Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Livets lyse side (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Smør - godt og godt for deg! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47656)

macadamia79 08-09-11 09:59

Smør - godt og godt for deg!
 
http://pics.kuvaton.com/bshit/butterad.jpg

vaskeklut 12-09-11 20:50

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Haha, så utrolig fantastisk :D Jeg spiser så mye smør at jeg er sikker på at kjæresten tror jeg skal bli gul :o I helga satt jeg og spiste mandler som jeg skrapte i smør (lært av Lena Beatrice :D ... Han kikka på meg og så ut som han hadde falt fra månen og sa "spiser du smør nå igjen? jaaaaja." :lol:

Nerthus 12-09-11 21:28

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Hehe, samboeren min som er tynn som ei fjøl og ikke særlig glad i verken søtt eller fett himler med øynene hver gang jeg pakker innpå med majones eller smør... ;)

vaskeklut 12-09-11 21:32

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Haha, for en surpomp. Han vet ikke hva han går glipp av, Nerthus! :D Jeg lurte i min en smørmandel, og alt han hadde å si var "det smaker.. .. .. smør." Han er liksom ikke så vanskelig i matveien, heldigvis. Men han synes jeg er i overkant merkelig som er så begeistra for smør som jeg er :o

Nerthus 12-09-11 21:52

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1205547)
Haha, for en surpomp. Han vet ikke hva han går glipp av, Nerthus! :D Jeg lurte i min en smørmandel, og alt han hadde å si var "det smaker.. .. .. smør." Han er liksom ikke så vanskelig i matveien, heldigvis. Men han synes jeg er i overkant merkelig som er så begeistra for smør som jeg er :o

Kanskje ikke så sur, men mer "det går da ikke AN og slanke seg og spise SÅNN mat??"

Carisma 12-09-11 22:03

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Jeg besøkte ei gravid veninne i dag, som var i ferd med å smøre seg knekkebrød med vita hjertego'... Jeg klarte ikke dy meg og fortalte hvordan de laget det, så den gikk rett i søpla og fram kom smøret! :D

vaskeklut 12-09-11 22:33

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1205600)
Jeg besøkte ei gravid veninne i dag, som var i ferd med å smøre seg knekkebrød med vita hjertego'... Jeg klarte ikke dy meg og fortalte hvordan de laget det, så den gikk rett i søpla og fram kom smøret! :D

Haha, jeg elsker når folk gjør sånn! Har du en kort og enkel forklaring på åssen det lages? jeg får aldri til å fatte meg i korthet, så folk går lei av å høre på meg før de ekler seg av tilblivelsen :confused:

Carisma 12-09-11 23:07

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Jeg bare sa t den inneholder det samme som neglelakkfjerner jeg :D Hun har gått på candida-diett før, så hun visste det egentlig.

Supera 12-09-11 23:09

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1205649)
Haha, jeg elsker når folk gjør sånn! Har du en kort og enkel forklaring på åssen det lages? jeg får aldri til å fatte meg i korthet, så folk går lei av å høre på meg før de ekler seg av tilblivelsen :confused:

http://supera.blondie.no/files/2010/...r_margarin.jpg

Først frakter de tropiske oljer i store tankere (som det som regel har vært giftige væsker i) og så tar de oljen i reaktorer under høyt trykk og høy varme slik at fettsyrene ødelegges for å få konsistensen de vil ha. Ut kommer en grå masse som lukter vondt og smaker vondt. Denne bleker de og tilsetter så farge, smak og lukt for at det skal ligne smør. Så selger de det i butikken og påstår at det er sunt...

Imp 12-09-11 23:41

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Åh den var bra Supera. Den må jeg bare låne.

Min mor er en skikkleig margarinfreak. Men hun tar det personlig hvis jeg sier noe...hun prøvde å gjøre noe riktig da, og kjøpte lettyoghurt....feilet jo totalt!

vaskeklut 13-09-11 08:49

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Supera: takk! :D

Bønna200 13-09-11 14:05

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1205695)
http://supera.blondie.no/files/2010/...r_margarin.jpg

Først frakter de tropiske oljer i store tankere (som det som regel har vært giftige væsker i) og så tar de oljen i reaktorer under høyt trykk og høy varme slik at fettsyrene ødelegges for å få konsistensen de vil ha. Ut kommer en grå masse som lukter vondt og smaker vondt. Denne bleker de og tilsetter så farge, smak og lukt for at det skal ligne smør. Så selger de det i butikken og påstår at det er sunt...

Nå lærte jeg noe nytt i dag og:eek:

LadyLike 14-09-11 11:36

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1205695)
http://supera.blondie.no/files/2010/...r_margarin.jpg

Først frakter de tropiske oljer i store tankere (som det som regel har vært giftige væsker i) og så tar de oljen i reaktorer under høyt trykk og høy varme slik at fettsyrene ødelegges for å få konsistensen de vil ha. Ut kommer en grå masse som lukter vondt og smaker vondt. Denne bleker de og tilsetter så farge, smak og lukt for at det skal ligne smør. Så selger de det i butikken og påstår at det er sunt...

