Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Tilbehør til mølje? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55294)

Ruggleif 17-01-14 18:17

Tilbehør til mølje?
 
Nå er det sesong for ferskfisk, lever og rogn. Jeg er nordlending, og dette er et must. Problemet er at potetene spiller og har alltid spilt en essensiell rolle som tilbehør til denne herlige matretten. Men på ketose vil jeg jo unngå potet. Noen som har ideér til hva man kan erstatte potetene med, som passer? ser liksom ikke for at dette er en rett som passer med salat attåt.

Photobscura 17-01-14 18:17

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Hva med jordskokk?

Ruggleif 17-01-14 18:23

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Takk for godt forslag. Men ser at mens vanlig kokte poteter har et karbohyderatinnhold på 17.5, så ligger jordskokk på 11.1 ..fortsatt ganske karbohyderatrikt. Kanskje jeg bare skal skippe tilbehør

Momse 17-01-14 18:31

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Sellerirot kanskje?

Photobscura 17-01-14 18:33

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Tradisjonelle matretter som liksom fordrer poteter er som regel like greit uten. Her går det i rakfisk uten poteter, f.eks., som man jo ellers "må" ha.

Jordskokk skal forresten, i likhet med f.eks. løk, ha en del inulin, som ikke påvirker blodsukkeret i særlig grad, så det totale fordøyelige karbohydratinnholdet er visstnok lavere. Man kan dog få en del luft i magen ... :cool:

Cyan 17-01-14 19:14

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Jeg har aldri spist poteter til mølja, hverken pre eller post lavkarbo. Eggesmør og flatbrød har holdt i massevis som tilbehør. Skjønt flatbrød bør nok droppes på ketolyse. Men eggesmør til mølje altså :sikle:

Kanutten 17-01-14 19:58

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ruggleif (Innlegg 1474117)
Takk for godt forslag. Men ser at mens vanlig kokte poteter har et karbohyderatinnhold på 17.5, så ligger jordskokk på 11.1 ..fortsatt ganske karbohyderatrikt. Kanskje jeg bare skal skippe tilbehør

Krakk fisken sammen med rogn, lever og smør. Det er snadder! Fordel det gjerne på et flak med mors flatbrød. Ikke mange karber siden et flak er ganske lett.

Kanutten 17-01-14 20:01

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1474119)
Tradisjonelle matretter som liksom fordrer poteter er som regel like greit uten. Her går det i rakfisk uten poteter, f.eks., som man jo ellers "må" ha.

Jordskokk skal forresten, i likhet med f.eks. løk, ha en del inulin, som ikke påvirker blodsukkeret i særlig grad, så det totale fordøyelige karbohydratinnholdet er visstnok lavere. Man kan dog få en del luft i magen ... :cool:

Som visstnok lavkarbopastaen består av, men som mange er skeptiske til.

Ruggleif 17-01-14 22:39

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1474129)
Jeg har aldri spist poteter til mølja, hverken pre eller post lavkarbo. Eggesmør og flatbrød har holdt i massevis som tilbehør. Skjønt flatbrød bør nok droppes på ketolyse. Men eggesmør til mølje altså :sikle:

Eggesmør til mølje hørtes interessant ut. Det har jeg aldri prøvd eller hørt om, men kanskje verdt et forsøk.

Ziltoidia 18-01-14 18:25

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Hva med et lite sammensurium av rosenkål, blomkål og brokkoli?

Dilly 10-03-14 18:52

Sv: Tilbehør til mølje?
 
Åååå, jeg har aldri smakt mølje i det hele tatt, men lysten er stor :-) må bare finne inspirasjon og ork til å komme meg til fiskebutikken :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no