Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Lavkarbo fastelavensboller (bilder) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53918)

Mat for sjelen 08-02-13 08:31

Lavkarbo fastelavensboller (bilder)
 
2 Vedlegg
Nydelige myke, luftige boller med deilig smak av kardemomme...
Jeg trodde ikke det var mulig å få spise disse herlighetene i en variant uten mel, men disse var minst like gode som "vanlige" boller... Lavkarbo, Glutenfrie og sukkerfrie...:)

Oppskrift
8 - 10 stykker
75 g kokosmel
60 g finmalte sesamfrø
½ ts bakepulver
1 - 2 ts kardemomme
1 – 2 ss fiberhusk
1 – 2 ss sukrin
1 ts tørrgjær
1 dl lunkent vann
1 ts honning eller agavesirup
4 egg
5 ss nøytral olje eller smeltet smør

Rør ut gjæren i vannet, sammen med honningen. (Sukkeret i honningen vil bli spist opp av gjæren).
Bland sammen alt det tørre i en bolle.
Pisk sammen egg og olje med en gaffel i en annen bolle.
Bland alt sammen til en luftig fin deig.

La deigen hvile 10 minutter på benken.

Trill deigen til boller.
Fukt hendene med litt vann, så blir ikke deigen så klissete å jobbe med.
Pensle bollene med egg, så blir de blanke og flotte.

Stek ved 180 grader i 20 - 25 minutter, til bollene er gyldne og fine.

Fyll med pisket kremfløte...

♥ Tove

Imse 08-02-13 09:24

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
De ser kjempegode ut! Mulig jeg må prøve de tl helgen.

beths 08-02-13 10:16

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
Hvor avgjørende er honningen/sirupen skal tro? Noen idè om hvordan de blir uten?

Mat for sjelen 08-02-13 10:20

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1425663)
De ser kjempegode ut! Mulig jeg må prøve de tl helgen.

:D Håper de smaker!

Mat for sjelen 08-02-13 10:27

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beths (Innlegg 1425674)
Hvor avgjørende er honningen/sirupen skal tro? Noen idè om hvordan de blir uten?

Gjæren trenger sukker for å virke. Ved baking omdanner gjæren sukkeret til etanol og CO2.
Gassen lukkes inni bakverket i gasslommer, og gjør at det hever seg og blir luftig :)
Siden det bare er 1 ts honning i oppskriften vil gjæren spise opp det som er av sukker, og jeg tenker at dersom det da er sukker igjen i bakverket må det være forsvinnende lite :D

smgj 08-02-13 11:23

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen (Innlegg 1425677)
Gjæren trenger sukker for å virke. Ved baking omdanner gjæren sukkeret til etanol og CO2.
Gassen lukkes inni bakverket i gasslommer, og gjør at det hever seg og blir luftig :)
Siden det bare er 1 ts honning i oppskriften vil gjæren spise opp det som er av sukker, og jeg tenker at dersom det da er sukker igjen i bakverket må det være forsvinnende lite :D

Det er lite andre kilder til lettomdannelige karbohydrater for gjæren her.

Om man vil forsøke uten noe "enkelt" sukker til gjæren og heller la gjæren ta for seg av fibrene, så må man beregne mye lengre hevetid - si inntil et par timer kanskje(?) (Gjetter vilt). Men det kan selvfølgelig være forsøket verdt. :)

Mat for sjelen 08-02-13 11:35

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1425689)
Det er lite andre kilder til lettomdannelige karbohydrater for gjæren her.

Om man vil forsøke uten noe "enkelt" sukker til gjæren og heller la gjæren ta for seg av fibrene, så må man beregne mye lengre hevetid - si inntil et par timer kanskje(?) (Gjetter vilt). Men det kan selvfølgelig være forsøket verdt. :)

Men, uansett blir det jo veeeldig lite karbo igjen etter at gjæren har spist opp sukkeret i honningen :D 1 ts honning fordelt på 8 -10 boller er jo i utgangspunktet kjempelite :) minus det gjæren spiser opp, så vil jeg tro det er tilnærmet null :D
Tror nok ikke du vil få like vellykket resultat uten sukker til gjæren dessverre :)

Agavesirup har desidert lavest glykemisk indeks av de to alternativene på 30, mot honning på 76 (vanlig sukker 100). Så dersom du bekymrer deg for sukkeret er kanskje agave det beste :)
Honning er derimot litt enklere å få tak i :D

smgj 08-02-13 11:46

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen (Innlegg 1425692)
Men, uansett blir det jo veeeldig lite karbo igjen etter at gjæren har spist opp sukkeret i honningen :D 1 ts honning fordelt på 8 -10 boller er jo i utgangspunktet kjempelite :) minus det gjæren spiser opp, så vil jeg tro det er tilnærmet null :D
Tror nok ikke du vil få like vellykket resultat uten sukker til gjæren dessverre :)

