Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kosttilskudd (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Kontraindikasjoner (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56728)

Photobscura 30-05-16 09:28

Kontraindikasjoner
 
Jeg synes det kan være vanskelig i vite hvilke tilskudd og medisiner som ikke bør taes sammen med hverandre, og kunne trengt noen innspill.
Jeg tar daglig:
- Glucophag 3 x 500 mg
- Zomac 2 x 40 og Santac 2 x 300 mg
- Nifirex 2 x 100 mg (skal taes de neste ti ukene på grunn av lave jernverdier)
- Vitamin C 200 mg (tar sammen med Nifirex for å bedre opptaket)

I tillegg tar jeg:
- Vitamin D3 5000 IU ca annenhver dag nå i sommerhalvåret (har noe som virker som kronisk lave D-vitaminlagre, og tar enda mer på vinteren)
- Magnesium 500 mg ved behov (kanskje to, tre ganger i uka, før leggetid stort sett)
- Jod-tilskudd, i form av Lugols oppløsning (fire dråper i vann, en til to ganger i uka, grunnet struma, og lavt jod-nivå som ikke holder seg oppe av seg selv)

Det eneste jeg vet for sikkert er at jeg skal unngå å ta jerntilskuddet samtidig som reflux-medisinen min, ellers er jeg like vis på om noe av det andre kan påvirke hverandre.

smgj 30-05-16 10:04

Sv: Kontraindikasjoner
 
Medisininteraksjoner/kontradiksjoner kjenner jeg ikke - de bør du sjekke med legen.
Verdt å huske at jern kan binde en del stoffer, så sånn for sikkerhets skyld hadde jeg holdt dem noen timer unna medikament av føre var. Men jeg kjenenr kun til stoffskiftemedisin som et konkret eksempel.

Mineraler kan det som en tommelregel være greit å forsøke å holde fra hverandre.

Dersom du ikke er av de som blir ekstra våken av d3-tilskuddet kan du godt ta det sammen med magnesium.

Photobscura 30-05-16 14:23

Sv: Kontraindikasjoner
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1524576)
Medisininteraksjoner/kontradiksjoner kjenner jeg ikke - de bør du sjekke med legen.
Verdt å huske at jern kan binde en del stoffer, så sånn for sikkerhets skyld hadde jeg holdt dem noen timer unna medikament av føre var. Men jeg kjenenr kun til stoffskiftemedisin som et konkret eksempel.

Mineraler kan det som en tommelregel være greit å forsøke å holde fra hverandre.

Dersom du ikke er av de som blir ekstra våken av d3-tilskuddet kan du godt ta det sammen med magnesium.

Ok, takk. :) Glucophagen jeg jo ta sammen med måltider (diabetesmedisin). Refluxmedisin (zomac og santac) fungerer best når tar dem jeg med en gang jeg står opp, og litt etter siste måltid. Jeg har også fått vite at jeg ikke bør ta jern rett før eller etter kaffedrikking, så da tar jeg det sent på formiddagen og på kvelden, ettersom jeg drikker kaffe på morran og etter middag. Er litt av et puslespill. :p Jeg blir ikke våken av D3 direkte, det vil si at de holder meg jevnt i bedre form (ift. immunforsvar, nedstemthet etc), så det å være på D3 er egentlig en opprettholdelse av en slags normalsituasjon. Det som blir en utfordring blir da å holde magnesium og jod og jern fra hverandre. :rolleyes:

smgj 31-05-16 15:25

Sv: Kontraindikasjoner
 
Ah.. jeg mente at det er en del som blir sånn "lysvåkne" etter å ha tatt d-vitamin, så da passer det bedre å ta tilskuddet om morgenen i stedet for på ettermiddag/kveld. :D

alaska 05-06-16 22:29

Sv: Kontraindikasjoner
 
Mulig du kan finne noen svar på denne siden? http://www.acu-cell.com/acn.html

Photobscura 06-06-16 06:27

Sv: Kontraindikasjoner
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av alaska (Innlegg 1524767)
Mulig du kan finne noen svar på denne siden? http://www.acu-cell.com/acn.html

Takk! Skal sjekke ut. :)

Cyan 01-07-16 09:45

Sv: Kontraindikasjoner
 
Har du funnet ut noe mer om kontrsindikasjoner, Photo? Jeg tar jo både somac, metformin og d-vit akkurat som deg. Skal ta duroferon for jernmangel de neste 2-3 månedene, og var og kjøpte i går, men har så jævlig brainfog for tiden at jeg bare falt ut når hun apotekeren gikk gjennom hvordan jeg skulle ta det, så fikk bar med meg "Ikke ta det med melk blsblablablabla" :p Så ser jeg jo nå at jeg kanskje burde kjøpe noe c-vitiner og ta sammen med tilskuddet.

Lemen 01-07-16 10:31

Sv: Kontraindikasjoner
 
Jeg har lastet ned Felleskatalogen sin app på mobilen min, der kan man skrive inn de legemidler man bruker, for å få opp interaksjoner på de ulike medikamentene. Et annet alternativ er å bruke www.interaksjoner.no for å sjekke om medisinene man bruker har interaksjoner.

Photobscura 01-07-16 18:56

Sv: Kontraindikasjoner
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1525344)
Har du funnet ut noe mer om kontrsindikasjoner, Photo? Jeg tar jo både somac, metformin og d-vit akkurat som deg. Skal ta duroferon for jernmangel de neste 2-3 månedene, og var og kjøpte i går, men har så jævlig brainfog for tiden at jeg bare falt ut når hun apotekeren gikk gjennom hvordan jeg skulle ta det, så fikk bar med meg "Ikke ta det med melk blsblablablabla" :p Så ser jeg jo nå at jeg kanskje burde kjøpe noe c-vitiner og ta sammen med tilskuddet.

Nei, beklager. Jeg vet bare at man ikke bør ta det sammen med magnesium, eller andre mineraltilskudd, mener jeg også det var.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no