Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Kylling Fajita Form (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3622)

Nille 30-11-04 23:25

Kylling Fajita Form
 
Denne er grei induksjonsmat - eller vedvarende - eller vedlikehold, alt etter hva man har i og til. Her er grunnoppskrift (originalen). Den passer nok best på vedvarende:

CHICKEN FAJITA CASSEROLE - 4 porsjoner

750 gr kyllingbryst
2 - 3 fedd hvitløk
1 mellomstor løk
1-2 gul paprika
2-3 tomater
koriander (urten)
1/2 glass taco saus
150 gram cheddar ost (eller den osten du liker best)
2 avocadoer
sitronsaft

Mariner kyllingbrystene i enten 2 poser Santa Maria Fajita Marinade - Original eller taco krydder blandet med olivenolje. Bør stå et par timer for best resultat.
Stek kylling filetene hele og legg til side. Kutt løk i to, så i skiver, paprika deles på langs og deles i strimler, hvitløk hakkes (legg til side litt løk og hvitløk) stekes et par tre minutter til løken blir blank. Fileter skjæres i strimler på tvers, legges i ildfast form. Legg paprika og løk, hvitløk over. Kutt tomatene i små terninger og hakk koriander. Et par spiseskjeer er nok. Bland sammen med tomat og fordel over paprika og løk. Hell 1/2 glass med taco saus over (fordel). Til slutt has osten på toppen.

Stekes midt i ovnen 175 grader til osten begynner å bli gylden og boblete.

Imens lages guacamole. Mos avocadoene, ha 1ss sitronsaft i, litt salt, litt hakket løk, tomat og hvitløk, litt tacosaus kanskje.

Retten serveres med grønn salat, guacamole og rømme

Hvis det deles på 4 personer er dette pr person - 11 netto karber.
Total: 389 Fat:19 168 44% Sat:10 87 23% Poly:2 15 4% Mono:6 51 13%Carbs:13 43 11% Fiber:2 0 0%Protein:42 168 44%Alcohol:0 0 0%

Guacamole og rømme + salat kommer i tillegg.....mener jeg å huske.

Iset 30-11-04 23:57

Åh tusen takk Nille!! Dette skal jeg lage i morgen!! Har 4 saftige stooore kyllingbryst i fryseren. :klem: :sikle:

Zoë 01-12-04 10:28

Dette så GODT ut!

(Zoë er en liten tex-mex-fan!)

Maxxx 18-07-07 23:25

Sv: Kylling Fajita Form
 
Den var god! :D
Det var artig at jeg ser at jeg kan spise mexikansk å være i ketose - jeg som elsker den maten!
Neste gang skal jeg lage den med tacomarinade og istedenfor fajitamarinade. Synes det er bedre smak.
Takk for oppskriften Nille. :)

Iset 19-07-07 09:40

Sv: Kylling Fajita Form
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maxxx (Innlegg 307981)
Det var artig at jeg ser at jeg kan spise mexikansk å være i ketose - jeg som elsker den maten!

Jeg og. Vi har ofte skikkelig taco her i huset, da sløyfer vi bare tortillas og skjell og spiser krydret kjøttdeig, revet ost, løk, jalapenos, rømme, salsa og guacamole. Mann og barn får litt mais og evt. bønner ved siden av. :D

Vi skal ha denne fajita-formen til middag i dag. Mmm. Og der ble jeg påminnet om at jeg må legge kyllingen i marinaden, jo lenger den ligger, jo bedre blir den.

Elanessë 30-09-07 20:40

Sv: Kylling Fajita Form
 
I dag har jeg prøvd denne! :D Ble kjempegodt. Brukte Chubby wife's oppskrift på guacamolen. Har lagt inn bilde på dagboken min.

Iset 28-11-07 17:02

Sv: Kylling Fajita Form
 
Denne hadde vi til middag idag igjen. Jeg er helt forelsket i Nille som har lagt ut så mange NYDELIGE oppskrifter. Til helgen tror jeg jeg skal lage Donalds fantastiske kylling, den holder virkelig det overskriften lover.

Jeg skjærer forresten de rå kyllingfiletene i biter før jeg legger dem i marinaden, da trekker den ekstra godt inn i alle bitene synes jeg. Og så finhakker jeg løken og hvitløken sammen i food processoren og bruker et helt glass salsa over. Mmm.

Life_Tone 10-10-08 19:12

Sv: Kylling Fajita Form
 
Koriander! Jeg finner bare frö i butikken? Kan jeg bruke d? Altså knuse de litt i mortel og strö over?

Nille 10-10-08 22:56

Sv: Kylling Fajita Form
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Life_Tone (Innlegg 552719)
Koriander! Jeg finner bare frö i butikken? Kan jeg bruke d? Altså knuse de litt i mortel og strö over?

Nei ! Det er ikke det samme. Skal du ha koriander oppi, må det være urten.
http://www.vikingurt.no/Koriander_files/Koriander.jpg

Sirius 11-10-08 12:14

Sv: Kylling Fajita Form
 
Takk for oppskrift! Denne skal jeg lage. Lurer på om det er en idé å la kyllingfiletene (som likevel er frosne) tine i marinaden? Tanker?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no