Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Sjokoladekake på 3 minutter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32816)

Iset 15-04-10 17:43

Sjokoladekake på 3 minutter
 
Denne var faktisk ikke så verst. Jeg ble plutselig så godtesyk og måtte teste ut denne. Smakte som en kakete pannekake med god sjokoladesmak. Mettende er den også.

1 ss smør smeltes i en kopp i mikroen. La det såvidt smelte bare, og rør det godt, da blir røren luftigere.
Tilsett 1 egg og rør kraftig med en gaffel. Ha i 3 ss Sukrin, 2 ss kakao, 10 dråper vaniljeessens, 1 ss kremfløte og en klype salt.

Hell det i en liiiten mikrosikker form og nuke den i mikroen i ca. 1,5 minutter. Vend den over på en tallerken og server feks. med litt pisket kremfløte og noen bringebær.

2-åringen min fikk smake og ble helt ellevill, og her er det jo ingen skumle ingredienser (jeg er ikke skeptisk til litt Sukrin, det er ikke kunstig).

Jeg har ikke bilde, men min så ut som en litt tykk sjokoladepannekake, det avhenger av hvilken form man bruker. Det går jo an å bruke en vanlig liten skål også.

NB: det måtte såpass mye Sukrin til syntes jeg, jeg hadde bare i 2 ss og det ble litt lite søtt så neste gang blir det 3. Men mange her inne vil nok synes det er nok med 2 eller kanskje enda mindre. Smak dere frem! Det går jo an å tilsette andre ting også, feks. litt revet appelsinskall, peppermynteolje, hakkede nøtter osv.

Kitt 15-04-10 17:57

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
:sikle::hungry::sikle:

Tror dette må prøves i kveld!:D

Jabba 15-04-10 17:58

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Hvorfor har du salt i?

Nannah 15-04-10 18:00

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Er ikke 2 ss kakao veldig mye? Blir den kjempemørk?

Iset 15-04-10 18:21

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Det er salt i fordi mannen på youtube der jeg fant oppskriften sier det skal være det, hehe. Men jeg vet ikke om det utgjør noen forskjell.
Og 2 ss kakao er helt passe synes jeg, det smaker skikkelig mørk sjokolade. Men man kan gjerne ha mindre i. Her kan man faktisk gjøre akkurat det man vil, mindre kakao, mindre sukrin, andre tilsetninger osv. :)

Jabba 15-04-10 22:39

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Spennende !!! Jeg har kun Splenda og Stevia i skapet - hvor mye av f. eks Stevia bør jeg bruke?

Iset 15-04-10 22:59

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Oj jeg er litt usikker, Stevia er jo så sterkt. Smak deg frem, vil jeg si.

Kajamor 15-04-10 23:46

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Måtte prøve.....min fikk egentlig litt puddig konsistens.

Jeg synes nok 3 ss sukrin ble litt mye, og jeg liker søtt!

Iset 15-04-10 23:48

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Jeg laget den to ganger i dag (siden minsten spiste opp alt første gangen og eldste også ville ha, hehe), og da hadde jeg 2 ss sukrin i den første og 3 i den andre. Jeg syntes absolutt det ble best med 3 ss, men det er jo en ren smakssak. Og min ble ikke pudding, den ble fast kake. Mulig du må steke den lenger, mikroer er av og til litt forskjellige. Prøv i et halvt minutt til. :)

Kajamor 15-04-10 23:54

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 863201)
Jeg laget den to ganger i dag (siden minsten spiste opp alt første gangen og eldste også ville ha, hehe), og da hadde jeg 2 ss sukrin i den første og 3 i den andre. Jeg syntes absolutt det ble best med 3 ss, men det er jo en ren smakssak. Og min ble ikke pudding, den ble fast kake. Mulig du må steke den lenger, mikroer er av og til litt forskjellige. Prøv i et halvt minutt til. :)

Da skal jeg gjøre det neste gang. Takk:-)

Iset 16-04-10 08:29

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Glemte å si at det også kommer an på typen form. Jo høyere kake du lager, jo lenger må den stekes. Jeg bruker en rund form som gjør at kaken blir ganske flat, kanskje 2 cm høy som en litt tykk pannekake. Så den stekes jo ganske kjapt. Steker du den for lenge blir den litt for tørr. Vanskelig det der, tror nok mange kommer til å feile litt før de finner den perfekte steketiden.

