Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Småspist til frokost? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3607)

MHM 10-02-05 11:51

Småspist til frokost?
 
Hei alle dere som har problemer med å få i dere nok frokost! :) Frokost er dagens viktigste måltid, tør jeg påstå. Man setter standarden for forbrenningen resten av dagen. Da er det dumt å spise en "fisle-frokost" av frukt&yoghurt, fiberrik med smøreost, eller i verste fall ingenting.... Da får man en "fisle-forbrenning". Og hvem vil vel ha det? :rolleyes:

I dag har jeg laget en kraft-frokost, som tar kort tid å lage (kan steke mens du dusjer e.l.), og som alle bare MÅ like.... I hvert fall synes jeg det er super-duper godt:

3 egg, 1 dl cottage cheese, 2 ss rapsolje, 1 ss store havregryn, 1 ts kanel, 10 dråper vaniljeessens, en god slump søtstoff (f.eks. 1-2 ss Natreen-pulver), litt salt. Alt dette mixes med stavmixer, stekes i smør i panna på begge sider. Blir en tykk pannekaker. Serveres med bær. Pannekaka gir mer proteiner enn de fleste trenger, og bare 6 gram karbohydrat. I tillegg får du i deg nok fett og masse antioksidanter i kanelen.

Pga den store mengden protein, gjør det ikke noe om du skjærer av en sneis (ca. 1/5) av denne som du kan gi til et barn/baby i familien, eller du kan bruke den som et mellommåltid, eller kaffemat senere på dagen.

Er dere med meg?





Jeg sa:
ER DERE MED MEG?






For siste gang:
ER DERE MED MEG?
:D

Huldr 10-02-05 11:56

JEG ER MED DEG! :D

ehhh... jeg spiser ikke melkeprodukter nå men... :p Det høres kjempegodt ut! :ja:

Marianne 10-02-05 11:59

Jeg elsker frokost og mye frokost og stor frokost, så jeg er med! ;)

elian 10-02-05 12:03

JAAAAA!!!!!!! Jeg er med deg!!!!! :D

Det var en ting jeg hadde tenkt til å ta opp i dag, som handler om frokost og forbrenning. Siden DENNE tråden er her, så spør jeg her....

Dersom jeg spiser frokost til "normal" tid (ca.7.30-8.00), da blir det ganske tidlig lunsj, og da bare MÅ jeg ha noe mellom lunsj og middag! :o

Men dersom jeg drøyer frokosten (som jeg pleier å gjøre nesten hver dag) til rundt kl.10.00, så blir ikke lunsjen før ved 13.00-13.30 tida, og da klarer jeg meg fin-fint til middag kl. 16.30.

Men så har jeg tenkt dette:

I og med at det er frokosten som får i gang kroppen (forbrenninga)....

Det jeg "vinner" på å ikke spise noe mellom lunsj og middag.....

TAPER jeg det på at jeg setter i gang forbrenninga mi for sent?

Hvis noen skjønner hva jeg egentlig spør om her da.... :rolleyes:

MHM 10-02-05 12:24

Dette er jo en vinn-vinn situasjon Elian. Spis tidlig frokost, tidlig lunsj, og så et mellommåltid mellom lunsj og middag. Hver gang du spiser så økes forbrenninga. Du vinner bare dårligere forbrenning ved å la det gå lang tid mellom måltidene, og dette er nok bittesmå rester av kalori-tenknings-massen som sitter igjen i ryggmargsrefleksen din Elian.... ;)

elian 10-02-05 12:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
Dette er jo en vinn-vinn situasjon Elian. Spis tidlig frokost, tidlig lunsj, og så et mellommåltid mellom lunsj og middag. Hver gang du spiser så økes forbrenninga. Du vinner bare dårligere forbrenning ved å la det gå lang tid mellom måltidene, og dette er nok bittesmå rester av kalori-tenknings-massen som sitter igjen i ryggmargsrefleksen din Elian.... ;)

Jeg liker å godta tanken om at jeg skal spise MER (les: oftere) for å få opp forbrenninga.... Selv om jeg jo vet at det er sånn......... :rolleyes:

*Dumme, dumme Elian går å skammer seg*

Nooria 10-02-05 12:30

Mmmmmmmmmmm så godt det hørtes ut!:D Du kan jeg lage det til lunsj eller? Og hva foreslår du at jeg erstatter vaniljeessens og natreen med? Er det ok med fruktose i stedet for natreen? Tror ikke jeg har vaniljeessens altså :o

MHM 10-02-05 12:32

IKKE ELIAN DUM. NEI-NEI. :p

Men Elian trenger å bli minnet på noe, og alle har vi "noe" som vi trenger å bli minnet på, selv om vi innerst inne vet det...

guro 10-02-05 12:37

Jeg er med og de pannekakene/lappene er kjempe gode!!!!