Agavesirup har desidert lavest glykemisk indeks av de to alternativene på 30, mot honning på 76 (vanlig sukker 100). Så dersom du bekymrer deg for sukkeret er kanskje agave det beste :)
Honning er derimot litt enklere å få tak i :D

Hehe

Jeg er ikke bekymret for sukkeret for min del - jeg er mer nysgjerrig om det virkelig er nødvendig. ;) I brødbakst bruker man jo sjelden sukker - og der det er i bruk er det iallfall ikke nødvendig... men selvfølgelig har vanlig mel stivelse og ikke fiber. Så det kommer i stor grad an på gjærens evne til å benytte fiber som drivstoff om man kan bake disse bollene helt uten sukker.

Og... er det ikke nødvendig - og bollene blir like gode, vel - så har man lært noe. Men det blir ikke meg på en stund ennå. Er rett og slett ikke i bakehumør. :)

Når det gjelder agavesirup og glykemisk indeks så er det et vepsebol av meninger som jeg ikke har tenkt å begi meg inn i.

Mat for sjelen 08-02-13 11:58

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1425695)
Hehe

Jeg er ikke bekymret for sukkeret for min del - jeg er mer nysgjerrig om det virkelig er nødvendig. ;) I brødbakst bruker man jo sjelden sukker - og der det er i bruk er det iallfall ikke nødvendig... men selvfølgelig har vanlig mel stivelse og ikke fiber. Så det kommer i stor grad an på gjærens evne til å benytte fiber som drivstoff om man kan bake disse bollene helt uten sukker.

Og... er det ikke nødvendig - og bollene blir like gode, vel - så har man lært noe. Men det blir ikke meg på en stund ennå. Er rett og slett ikke i bakehumør. :)

Når det gjelder agavesirup og glykemisk indeks så er det et vepsebol av meninger som jeg ikke har tenkt å begi meg inn i.

Hm... ja, du har et poeng...:D Kokosmelet er ganske søtt i seg selv, men er litt usikker på om det er "riktige" karbohydrater for gjæren...:confused: Trodde gjæren måtte ha sukker i ren glukoseform... Kanskje noen kloke hoder har svar :confused:
Og, jeg må bare få presisere at agavesirup er jeg slett ingen ekspert på :D Har bare lest meg til det jeg vet på ulike nettsteder, så for all del - vepsebol vil jeg ikke inn i :D

isolde 08-02-13 22:05

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1425695)
Hehe

Jeg er ikke bekymret for sukkeret for min del - jeg er mer nysgjerrig om det virkelig er nødvendig. ;) I brødbakst bruker man jo sjelden sukker - og der det er i bruk er det iallfall ikke nødvendig... men selvfølgelig har vanlig mel stivelse og ikke fiber. Så det kommer i stor grad an på gjærens evne til å benytte fiber som drivstoff om man kan bake disse bollene helt uten sukker.

Og... er det ikke nødvendig - og bollene blir like gode, vel - så har man lært noe. Men det blir ikke meg på en stund ennå. Er rett og slett ikke i bakehumør. :)

Når det gjelder agavesirup og glykemisk indeks så er det et vepsebol av meninger som jeg ikke har tenkt å begi meg inn i.

I vanlig bolledeig er det hvetemel eller annet glutenmel. Gjæren må ha sukker eller gluten for å heves

smgj 09-02-13 00:07

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller...(bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av isolde (Innlegg 1425787)
I vanlig bolledeig er det hvetemel eller annet glutenmel. Gjæren må ha sukker eller gluten for å heves

¨
Her ble det begrepsforvirring for meg...

Hva mener du med "sukker" i denne forbindelse? Sukker som i hvitt stoff fra pose, eller som i karbohydrater? Eller noe annet?

Sånn som jeg har forstått det:
Gluten = bindevevet i deigen, ikke i så stor grad(?) maten for gjærcellene.
Fiber = karbohydrater bundet sammen i nettstruktur.
Stivelse = karbohydrater bundet sammen i kjeder.

Er det stivelse i en deig trengs ikke sukker fordi gjæret kan bryte ned stivelsen til enklere karbohydrater og dermed danne grunnlag for gjæringen. (Som i brødbakst hvor man ikke tilsetter sukker for gjæringen... Eller det faktum at man kan gjære ris eller poteter.)