Før jeg begynte på lavkarbo spiste vi også margarin, jeg trodde det var "sunnere" men faktisk var det min mor som sa først: Margarin er FARLIG og ikke sunt. Så selv om hun er på lavkalori og mener lavkarbo er tull så er hun veldig enig i at smør er sunt! Noen ganger må man høre på mamma ja....men margarin er billigere....men det er jo ikke rart egentlig!

Ruth-Elin 14-09-11 22:03

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1205695)
http://supera.blondie.no/files/2010/...r_margarin.jpg

Først frakter de tropiske oljer i store tankere (som det som regel har vært giftige væsker i) og så tar de oljen i reaktorer under høyt trykk og høy varme slik at fettsyrene ødelegges for å få konsistensen de vil ha. Ut kommer en grå masse som lukter vondt og smaker vondt. Denne bleker de og tilsetter så farge, smak og lukt for at det skal ligne smør. Så selger de det i butikken og påstår at det er sunt...

VIRKELIG!!!???:eek:

Ruth-Elin 14-09-11 22:04

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Hva mener dere er riktig smør da?

vaskeklut 14-09-11 22:28

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ruth-Elin (Innlegg 1207529)
Hva mener dere er riktig smør da?

Jeg foretrekker bremykt:D Meierismør duger til matlaging, men om jeg skal spise knekkiser eller noe annet med "synlig" smør så foretrekker jeg bremykt, :)

Ruth-Elin 14-09-11 22:55

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1207586)
Jeg foretrekker bremykt:D Meierismør duger til matlaging, men om jeg skal spise knekkiser eller noe annet med "synlig" smør så foretrekker jeg bremykt, :)

hadde det bare vert godt:(er ikke så glad i meierismør:_oppgitt:

Janeymaleney 14-09-11 23:13

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ruth-Elin (Innlegg 1207529)
Hva mener dere er riktig smør da?

Smør ;)

Supah 14-09-11 23:26

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Ordentlig meierismør er det beste. Før jeg begynte på lavkarbo var jeg heller ikke så glad i det, men nå er det KRISE om jeg ikke har det i kjøleskapet. Bruker det til alt!

Supera 14-09-11 23:39

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ruth-Elin (Innlegg 1207525)
VIRKELIG!!!???:eek:

:ja:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ruth-Elin (Innlegg 1207529)
Hva mener dere er riktig smør da?

Bare smør er smør. Margarin er ikke smør. Bremykt går også an - det er smør med rapsolje. Men jeg tviler på at det er kaldpresset rapsolje de har brukt... Det er nok varmpresset... Jeg bruker kun meierismør og ghee (klaret smør). Klaret smør bestiller jeg i firekilosspann fra coop markedet i bygda mi. Greiere å steke i siden det er ren smørolje nesten uten melkesukker i det hele tatt. Ghee kan ikke brunes siden det er så forferdelig lite melkesukker. Det er bare 1% melkesukker i meierismøret, men det er det som gjør at smøret blir brunt.

Ruth-Elin 15-09-11 10:34

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1207673)
:ja:

Bare smør er smør. Margarin er ikke smør. Bremykt går også an - det er smør med rapsolje. Men jeg tviler på at det er kaldpresset rapsolje de har brukt... Det er nok varmpresset... Jeg bruker kun meierismør og ghee (klaret smør). Klaret smør bestiller jeg i firekilosspann fra coop markedet i bygda mi. Greiere å steke i siden det er ren smørolje nesten uten melkesukker i det hele tatt. Ghee kan ikke brunes siden det er så forferdelig lite melkesukker. Det er bare 1% melkesukker i meierismøret, men det er det som gjør at smøret blir brunt.

:lesebok:man lærer noe nytt inne her hver dag:)men jeg liker forsatt ikke meierismør:(

vaskeklut 15-09-11 11:05

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ruth-Elin (Innlegg 1207960)
:lesebok:man lærer noe nytt inne her hver dag:)men jeg liker forsatt ikke meierismør:(

Hva med f.eks Kviteseidsmør eller Bremykt?

Ruth-Elin 15-09-11 11:33

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1207994)
Hva med f.eks Kviteseidsmør eller Bremykt?

Liker ikke bremykt det SMAKER meierismør.:blinke:hva er kviteseidsmør,hvor får man kjøpt det?

vaskeklut 15-09-11 13:25

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ruth-Elin (Innlegg 1208025)
Liker ikke bremykt det SMAKER meierismør.:blinke:hva er kviteseidsmør,hvor får man kjøpt det?

Ååh. Jeg skjønner! Her er en link om ymse smør fra Tine, deriblant Kviteseidsmør. Du får kjøpt det i dagligvarebutikken. I alle fall en som er litt større enn ei Brustadbu :p

Ruth-Elin 15-09-11 19:15

Sv: Smør - godt og godt for deg!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1208130)
Ååh. Jeg skjønner! Her er en link om ymse smør fra Tine, deriblant Kviteseidsmør. Du får kjøpt det i dagligvarebutikken. I alle fall en som er litt større enn ei Brustadbu :p

Takk for tipset:D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no