Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Tålmodighet og slankestress (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23811)

Gerd 02-02-09 22:37

Tålmodighet og slankestress
 
Som veteran på forumet, ser jeg at det er blitt en del ”slankestress” ute og går her for tiden… Det bekymrer meg veldig…. Og jeg vet det er vondt for de som stresser…

Dette er IKKE ment som kritikk på noen som helst måte, men et innlegg med velmente råd og erfaringer. Som jeg håper dere kan ta til dere og tenke på.
Jeg har selv vært ny på ketolysekuren. Jeg har selv gått på ketolysekuren over lengre tid. Jeg vet hva det vil si å være på ketolysekur.. Men jeg har lært så veldig mye, om kosthold, om meg selv på denne tiden. Og jeg lærte å bli tålmodig.

En del ”stress”- ting har jeg merka at går igjen og igjen:

1: Det er om å gjøre å gå ned mest mulig på kortest tid.
- Mitt tips: La kroppen få slappe av, gjør ting etter boka, spis riktig. Husk at hodet og huden skal være med.. Vær tålmodig….Det lønner seg til syvende og sist. Og man har nødvendigvis ikke gjort/spist noe galt, om vekta går tregt.
2: Har ikke vekta gått ned ”massevis” i uka, så begynner man å prate om platå og partystoppere…Selv om det bare har gått 2 uker….
- Et platå er det når vekta har stått bom stille (ikke rikka seg opp eller ned) i minst 4 uker. Det er helt normalt at kroppen vil protestere litt når vi legger om kostholdet så drastisk. Kroppen blir rett og slett forvirra. Gi den tid. Ingen kropper er like
3: Man hekter seg opp i ketosestixene
-Viss man spiser riktig (etter boka) da skal man ikke bekymre seg. Det er IKKE stixa som fører til vektnedgang. Stixa er bare en indikator på hva som skjer i urinen.
4: Det er veldig stor forespørsel etter godteri-erstatninger, hvilke sjokolade, drops,gele osv.. kan man spise…
-Mitt tips: La ev. godis, osv. bli forbeholdt lørdagskvelden. Som ”det lille ekstra”. Ikke spis så mye søtstoff i uka, selv om det er ”lovlig”. Kroppen trenger det faktisk ikke. La ordet ”kos” som man har kobla til godisspising få en annen betydning. Lese ei god bok, gå en tur, ringe ei veninne… Noen vaner må man bryte for å komme ut av ”den onde sirkelen”. Og å erstatte ”vanlig” godis med sukkerfritt løser ingen problemer, men kan være med å forsterke de. Bl.a. søtsug.

Man må i tillegg jobbe med det mentale. Man må endre vaner og uvaner. Og det er ikke gjort på en, to tre… Det er for mange en stor jobb å snu tankegangen…
Man må faktisk spørre seg selv, veldig ofte, hvorfor vil jeg ha det og det, hvorfor føler jeg for å spise det og det…
Et veldig godt tips jeg fikk da jeg starta var å skrive opp dagens hendelser, positivt som negativt i ei skrivebok. Og å ha en du allierte deg med, spesielt når det butter i mot.

Ketolysekuren er en slankekur. Men også en start på en evig kostholdsomlegging.

Jeg håper så inderlig at dere som stresser, kan senke skuldrene og slappe mer av. Ha tålmodighet…

For uansett hvor mye man ønsker, håper, tror og vil i topplokket, så er det til syvende og sist kroppen som bestemmer tempoet.
Og når kroppen får bestemme tempoet, så har den det godt.

arkine 02-02-09 22:41

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
godt sagt ,, og fikk meg til og tenke ,,tenke på hva jeg kan spise ,og ikke forkusere på hva jeg ikke kan spise
og vekta skal gjømmes langt inn i et skap , skal være vansklig og få tak i..
for den er en gledesdreper ,,,,

Adriane 02-02-09 22:44

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Takk Gerd for et veldig godt innlegg. Håper mange tar det til seg, spesielt det med at dette bør være et kosthold og ikke bare en slankekur.

Også er det noe med det at stress hindrer vektnedgang:)

Lava 02-02-09 22:45

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Godt skrevet, Gerd!

Cammis 02-02-09 22:45

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Hmmm.... skulle ønske jeg ikke kjente meg igjen her asså.... Men det gjør jeg:(
Utrolig bra skrevet for det kunne ikke vært mer sant det som står der.
Vil bare si TUSEN TAKK:)

lokkebiff 02-02-09 22:54

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
*applaus*

Dere som kjører ketolyse, om dere skal høre på noen, så hør på Gerd!!
Ingen kjenner dietten (altså livsstilen) bedre enn henne!!