Jeg vet ikke om gjær i samme grad kan bryte opp forbindelsene i fiber til enkle karbohydrater ... Det var det jeg lurte på. Og i forhold til dette skjønner jeg ikke helt svaret ditt.

Momse 09-02-13 11:25

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller (bilder)
 
Jeg har nettopp prøvd disse bollene, men byttet sesam med mandelmel da jeg ikke hadde sesam. Absolutt en god erstatning for hveteboller, så disse blir mine fastelavensboller i morgen :)

Takk for oppskrift :heia:

kamp 09-02-13 12:36

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller (bilder)
 
Har du prøvd med kun kokosmel?

Storemy 10-02-13 14:44

Sv: Lavkarbo fastelavensboller (bilder)
 
Hei! Oppskriften er prøvd, og bollene ble kjempegode! Saftige og luftige. Jeg syntes deigen var litt lite søt etter min smak, så jeg hadde oppi 2 ss sukrinmelis, noen dråper stevia og vaniljeessens ekstra. Gjæren blir som et krydder, og "gjør" bollesmaken. Holdt meg i skinnet til de var blitt lunkne, og spiste to stykker med smør og rørte bringebær. Oh lykke, har ikke spist BOLLER på årevis! Tenker det blir en bolle til, med krem og rørte bringebær (og *jordbærmelis*..)

Mat for sjelen 10-02-13 15:29

Sv: Lavkarbo fastelavensboller (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Storemy (Innlegg 1426005)
Hei! Oppskriften er prøvd, og bollene ble kjempegode! Saftige og luftige. Jeg syntes deigen var litt lite søt etter min smak, så jeg hadde oppi 2 ss sukrinmelis, noen dråper stevia og vaniljeessens ekstra. Gjæren blir som et krydder, og "gjør" bollesmaken. Holdt meg i skinnet til de var blitt lunkne, og spiste to stykker med smør og rørte bringebær. Oh lykke, har ikke spist BOLLER på årevis! Tenker det blir en bolle til, med krem og rørte bringebær (og *jordbærmelis*..)

Så bra at de smakte :D

Mat for sjelen 10-02-13 15:31

Sv: Lavkarbo Fastelavensboller (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Momse (Innlegg 1425837)
Jeg har nettopp prøvd disse bollene, men byttet sesam med mandelmel da jeg ikke hadde sesam. Absolutt en god erstatning for hveteboller, så disse blir mine fastelavensboller i morgen :)

Takk for oppskrift :heia:

Bare koselig :) Hyggelig at de falt i smak!!

rut311 10-02-13 16:37

Sv: Lavkarbo fastelavensboller (bilder)
 
Den gjæren... Skal den ikke heve sånn som vanlig bakst?

Bik 14-02-13 08:59

Sv: Lavkarbo fastelavensboller (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1426038)
Den gjæren... Skal den ikke heve sånn som vanlig bakst?

Lurte også på det....men vil tro at bollene må etterlever før de puttes i ovnen?

Bik 14-02-13 10:34

Sv: Lavkarbo fastelavensboller (bilder)
 
1 Vedlegg
Nå har jeg bakt disse. Utrolig gode :)
Lagde halvparten som skoleboller, og de ble sykt gode :)

Jeg hadde i ei ss splenda i tillegg til det som står i oppskrifta.
Tror jeg vil bytte halvparten av kokosmelet med mandelmel om det skal være vanlige boller. Men til skoleboller gjør ikke kokossmaken noe :)

Jeg etterhevet de ikke, bare rett i ovnen ;)

Til skoleboller/solboller:
Lagde ei grop i hver bolle og hadde i vaniljekrem laget av en pose eldorado vaniljesaus. Den kokte jeg opp med en pk fløte i stedet for melk. Avkjølte litt og hadde på ei ts på hver bolle.
Da de var avkjølt hadde jeg på bitte litt melisglasur av sukrinmelis, og hadde på kokosmasse.


Resten av vaniljefyllet blandet jeg med pisket krem, og fikk en god vaniljekrem som var super med bringebær, som en dessert eller til kaffen :)

Mat for sjelen 15-02-13 19:46

Sv: Lavkarbo fastelavensboller (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bik (Innlegg 1426742)
Lurte også på det....men vil tro at bollene må etterlever før de puttes i ovnen?

Beklager utrolig treigt svar :( Ser at du fant ut at heving ikke er nødvendig nei :)
Så bra at bollene ble vellykket!!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no