Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Proteinpulver - inneholder det noe snusk?? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6067)

Chumpsy 04-08-05 16:09

Proteinpulver - inneholder det noe snusk??
 
har hørt at det inneholder aspartam?

kan dette være hemmendes for slankinga??

Chumpsy 04-08-05 16:25

kan det være derfor jeg ikke har gått ned i vekt... ??:mad:

har tatt det en del de siste ukene....

skulle tro det var bra da?

Summer 04-08-05 16:28

Det ser du jo bakpå pakningen.
Dersom det er rent proteinpulver, så ksla det jo ikke inneholde noe annet enn proteiner,- men dersom du har med smak, så er det fare for at der er endel aspartam i det ja...

Sjekk på innholdsfortegnelsen du1 :

Gamla 04-08-05 16:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy
har hørt at det inneholder aspartam?

kan dette være hemmendes for slankinga??

Aspartam er et helt helt ok søtningsstoff mens du går på ketolysekuren, men hva annet inneholder pulveret? :confused: Hvis det ikke står noe på pakningen, ville jeg ikke ha brukt det i det hele tatt!:rolleyes: Husk også at ketolysekuren er basert på mat!:)

Kristian 04-08-05 16:31

Jo de pleier ofte å inneholde aspartam, du får lese på innholdsfortegnelse:detektiv: og skulle det være noe du ikke forstår :confused: så ta det med hit, for her er det sikkert noen som kan fortelle hva det betyr.:)

Chumpsy 04-08-05 16:36

inneholder aroma, apartam, rødbetepulver.

pr 100 gram:

protein: 85 gram

karbs: 1 gram

fett: 1.5 gram

Summer 04-08-05 16:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av komkari
Aspartam er et helt helt ok søtningsstoff mens du går på ketolysekuren,

Ketolysekuren er en lavkarbo filosofi den også, og selv om forfatteren av den boken sier det er ok, så kan det jo likevel hende at vedkommende ikke har godt av aspartam.
Det stoffet er omstridt, og en får vel bare prøve seg frem og se hva som passer for en og ikke stole blindt på hva som står i en bok. Gjerne surfe litt rundt og se hva annet som er skrevet om stoffet. :)

Kristian 04-08-05 16:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy
inneholder aroma, apartam, rødbetepulver.

pr 100 gram:

protein: 85 gram

karbs: 1 gram

fett: 1.5 gram

Bortsett fra aspartamen er dette ett særdeles bra pulver med bare 1% karbohydrater.:)

Chumpsy 04-08-05 16:56

var veldig overrasket over det lave karbs innholdet...

hede 04-08-05 16:58

nettopp vært en diskusjon om proteinpulver og aspartam på ett treningsforum

proteinpulver og kunstig søtningsstoff

du får proteinpulver usøtet, dette kan være et alternativ dersom du finner ut at vektnedgang skyldes aspartam.

hede

Nille 04-08-05 17:20

Jeg kjenner vanvittig mange som ikke går ned i vekt når de spiser ting tilsatt kunstig søtstoff. SPESIELT Aspartame !

På de fleste lavkarbo forum i utlandet advares det mot stoffet nettopp på grunn av at det er en "partystopper" for så mange.

Men mitt råd er at du tester det ut. Prøv en periode uten. 2-3 uker. Så begynner tilfører du det igjen. Tar du av uten og ikke med, - da er jo svaret gitt ! Det er veldig individuelt hva kroppene våre reagerer på :)

Gamla 04-08-05 17:23

At det har vært mye uenighet og diskusjon om aspartam , er jeg jo kjendt med. Likevel har jeg valgt å bruke det, men selvsagt i begrensede mengder. Hvis noen har problemer i forhold til aspartam må de selvsagt redusere eller holde seg unna det!
En annen ting, som jeg har nevnt tidligere, er at ketolysekuren er basert på mat og ikke på pulver! Kjøtt, fisk og egg inneholder mer enn nok proteiner til kuren!
Synes denne artikkelen var verd å lese;


Aspartam
Stoff: aspartam (E951).


Aspartam fremstilles syntetisk av to naturlige forekommende aminosyrer, asparginsyre og fenylalanin. Aspartam søter cirka 200 ganger mer enn sukker og gir derfor i praksis ikke energi ved bruk. Stoffet brytes ned ved oppvarming og kan ikke brukes til mat som skal bakes, kokes eller på annen måte utsettes for høye temperaturer.

Aspartam har flere ganger vært i søkelyset som mistenkt for en rekke uheldige effekter i mennesker. Flere undersøkelser som konkluderer med dette er blitt publisert, men disse har blitt avvist av myndighetenes eksperter da de ikke har vært tilstrekkelig seriøse.

Det ble gjort en hovedfagsoppgave i Norge i 2001 som ga mye medieoppmerksomhet siden den konkluderte med at aspartam kunne skade hjernen og burde forbys etter "føre var prinsippet". Statens næringsmiddeltilsyn sendte denne oppgaven til vurdering hos våre nasjonale eksperter da det er ønskelig å ta alle nye opplysninger om stoffer som brukes i mat alvorlig. Resultatene fra rapporten ble ikke fulgt opp ut over dette, da ekspertene konkluderte med at hovedkonklusjonen i oppgaven var basert på ufullstendige nye data på cellekulturer og til dels misforstått gjennomgang av tidligere litteratur. Våre nasjonale eksperter kunne derfor ikke finne grunnlag for konklusjonen i oppgaven og fant ikke behov for å revurdere bruken av aspartam.

En nordisk prosjektgruppe har nylig gjennomgått tilgjengelige publiserte artikler om aspartam og har konkludert med at aspartam er blitt nøye vurdert og dokumentert i studier som er vurdert av EUs vitenskapelige komité for næringsmidler og Verdens helseorganisasjons ekspertkomité for tilsetningsstoffer og kontaminanter

http://snt.mattilsynet.no/nytt/tema/tilsetningsstoffer/helsefare.html

Chumpsy 04-08-05 17:56

da har jeg kanskje gått på en skikkelig smell da.... f...

skal droppe den med det samme... noen som vet hvor man får tak i protein uten tilsetningstoffer. ?????


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no