Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Riktige grønnsaker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47280)

Suann 26-08-11 11:31

Riktige grønnsaker
 
Finnes det en tråd med oversikt over riktige grønnsaker/de som egner seg best på lavkarbodiett?
Eller en tråd som viser hvilke grønnsaker som er best mht næring og slikt?
har spist safe: broccoli, agurk, issalat og blomkål men begynner nå å bli litt lei av bare de.

Jabba 26-08-11 11:35

Sv: Riktige grønnsaker
 
Vet ikke om det finnes en tråd - men vi kan kanskje supplere lista di i tråden her:
Paprika, minimais, squash, sellerirot (ypperlig grønnsak!!!), spinat, aubergine, knutekål, avocado, rosenkål og jordskokk er de jeg kommer på i farta....

Nerthus 26-08-11 11:44

Sv: Riktige grønnsaker
 
Grønnsaker som vokser over jorda! Supplerer med sopp og asparges som er mine favoritter :)
Litt løk kan du også ha i maten din. Hvitløk er perfekt, man bruker så små mengder at kh-innhold ikke egentlig er noe tema. Hva med chili? Og krydderurter som feks basilikum og persille, gressløk?

arnakristin 26-08-11 15:25

Sv: Riktige grønnsaker
 
Den generelle regelen er det som vokser over jorda minus mais pluss løk.
Her finner du forumets store grønnsakstråd: Grønnsaksretter og –tilbehør til middag

Suann 26-08-11 15:29

Sv: Riktige grønnsaker
 
Tusen hjertelig alle sammen :)

Yrla 26-08-11 22:15

Sv: Riktige grønnsaker
 
En veiledende grense er på max 5 g karbo pr 100 gram. De grønnsaker som er på den og i underkant av den kan man spise. Noen inneholder mer, som hvitløk, løk og urter, men om man bare tar noen få gram kan man holde totalen nede likevel. Jeg spiser litt rå gulrot selv om det er fy fy, men kun 50 g tilsvarer karbo-innholdet i en kjempetomat. Så om du blir klar over hva de forskjellige inneholder kan du mikse og matche innenfor et ideelt totaltall.Og for ikke å ødelegge for noen; gulrot bør spises rå med tanke på blodsukkerstigningsforskjellen på rå og kokt.

Hamster59 27-08-11 11:24

Sv: Riktige grønnsaker
 
Om man spiser gulrot, er det lurt å innta fett sammen med det, pga fettløselige vitaminer som gulrota inneholder (husker ikke hvilke).

Tula 27-08-11 11:38

Sv: Riktige grønnsaker
 
Reddiker! Kun 2,5g pr 100g i de. =)

Anbefales ovnsbakt med smør og litt purre.
Nydelig til både kjøtt og fisk.

smgj 27-08-11 12:21

Sv: Riktige grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hamster59 (Innlegg 1193313)
Om man spiser gulrot, er det lurt å innta fett sammen med det, pga fettløselige vitaminer som gulrota inneholder (husker ikke hvilke).

A-vitamin *rekker ivrig opp hånden og hopper på stolen* :D

sjuggerpløm 27-08-11 12:36

Sv: Riktige grønnsaker
 
Alt som vokser over jorda ja. Jeg elsker woket kinakål, med godt smør, bittelitt finhakket løk, og blomkålbuketter. Ha på det krydderet du liker. Jeg er veldig glad i peppermix, og drukner stort sett maten min i det. :nam:

Bestemamma 27-08-11 16:06

Sv: Riktige grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hamster59 (Innlegg 1193313)
Om man spiser gulrot, er det lurt å innta fett sammen med det, pga fettløselige vitaminer som gulrota inneholder (husker ikke hvilke).

Gulrot dyppet i rømme...nammmmm:D

Hamster59 27-08-11 19:05

Sv: Riktige grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1193342)
A-vitamin *rekker ivrig opp hånden og hopper på stolen* :D

Takker og bukker (og neier)! :)

Marina 28-08-11 12:42

Sv: Riktige grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1192518)
Vet ikke om det finnes en tråd - men vi kan kanskje supplere lista di i tråden her:
Paprika, minimais, squash, sellerirot (ypperlig grønnsak!!!), spinat, aubergine, knutekål, avocado, rosenkål og jordskokk er de jeg kommer på i farta....

Sellerirot er kjempegodt! :D Prøvd det for første gang på fredag, og følte meg nesten snytt for at jeg ikke har prøvd det før! Men så lurer jeg på: kan man spise sellerirot delv om den vokser under bakken? Ser at noen bruker det mye, mens andre ikke spiser noen rotgrønnsaker..

Noenkiloformye 28-08-11 13:32

Sv: Riktige grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MieMari (Innlegg 1193962)
Sellerirot er kjempegodt! :D Prøvd det for første gang på fredag, og følte meg nesten snytt for at jeg ikke har prøvd det før! Men så lurer jeg på: kan man spise sellerirot delv om den vokser under bakken? Ser at noen bruker det mye, mens andre ikke spiser noen rotgrønnsaker..

Sellerirot er unntaket fra "kun grønnsaker som vokser over jorden" :)

Marina 28-08-11 23:36

Sv: Riktige grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye (Innlegg 1193998)
Sellerirot er unntaket fra "kun grønnsaker som vokser over jorden" :)

Aha! Da forstår jeg litt mer :) Takktakk

Spinnerette 29-08-11 03:02

Sv: Riktige grønnsaker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MieMari (Innlegg 1193962)
Sellerirot er kjempegodt! :D Prøvd det for første gang på fredag, og følte meg nesten snytt for at jeg ikke har prøvd det før!

Jeg og! Oppdaget den for bare et par uker siden, og er helfrelst! :D

Catticatti 02-09-11 08:46

Sv: Riktige grønnsaker
 
Grønn asparges! Pleier å lage forskjellige kryddersmør som jeg har i kjøleskapet, klart til bruk. Nykokt grønn asparges og rosenkål med kryddersmør som smelter utover....nam!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no