever har diare problemer kan årsaken være at man spiser for mye ost og meieri produkter. Mange reagerer på disse og det kan være lurt å kutte litt ned om man spiser mye og se om det hjelper. Et godt råd er å spise psyllium husk (loppefrø). Dette virker som en "svamp" og suger opp overflødig væske tarmen. Hvis dette ikke hjelper kan en se på om man rett og slett får i seg for MYE fett. Hvis man tidligere har gått på lav fett diett kan det ta en tid før kroppen klarer å omstille seg og bli vant til fettet.

Om man har begynt med masse nye kosttilskudd - alle på en gang.... Da kan det godt være en av disse man reagerer på. Masse nytt for en stakkars kropp å forholde seg til på en gang ! Det man bør gjøre da er å kutte ut alle en uke. Hvis diareen gir seg, gjeninnfører man et og et tilskudd en uke imellom, - for å se hvordan kroppen/magen reagerer.

Når man har diare er det ekstra viktig å drikke nok vann - fordi man blir dehydrert. Har ikke hørt om at man får diare av å drikke mye vann, men det er viktig å ikke drikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.

Kunstig søtstoff bør man også sjekke om man reagerer på....:o Og så bør man sjekke ut allergier......

Det er mer vanlig med hard mage på vår spisemåte. Og det er ikke nødvendigvis de samme tingene som hjelper. Hard mage har som regel 3 årsaker:
  • Ikke nok fiber
  • Ikke nok vann
  • Ikke nok trening/bevegelse
Som regel er det en kombinasjon av de tre.
Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig. Det er en av grunnene til at jeg maser sånn om GRØNNSAKENE ! Og da mener jeg IKKE issalat !

De beste fiberkildene når det gjelder grønnsaker er: Brokkoli, blomkål, asparges, asparges bønner, grønnkål, fennikkel og bok choi (ligner på kinakål).

Det er viktig å drikke mye vann, men som ved løs mage - ikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.

Håper dette hjelper deg .... mageproblemer er ille, det setter hele kroppen ut av funksjon !!


God bedring :klem:

Aline 19-01-06 08:14

Sv: Effekt av Atkins
 
Nille, jeg tror hun bommet på b-knotten ;)
altså "bytte"

:ja:

Nille 19-01-06 09:37

Sv: Effekt av Atkins
 
Ahhhh, Bytte ja !! Det høres mye lurere ut ! :p

litajenta 19-01-06 10:56

Sv: Effekt av Atkins
 
Jeg bomma på B og D. Det stemmer.

Tusen takk for langt svar, Nille!


KLEM

luringen 19-01-06 12:19

Sv: Effekt av Atkins
 
føler med deg...og trøst; jeg hadde trøbbel med magen leeenge. men det hadde jeg før jeg begynte og da, men det endret seg liksom. Nå er det bedre da...TTT! Ting tar tid..

Nette 24-01-06 21:32

Sv: Effekt av Atkins
 
Hei Coco,

Minnebrikka på pc'en våres döde för helga, så jeg har ikke fått värt så mye på lavkarbo.no. Men her på jobb kan jeg surfe litt :). Nå har jeg "syndet" i helgen grunnet week-end tur til Göteborg. Spiste pizza og tiramisu-godt var det jo! Tör ikke veie meg nå jeg..venter til neste uke... Kanskje man skulle spist enda litt mer fett? Föler at jeg ikke spiser så mye fett, nemlig. Spiste en halv kylling med skinn til middag i stad. Det er uvant å spise skinn etter å ha levd etter lavkalori-tankegangen lenge. Vi får gi det litt tid-alle kropper er forskjellige! :o

Nette

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av coco
Hei Nette, føler med deg, og kjenner meg igjen. Utrolig frustrerende når ingen ting skjer enda en tror at en er kjempe flink og gjør alt riktig. Jeg fikk meg en overraskelse i går her på forumet, viser seg at jeg har spist alt for lite av båd det ene og det andre, eller også rett og slett feil mat. Fikk mange gode råd som jeg allerede er i gang med å prøve. Lykke til så lenge og måtte vi begge få litt fart på fettet... Mvh coco ;)


Nette 24-01-06 21:36

Sv: Effekt av Atkins
 
Oj, issalat spiser jeg mye av...sammen med andre grönnsaker som paprika, stangselleri og sjampinjong... er det dumt, altså?

Nette.

de tre.
Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig. Det er en av grunnene til at jeg maser sånn om GRØNNSAKENE ! Og da mener jeg IKKE issalat !


Nille 24-01-06 21:41

Sv: Effekt av Atkins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nette
Oj, issalat spiser jeg mye av...sammen med andre grönnsaker som paprika, stangselleri og sjampinjong... er det dumt, altså?

Nette.

de tre.
Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig. Det er en av grunnene til at jeg maser sånn om GRØNNSAKENE ! Og da mener jeg IKKE issalat !


Det er ikke farlig å spise issalat, det er bare det at det er den salattypen som har mest vann og minst næring (tilnærmet 0) i seg. Det finnes så mange gode salattyper i butikken nå. Kjøp gjerne en sånn en pakke med 3 forskjellige i hver pakke og bland ! Paprika, Stangselleri og sopp er kjempeflott !

:D

Nette 24-01-06 22:14

Sv: Effekt av Atkins
 
Så bra-da bytter jeg heller ut den typen salat med noen av de andre. Det er bare det at den koster som regel minst..synes jo dette kostholdet er relativt kostbart. Heldig som bor rett ved svenskegrensen da :).

Er dere hele tiden på nett, eller?? ;) Får jo svar så kjapt her. Bra det da!


Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Det er ikke farlig å spise issalat, det er bare det at det er den salattypen som har mest vann og minst næring (tilnærmet 0) i seg. Det finnes så mange gode salattyper i butikken nå. Kjøp gjerne en sånn en pakke med 3 forskjellige i hver pakke og bland ! Paprika, Stangselleri og sopp er kjempeflott !

:D


Albertine 24-01-06 23:58

Sv: Effekt av Atkins
 
Vi sitter på nett hele tiden vi. Har sånne vaktskjema som sikrer at det til enhver tid er en lavkarboguru til stede.

:fnis:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no