Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   trening og lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1864)

eipa 13-09-04 12:29

trening og lavkarbo
 
trener 5-6 ganger i uka rimelig hardt. treningsveiledere jeg har snakket med sier at det er viktig å få i seg nok karbohydrater, og etter trening er det ikke noe i veien for å spise raske karbohydrater. hvordan fungerer en lavkarbo-diett med hard trening? noen som har erfaringer å dele?

Anne 13-09-04 12:51

Hm... jeg tror det er litt delte meninger om dette.

Flere her inne vet mye om det, så du får nok skikkelig svar om ikke så lenge:) .

MHM 13-09-04 13:24

De første ukene på lavkarbo vil man føle at man har mindre å gå på. Man tenker kanskje "Dette går ikke - jeg får for lite energi". Men det er bare fordi kroppen ikke er vant til å forbrenne fett effektivt nok - den er avhengig av å få karbohydrater jevnt hele dagen. Hvis man holder ut til kroppen har vent seg til lite karbohydrater, venter imidlertid en gevinst med mer utholdenhet og lettere restitusjon. For de fleste tar dette minst 4 uker. Kommer også an på hvor lite karbohydrater du faktisk spiser.

Det er riktig at raske karbohydrater etter trening ikke er så dumt. De øker insulin, som hjelper musklene å bygges opp igjen med proteiner. Men man trenger bare litt! F.eks. en banan, for de som trener så hardt som deg. Jeg synes ikke trening skal bli noen hvilepute for å spise "søplemat" etterpå. En banan har 28 gram raske karbohydrater, og er ideellt etter en hard økt. Du kan eventuelt bytte det ut med grovt brød, naturris eller en potet også. Jeg snakker nå om de som trener virkelig HARDT, ikke vanlige mosjonister som meg....

Hvis jeg spiser så lite karbohydrater så jeg kommer i ketose, så orker jeg mindre hardtrening (anaerobt). Men jeg har aldri vært i ketose mer enn fire uker. Nå ligger jeg på 50-60 gram karbohydrater per dag tipper jeg, og med det føler jeg at jeg har mye å gi både i utholdenhetstrening og styrketrening (rent bortsett fra at formen ikke er på topp da.....:p )

Flere som har erfaring eller innspill?

Begod 13-09-04 13:44

Vil på peke at det er viktig med korte økter max. 1 time.

Protein 20 - 30 minutter før trening og rett etter trening, tar selv en banan rett etter trening sammen med ca. 40 gram protein.

Når jeg var på diett inntok jeg ikke karbo rett etter treningen, Resultatet var mindre muskelvekst og mer av proteinet gikk til energi.

Du kan med fordel kutte ut treningen eller ta det roligere under induksjonen.
Etter en 2- 3 uker vil du sansynligvis ha mer energi enn tidligere.

Selv er jeg nå på bulk og spiser langt mer karbo enn normalt og min erfaring er at jeg fortere går tom når jeg spiser mye karbo enn når jeg spiste lavkarbo.

Kristian 13-09-04 15:25

Min erfaring i starten på dietten var at jeg kunne bli svimmel hvis jeg kjørte for hardt mens jeg var i ketose. Da var det bare å skru ned tempoet en liten stund og så var det på igjen for fullt.
Mye karbo rett etter trening har jeg aldri prøvd men jeg har prøvd trege karbo(rå gullerøtter) to timer før trening og da presterte jeg mer. Jeg prøver å få i meg fett og protein rett etter trening, protein for at musklene skal ha noe å bygga av og fett for å stimulere fettforbrenningen.

Begod 13-10-04 09:56

Lavkarbo bulk
 
Man kan faktisk spise lavkarbo også når målet er maksimalt med muskelmasse:

Sitat:

I utgangspunktet er det likegyldig om du øker kaloriene via fett eller karbohydrater, så lenge du spiser nok karbohydrater til å holde deg ute av ketose (minst 100g per dag), samt vedlikeholder glykogenlagrene i muskulaturen. Utover det har jeg sett at noen reagerer negativt på å øke kaloriene via karbohydrater, de blir trøtte og slappe, oppblåste, og ser ut til å legge på seg mer fett og vann enn kalorioverskuddet skulle tilsi. Da er det en fordel å øke kaloriene via fett. Noen reagerer imidlertid meget positivt på et høyt karbohydratinntak, de føler seg energiske og våkne, får skikkelig trykk i muskulaturen, og legger på seg mer muskler enn fett på et kalorioverskudd. Det er vanskelig å si på forhånd hvilken gruppe du tilhører, så det beste er å prøve begge metodene for å se hva du reagerer best på


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no