Fumle 17-04-10 17:08

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Å! DETTE skal jeg prøve i kveld!!!! *slurp*

Jabba 17-04-10 22:00

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Er bakekakao sterkere enn vanlig kakao?

Jabba 17-04-10 22:17

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Hvor mange karber er det i denne mon tro?

Fumle 17-04-10 23:30

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Æsj, det ble gelé med krem istedet, men da har jeg denne til gode neste helg istedet ;)

blåbær 18-04-10 01:52

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 864019)
Er bakekakao sterkere enn vanlig kakao?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 864024)
Hvor mange karber er det i denne mon tro?

Ja, tror bakekakao er litt sterkere. I freia sin bakekakao, som jeg har i skapet, er det 13,5 g kh pr 100 gram.

mål:littavetmenneske 19-04-10 02:11

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
HURRA! Denne var virkelig lekker! Laga den nettopp med Valrhonakakao, hadde ikke fløte så jeg brukte litt mer smør, kasta en neve valnøtter ombord oxo før jeg nuka i ett og ethalv minutt- og den ble fantastisk! Som tilbehør hadde jeg litt seterrømme med ekte vanilje og litt natreen, og en klump med mandarinsmøreost. Helt supert!

Hvor fant du denne Iset?

Runegutt 19-04-10 03:46

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Suuupert, Iset. Har allerede satt til livs tre sånne :)
Den siste hadde jeg en skvett rom i . Suuperkake

Iset 19-04-10 09:15

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mål:littavetmenneske (Innlegg 864499)
HURRA! Denne var virkelig lekker! Laga den nettopp med Valrhonakakao, hadde ikke fløte så jeg brukte litt mer smør, kasta en neve valnøtter ombord oxo før jeg nuka i ett og ethalv minutt- og den ble fantastisk! Som tilbehør hadde jeg litt seterrømme med ekte vanilje og litt natreen, og en klump med mandarinsmøreost. Helt supert!

Hvor fant du denne Iset?

Jeg fant den på youtube. :) Her:

http://www.youtube.com/watch?v=sgN03Es5uY0

Han har mange flere videoer, men bruker endel ingredienser vi ikke får tak i her da. Vaniljesirup, bakemixer og sånt (selges Atkins bakemix fremdeles i Norge?).

milena 19-04-10 11:36

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Hei dere, høres herlig ut dette, men jeg har et spørsmål. Jeg har ikke mikro så da lurer jeg på om dere har forslag på hva jeg kan prøve på i ovnen. Jeg er klar for å eksperimentere, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Tips mottas met takk!

Småspiseren 21-04-10 11:58

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Denne skal prøves ut til i kveld :D må bare få tak i sukrin :)
Gleder meg :D

Iset 21-04-10 12:05

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 864606)
Hei dere, høres herlig ut dette, men jeg har et spørsmål. Jeg har ikke mikro så da lurer jeg på om dere har forslag på hva jeg kan prøve på i ovnen. Jeg er klar for å eksperimentere, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Tips mottas met takk!

Hmm jeg tør ikke å gi deg noe konkret råd, egentlig, for jeg har ikke prøvd noe annet enn mikroen. Men det er jo ikke noen dyr røre å feile med, så du kan jo lage en røre og ha den i en bitteliten ildfast form om du har, og steke den i tja, 5-6 minutter eller noe? Prøv. :)

Kitt 21-04-10 20:58

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 864606)
Hei dere, høres herlig ut dette, men jeg har et spørsmål. Jeg har ikke mikro så da lurer jeg på om dere har forslag på hva jeg kan prøve på i ovnen. Jeg er klar for å eksperimentere, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Tips mottas met takk!

Jeg stekte den i en oval form på ca 18 x 12cm. 200grader i 15 minutter!

Ble så bra, så!:sikle:

Jabba 21-04-10 21:12

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
Denne synes jeg var kjempegod og er fristet til å lage denne hver kveld jo! Men jeg bruker Splenda og 2-3 SS Splenda pr dag er i drøyeste laget synes jeg.

Noen som har prøvd denne med Stevia???? Hvor mye brukte dere?
Dere som er erfarne med Stevia - hvor mye Stevia erstatter 2-3 SS Splenda?

arkine 23-04-10 21:20

Sv: Sjokoladekake på 3 minutter
 
ok kaka var kjempegod, både som rå ,, stekt ,og med krem


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no