Fantastisk bra Gerd!! :klem:

Kitt 02-02-09 22:55

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Som vanlig en masse kloke ord fra Guru- Gerd!:)

Kjempebra!:heia:

Damita 02-02-09 22:57

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Bra innlegg Gerd :klem: :love:

:D:D:D

Tone-G 02-02-09 22:59

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
:heia: Kjempebra Gerd :klem:

Anne 02-02-09 23:02

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Kloke ord og tanker, Gerd.
Takk :klem:

StineK 02-02-09 23:04

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Fint formulert Gerd :love:

JenJen 02-02-09 23:08

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Takk Gerd ;) :klem:

smil! 02-02-09 23:09

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
det er veldig viktig å fokusere på de rette tingene ja!!
veldig bra skrevet Gerd!!

Carisma 02-02-09 23:10

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Jeg har tenkt mye av det samme ja, spesielt det med at det er stort fokus på å finne erstatninger for godteri, desserter, kaker osv. :o Men sånn er det alltid når det er perioder for å legge om livsstilen, som etter jul, etter påske osv... :rolleyes: Får håpe det går seg til, og at man klarer å gjøre dette til en livsstil og ikke hopper videre til et nytt prosjekt når ikke de forventende 6-7 kiloene forsvinner på en uke.

Og ja, man går på en smell, en sprekk, en nedtur. Det har vi alle gjort. Men gud så godt det føles når man kommer inn i det igjen da! :D

achillea 02-02-09 23:11

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
En nyttig påminnelse :)

Damita 02-02-09 23:30

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Jeg tror nok at noe av skylden til en del av slanke-stresset kommer av diverse omtaler av ketolyseboka og selve boka. Den lover jo ganske radikal vektnedgang, og da er det narturlig at man tror det..

*traller litt* :D:D:D

magdalena 02-02-09 23:32

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Veldig bra skrevet,Gerd:ja:

bærrgen 02-02-09 23:41

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Du er en klok dame Gerd, takk for gode råd :klem:

luringen 02-02-09 23:47

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Gerd; du er bare god å ha!! .:klem:

Stellamor 02-02-09 23:50

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Tusen takk for et flott innlegg, Gerd!!

LilleM0r 02-02-09 23:54

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Så flott skrevet, og så riktig sagt - og så viktig!
Ketolyse er ikke et mesterskap i å gå ned raskest, men et mesterskap i nå dit vi vil - og være der!
Og på veien - nyte kosten og alt det positive som skjer i kroppen!:)

Gerd - du har vært min metor siden september og mye av grunnen til at jeg har forstått og innsett at jeg f.eks. er blandt de "sene".
Og det er helt ok! Fordi jeg vet jeg vil klare det - til slutt:o

Og la oss da ta lærdom av dere som har lykkes - at det tar tid. Og tolmodighet er som kjent en dyd...
Takk, Gerd!:klem:

QueenConnie 03-02-09 00:01

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
takk gerd for ett fint innlegg :klem:

Labomba 03-02-09 00:04

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Det er godt å ha deg, Gerd :p
Du skriver det som skulle det vært til meg :D for jeg er en av dem som stresser detta veldig. Skal ta meg sammen, for jeg vet at ting skjer etterhvert :suss:

Majja 03-02-09 00:04

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Dette var virkelig bra skrevet, Gerd! Den trengte jeg nå, for å få tankene på riktig bane.. Har vel hengt meg litt opp i negative ting de siste dagene..:(

Så dette hjalp godt på, står opp til en ny frisk i morgen!

Takk! :klem:

Schmoopy 03-02-09 00:08

Sv: Tålmodighet og slankestress
 
Jeg er enig med det du sier, og for første gang føler jeg jeg egentlig ikke er stresset for med dette kostholdet så sitter jeg ikke å drømmer om mat mellom måltidene og maten er så goooood.

MEN jeg skal inn for vurdering på bukplasitikk om 5 kg, og jeg klarer ikke den magen i 1 sekund mer, derfor er jeg dessverre stresset på de kilo. Skulle så gjerne hatt de bort i går!

Nå har ikke jeg spurt en gang om noen erstatninger, for det har jeg ikke spist siden jeg begynte på denne kuren, nettopp fordi de kiloen over operasjon må bort fortere enn fy. Men jeg ikke skrevet noe om at jeg ikke går ned nok her inne heller.

Så ja, jeg er vel delvis stesset, men sånn må det bare være. Skal fortsette de resterende 10 kiloene etter operasjonskiloene, og regner da med at kiloene skal bli litt mindre stressendes.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no