Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31208)

MiniMe74 15-02-10 14:41

Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Etter fire uker føler jeg meg fortsatt ganske ny i "lavkarbo-gamet", men har nå endelig skjønt at jeg bør få i meg mer fett enn jeg gjør nå.
Frem til nå har de største fettkildene mine vært via meieriprodukter, men jeg har skjønt via forumet at det kanskje ikke er det beste fettkildene?

Spiser også endel bacon, men er det noen som kan gi meg noen flere tips på hvilke produkter dere spiser for å få i dere nok fett?

Setter kjempe stor pris på svar! :)

Charlott 15-02-10 14:44

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Cocosa er genialt! Laks, ørret, makrell, ribbe, flesk, skinkestek, entrecote, nakkekotelett og myyyyyyye smør feks?

Muff-muff 15-02-10 14:47

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MiniMe74 (Innlegg 832389)
Etter fire uker føler jeg meg fortsatt ganske ny i "lavkarbo-gamet", men har nå endelig skjønt at jeg bør få i meg mer fett enn jeg gjør nå.
Frem til nå har de største fettkildene mine vært via meieriprodukter, men jeg har skjønt via forumet at det kanskje ikke er det beste fettkildene?

Spiser også endel bacon, men er det noen som kan gi meg noen flere tips på hvilke produkter dere spiser for å få i dere nok fett?

Setter kjempe stor pris på svar! :)

Kjøtt med synlig fett (svinekoteletter), fet fisk (røkt eller stekt laks for eksempel), kjøttdeig (den billigste du finner er som oftest den feteste), olje over grønnsaker/salater. Godt med smør der du kan. Et av de beste tipsene jeg fikk var å lage eggerøre med masse smør (25 gram eller så). Jeg merker ikke smøret og holder meg mett leeeenge :)

StegforSteg 15-02-10 14:56

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Hei

Ser du får gode tips over her :) Jeg vil bare advare deg jeg. Om kroppen din ikke er vant til så mye fett - bør en gradvis tilvenning påregnes. Hvis ikke kan du bli veldig kvalm og uvel *erfart*

MiniMe74 15-02-10 14:58

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Takk for tips!:)
Hvordan bruker dere Cocosa? Har prøvd den i kaffen, men synes ikke det var spesielt godt, men jeg får kanskje "give it a second go" :).

Er det noen som har opplevd at fisk smaker mer markant fisk etter at dere begynte på ketolyse eller lavkarbo?:confused: Sliter nemlig med at fisk rett og slett ikke er fristende etter at jeg kom i ketolyse. Er det bare innbilling eller blir smaksløkene forandret????

solamito 15-02-10 15:18

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Jeg har opplevd at fisk ikke smaker så godt lenger.
Og på lørdag synes jeg ikke engang at det var godt med rødvin!!! Det er jo utrolig rart, fordi jeg bestandig har hatt lyst på det...
Det skjer vel noe med kroppen, og da gjør det seg kanskje sånne rare utslag.
Ellers går vektnedgangen veldig rolig her - under 2 kg på 5 uker, men ting tar vel tid når man ikke har så mye og bare skal gå ned 5 kilo.:rolleyes:

Charlott 15-02-10 15:21

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Har du den grønne Cocosa`n? Den med kokossmak?
Jeg synes den er helt nyyydelig i kaffen sammen med ørlite kanel og en dæsj fløte, har du forsøkt den varianten? Hender også jeg bare spiser en skje med ren cocosa om fettinntaket har vært litt lavt en dag og jeg er "fysen" ;)

nellie 15-02-10 16:49

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MiniMe74 (Innlegg 832399)

Er det noen som har opplevd at fisk smaker mer markant fisk etter at dere begynte på ketolyse eller lavkarbo?:confused: Sliter nemlig med at fisk rett og slett ikke er fristende etter at jeg kom i ketolyse. Er det bare innbilling eller blir smaksløkene forandret????


Det har jeg også opplevd.. Synes laks smaker tran på høyt nivå.
Trist.. det er jo så gooodt.

Smaksløkene forandrer seg ganske mye etterhvert:) På godt og vondt.

Geomac 15-02-10 23:18

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Avocado er kjempegodt i salat eller som guacemole eller spist rett fra skallet! noen Rimi butilker seger avocado i kilosnett med 8-10 stk for ca. 40kr, mye billigere en store avocado i enkelt eller dobbeltpakning. Spiser 1-2 pr dag + olje på salaten, masse smør og litt cocosa eller fløte i kaffen.