Jeg lager vist en variant, storporsjon (2 dl hvaregryn,5 egg,1 boks cc,2ss olivenolje, 2 ts fruktose)

MHM 10-02-05 12:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nooria
Mmmmmmmmmmm så godt det hørtes ut!:D Du kan jeg lage det til lunsj eller? Og hva foreslår du at jeg erstatter vaniljeessens og natreen med? Er det ok med fruktose i stedet for natreen? Tror ikke jeg har vaniljeessens altså :o

NEI, ikke til lunsj! :mad:
NEI, ikke fruktose! :mad:
NEI, ikke noe annet enn vaniljeessens! :mad:



*Kommandoran fniiiiiser* :D


Joda, kjære Nooria. Spis den kald til lunsj - like godt og sunt. Med fruktose så øker jo karbohydratmengden tilsvarende det du tilsetter, men det velger du selv. Blir uansett ikke høyglykemisk. 1 ts fruktose = 6 gram karbohydrat. Istedenfor vaniljeessens kan du skrape ut noen frø fra en vaniljestang. Der er både best og sunnest, men tar noen sekunder ekstra... ;)

Nooria 10-02-05 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
NEI, ikke til lunsj! :mad:
NEI, ikke fruktose! :mad:
NEI, ikke noe annet enn vaniljeessens! :mad:


*Kommandoran fniiiiiser* :D


Joda, kjære Nooria. Spis den kald til lunsj - like godt og sunt. Med fruktose så øker jo karbohydratmengden tilsvarende det du tilsetter, men det velger du selv. Blir uansett ikke høyglykemisk. 1 ts fruktose = 6 gram karbohydrat. Istedenfor vaniljeessens kan du skrape ut noen frø fra en vaniljestang. Der er både best og sunnest, men tar noen sekunder ekstra... ;)

Det var godt for jeg fikk nemlig så innmari lyst på en sånn nååå :p . JEg har verken vaniljeessens eller vaniljestang, men jeg lurer på om jeg da skal prøve guros variant ;)

Anne 10-02-05 13:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM

Jeg sa:
ER DERE MED MEG?






For siste gang:
ER DERE MED MEG?
:D

NEI!!:D Rekker ikke om morgen, har max 15 min til å lage og spise, både frokost, vann og kosttilskudd. Orker ikke stå opp tidligere. Er oppe 06.00. Det for holde. Egentlig har jeg tenkt at dersom jeg klarte å stå opp 10 min tidligere, så kunne jeg sykle mens sambo dusjer.... men.... *Sukk*

Høres godt ut, men må klare meg med den frokosten jeg har.:D

Mila 10-02-05 13:43

MED? HÆÆ? Hva er frokost fornoooe...? Åja... det som smaker papp og som du spise før du skal på skole/jobb ja.. rett etter du har fått opp øyelokket... jadda..:D

MHM 10-02-05 13:44

JAMMEN SÅ LAG DEN KVELDEN I FORVEGEN DA!

elian 10-02-05 13:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
JAMMEN SÅ LAG DEN KVELDEN I FORVEGEN DA!


Anne 10-02-05 13:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
JAMMEN SÅ LAG DEN KVELDEN I FORVEGEN DA!

Mener ikke å være vrang, MHM, men :
1. Jeg vil helst at "omeletten" skal være varm:cool: (er ikke veldig glad i kalde eggeretter:o )
2. Gidder ikke:cool: Er som regel ikke ferdig med middag osv før 1800, og synes jeg bruker for mye av tiden min på mat om kvelden...:eek: Noen ganger så lager jeg middag for noen dager av gangen om kvelden eller baker, eller... men har ikke lyst til å lage frokosten om kvelden. Rett og slett.:D

luringen 10-02-05 14:17

*luringen prøver å liste seg stille ut døren uten frokost...uten å bli oppsdaget av FrokostDiktatoren*

:_plystre:

MHM 10-02-05 14:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av luringen
*luringen prøver å liste seg stille ut døren uten frokost...uten å bli oppsdaget av FrokostDiktatoren*

:_plystre:

http://www.alchemicalmage.com/greeti...s/_IsawYou.jpg

*prøver å lokke luringen til å spise frokost*

MHM 10-02-05 14:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elian
[center]Er'u hissig?????

GLEFS!

MHM 10-02-05 14:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne
Mener ikke å være vrang, MHM, men

Men hva da, Anne på landet, Anne-panne satt på spannet?? :cool:

friflex 10-02-05 14:46

Her skjer det:D

Mjo... er ikke umulig jeg prøver den til frokost en dag, så godt ut!:)

Anne 10-02-05 14:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
Men hva da, Anne på landet, Anne-panne satt på spannet?? :cool:

Faren min er sterkere enn faren din så......:p
.....men hva, men hva....Gidder ikke vel:D isteden så tipset jeg Friflex om å ta en tur innom her....:cool:

friflex 10-02-05 14:53

Tror hun heller vil ha deg med på frokostlaget jeg Anne:(

:D :D :D

Anne 10-02-05 15:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av friflex
Tror hun heller vil ha deg med på frokostlaget jeg Anne:(

:D :D :D

Å nei da...MHM er så gla' i gutter så...:p

HP 10-02-05 15:14

Skal vi starte frokostgjeng nå da? T-skjorter? Jeg er med! :cool:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no