Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Po cha (te med smør) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21559)

danish 21-09-08 08:18

Po cha (te med smør)
 
1 Vedlegg
I Tibet er de kjent for å drikke endel po cha, som er te med smør. Det høres slemt ut, men er ganske godt. Det er flott til (som?) frokost.

Kok opp ca. 3 desiliter vann i en gryte. Tilsett en eller to poser sort te. Jeg bruker krydret chai (Yogi Tea Organic Black Chai). La den trekke i syv-otte minutter. Tilsett alt fra to til seks spiseskjeèr TineSmør. Gjerne to-tre spiseskjeèr kremfløte òg. Varm opp teèn igjen. Kjør i blender eller med stavmikser til smøret ikke skiller seg mer. Fortsetter du lenge nok, vil du få et deilig, velsmakende skum.

Edit: Jeg la ved et bilde av den herlige drikken.

Pearl 21-09-08 10:01

Sv: Po cha (te med smør)
 
Klarer ikke helt å forestille meg dette her. Det høres ikke godt ut, men bør kanskje prøves.

quebec 21-09-08 10:01

Sv: Po cha (te med smør)
 
URK, hørtes ikke godt ut :)

Bamse 30-09-08 15:04

Sv: Po cha (te med smør)
 
Vel det er vel en av de tingene man må prøve først. Hvordan smaker det? Er det smøraktig i smak eller konsistens?

Zooki 02-07-11 19:13

Sv: Po cha (te med smør)
 
Herreminhatt, denne gikk rett hjem :D

Tusen takk for godt tips!

Rin 03-07-11 07:06

Sv: Po cha (te med smør)
 
Oi, dette høres ut som noe i min gate. Skal prøves!

kennygirl 03-07-11 12:03

Sv: Po cha (te med smør)
 
Oi! Dette må prøves... Høres egentlig ikke så godt ut, men jeg er villig til å gi det en sjanse...

lille_trille 03-07-11 12:59

Sv: Po cha (te med smør)
 
Dette hørtes deilig ut. Skal prøve. Drikker ellers tea med cocosa i til frokost :)

Rin 04-07-11 09:17

Sv: Po cha (te med smør)
 
Drikker min første kopp med po cha nå. :) Jeg var litt forsiktig og brukte ca 15 gram smør og 1 ss kremfløte - tror trygt det kan has mer smør oppi, dette var kjempegodt! (Skjønt, jeg søtet med 2-3 små dråper vanilje-stevia)

Cyan 04-07-11 09:19

Sv: Po cha (te med smør)
 
Bruker dere vanlig meierismør eller usaltet smør?

Rin 04-07-11 09:35

Sv: Po cha (te med smør)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1152730)
Bruker dere vanlig meierismør eller usaltet smør?

Jeg brukte vanlig smør - har ingen klager på smaken. :)

Cyan 04-07-11 09:44

Sv: Po cha (te med smør)
 
Ok, tror jeg må prøve denne :)

Eris 09-07-11 17:13

Sv: Po cha (te med smør)
 
Interessant!

Jeg leste ikke så nøye hvor mye en skulle bruke, så jeg varmet vann, helte i 3/4 kopp, helte det i en bolle med smør og fløte. Rørte. Men jeg hadde to gode skjeer med smør og kanskje 5 ss fløte, så tror det ble akkurat litt for mye. Orket ikke drikke opp, ble mett.

Godt var det, må bare skaffe meg noen bedre tetyper, var ikke så mye å velge mellom i skapet.

Red: Jeg syns ikke konsistensen var så veldig smøraktig med den mengden jeg brukte, tror det blir enda mer diskret med mindre.

Rin 09-07-11 17:29

Sv: Po cha (te med smør)
 
Dette ble definitivt best med en godt krydret te - prøvde med plain svart, og da smakte det litt dølt.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no