MiniMe74 17-02-10 16:36

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Ja, avocado er jo bare super godt! Spiser endel avocado med med rekesalat laget med litt majo, rømme, purre og masse krydder. Får skikkelig "flash-back" til den gode gamle 80-talls foretten :)

Imse 17-02-10 16:42

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Smør, cocosa, kokosmelk, rømme og fløte( rømme og fløte i mindre grad). Mesteparten av fettet kommer fra smør og cocosa.

trillian78 17-02-10 17:36

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Majones :D

Det finnes knapt en ting man ikke kan ha majones på.

Selv om kjøpemajonesen kanskje ikke er laget av de sunneste oljene. Går jo an å lage majonesen selv da.

Tribal 17-02-10 19:57

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Kjøpte en hel ribbe etter jul å skjærte opp i grillskiver..jett om det ble masse.Å jeg går alltid ned når eg har spist dette,å kan nå spise med svoren og alt fettet på :) Å så godt når det er sprøstekt svor.. :)

Carisma 17-02-10 20:05

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trillian78 (Innlegg 833660)
Majones :D

Det finnes knapt en ting man ikke kan ha majones på.

Og så digg å slippe å ha det på maten i smug, og gjemme det under pålegget! :D

kiwo 17-02-10 20:10

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
dumt spørsmål, men hva er cocosa?

Rin 17-02-10 20:17

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Jeg synes ikke det er problematisk å spise nok fett når jeg kan pøse på med ost og rømme og fløte, men når jeg prøver å kutte meieriprodukter periodevis blir det litt vanskeligere - mye majones, bearnaise og cocosa-tekopper, da. :cool:

MiniMe74 17-02-10 20:39

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Jeg synes også at det ble veldig mye vanskeligere å få i meg nok fett når jeg kutter ned på meieriproduktene.

Er det noen som bruker cocosa i noe annet enn i te eller kaffe med hell?

Matglad 18-02-10 13:57

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kiwo (Innlegg 833729)
dumt spørsmål, men hva er cocosa?

Ikke dumt spørsmål hvis du ikke har vært borti det før. Cocosa er kokosfett man får kjøpt på glass. Finnes i to varianter, en med kokossmak og en uten smak som er bergnet på steking. Fås blant annet på helsekost.

Sjekk flg link:
http://www.mamut.net/soma1/subdet6.htm

GKS 22-02-10 21:25

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Jeg synes det er kjempegodt å blande cocosa i salat. Men er lurt å blande i like før man spiser og ikke setter det i kjøleskapet, for da stivner den og da blir salaten ikke spesiellt godt...

Imse 22-02-10 21:42

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av GKS (Innlegg 836442)
Jeg synes det er kjempegodt å blande cocosa i salat. Men er lurt å blande i like før man spiser og ikke setter det i kjøleskapet, for da stivner den og da blir salaten ikke spesiellt godt...

Jeg vet vi har det kjølig på kjøkkenet, men cocsa er vel fast form om man har den over salaten? MIn er så hard at jeg skraper hardt med skje for å karre ut litt... Kunne ikke tenke meg å ha de klumpene på salaten altså..

Modezty 23-02-10 13:19

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Cocosa blir flytende ved 24 grader, så da er det nok for kjølig på kjøkkenet.

Jeg bruker cocosa i smoothies - men det er mest til ungene nå. Må finne en *god* lavkarbo smoothie til meg selv..

Seba-stina 23-02-10 13:57

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Jeg får nok veldig mye fett fra meieriprodukter som ost. Men jeg spiser også en del avocado, og det er jo så godt! Sammen med skinke eller spekemat, sammen med egg... i salat... Jeg som ikke likte avocado før kan spise en halv avocado som et eget måltid ;)

StegforSteg 23-02-10 14:13

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Kommer egentlig på at jeg ikke har smakt avakado jeg....bortsett fra som guakamole.... kanskje jeg skal prøve det :)

rhb 23-02-10 16:31

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Jeg bruker mye kaldpresset olivenolje og rapsolje i maten. For meg er det bedre enn alt melkefettet.
Lag majones av olivenolje, ha i en "dæsj" med rømme, litt chili og litt hvitløk. det blir sundt og godt ;)
Ikke orker jeg å tygge i flesk må bare skjære det bort.:o

Veggpryd 23-02-10 16:55

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?
 
Jeg bruker mye meierismør og fett fra kjøtt f.eks. ribbe og nakkekoteletter. Bruker alltid alt av stekefett til saus, eller bare heller over maten. Ellers går det en del rømme og fete oster. Cocosa-konfekt en gang i blant. Fløte i kaffen MÅ jeg ha - har blitt helt avhengig. :o

Rød fisk (laks og ørret) klarer jeg ikke lenger. Det vokser i munnen. Men saltvannsfisk i en god tomat/fløtesaus med ost over er en slager her i huset. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no