Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Unngå å bli lurt av søtstoffer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464)

Mr. Muscle 20-08-09 13:08

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues (Innlegg 756993)
Når det gjelder forskning på aspartam, så er det ingen uavhengig forskning som har klart å overbevise meg om at det er ufarlig.

På samme måte er det ingen uavhengig forskning som har klart å overbevise meg om at det er farlig.

Men det er heller ikke poenget mitt. For meg handler det om hvilket stoff som er bra hva vektnedgang angår, aspertam er således bedre enn maltitol og maltodextrin f.eks.

Photobscura 20-08-09 13:12

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle (Innlegg 757128)
Min slanking er ikke politisk motivert, tro det eller ei :)

Min slanking er ikke bare slanking, men i stor del også et slag for helsen min og for de naturlige matvarene, og et mot legemiddelindustrien og sterke kommersielle interesser.
Tro meg, alt er politisk, om enn ikke alltid bevisst ;)

ematia 20-08-09 13:25

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Flott innlegg:)

Furine 20-08-09 14:19

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Kva med tagatose? Nokon som veit?

Mr. Muscle 20-08-09 23:48

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 757145)
Kva med tagatose? Nokon som veit?

Etter hva jeg kan lese meg frem til har tagatose en GI på 3.
Dersom du bruker svært lite tagatose og gjerne ikke går på en "nazi-diett" som meg selv, kan du nok bruke dette :)

Noen treskaller vil gjerne tro jeg er nazist ettersom jeg går på en "nazi-diett", men det er bare et uttrykk for hvor streng dietten min er. Jeg er like imot nazismen som alle andre oppegående mennesker :)
Måtte bare si det for det finnes idioter som skal ta alt bokstavelig :D

Gerd 21-08-09 10:27

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle (Innlegg 757419)
Etter hva jeg kan lese meg frem til har tagatose en GI på 3.
Dersom du bruker svært lite tagatose og gjerne ikke går på en "nazi-diett" som meg selv, kan du nok bruke dette :)

Noen treskaller vil gjerne tro jeg er nazist ettersom jeg går på en "nazi-diett", men det er bare et uttrykk for hvor streng dietten min er. Jeg er like imot nazismen som alle andre oppegående mennesker :)
Måtte bare si det for det finnes idioter som skal ta alt bokstavelig :D

Du bør vel "roe" ordbruken litt, tenker jeg.
Både hvordan du beskriver dietten og folk som kan reagere.


Gerd
Moderator

Photobscura 21-08-09 11:50

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Enig med Gerd, og jeg tror vel uansett ikke at faren for at uttrykket "nazi" i denne sammenhengen vil misforstås er overhengende. Så vidt jeg vet var Hitler veganer. Men det er en litt uheldig prefiks uansett.

Rangelet 03-09-09 17:49

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Legen min på Balderklinikken anbefalte "Krom" tabletter til meg i starten da jeg skulle kutte ut søtstoffer. Krom stabiliserer blodsukkeret, og det funket utmerket for meg iallefall. Det kan jo ha vært placebo effekt, i og med at motivasjonen min var på plass.

Uansett kan det kanskje hjelpe noen i startfasen. Placebo eller ikke, det gav meg en ekstra boost. Mener helsekost butikker selger Krom.

SunnhetMedSirrup 04-09-09 16:23

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 757608)
Enig med Gerd, og jeg tror vel uansett ikke at faren for at uttrykket "nazi" i denne sammenhengen vil misforstås er overhengende. Så vidt jeg vet var Hitler veganer. Men det er en litt uheldig prefiks uansett.

oi :D

Mr. Muscle 05-09-09 13:36

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rangelet (Innlegg 764159)
Legen min på Balderklinikken anbefalte "Krom" tabletter til meg i starten da jeg skulle kutte ut søtstoffer. Krom stabiliserer blodsukkeret, og det funket utmerket for meg iallefall. Det kan jo ha vært placebo effekt, i og med at motivasjonen min var på plass.

Uansett kan det kanskje hjelpe noen i startfasen. Placebo eller ikke, det gav meg en ekstra boost. Mener helsekost butikker selger Krom.

Krom reduserer søtsuget ifølge en rekke kilder

Marihøna123 07-09-09 23:15

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Hei. Jeg er ny og litt forvirra her:confused:

Er det ikke greit å spise sukkerfritt hvis produktet inneholder maltitol eller sorbitol?

Jeg kjøpte meg en sukkerfri sjokolade i dag(inneholdt maltitol), og tenkte at den var grei, siden den omtrent ikke inneholdt noen karber(trakk fra sukkeralkoholene). var den ikke grei allikevel? skal jeg se etter sjokolade som verken inneholder sorbitol eller maltitol?

*addicted to chocolate*:p

Mr. Muscle 08-09-09 00:25

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marihøna123 (Innlegg 766454)
Hei. Jeg er ny og litt forvirra her:confused:

Er det ikke greit å spise sukkerfritt hvis produktet inneholder maltitol eller sorbitol?

Jeg kjøpte meg en sukkerfri sjokolade i dag(inneholdt maltitol), og tenkte at den var grei, siden den omtrent ikke inneholdt noen karber(trakk fra sukkeralkoholene). var den ikke grei allikevel? skal jeg se etter sjokolade som verken inneholder sorbitol eller maltitol?

*addicted to chocolate*:p

Du bør absolutt se etter sjokolade som ikke inneholder maltitol. Dersom du velger å kjøpe en sjokolade søtet med maltitol kan du like godt kjøpe med ekte sukker.
Hvis ikke tannhelsen er det eneste du er bekymret for da? (maltitol er vennligere mot tennene enn sukrose)

stinasol 09-09-09 13:12

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Hmmm,jeg har slanket vekk over 40 kg tidliger ved å bruke lavkarbo,og i det året både spiste og drakk jeg "ting" med søtstoffer...Nå skal det vel ærlig talt bli sagt at jeg mer eller mindre "driter" i om maltitol,sorbitol,aspartam osv "kan" være farlig for ditt og datt...jeg slanker meg og for å gjøre det så trengte jeg å ha noe å kose meg med! det virker nok litt ekstremt for mange at jeg sier det sånn rett ut..men så er jeg også en av disse røøøkerene (og det er også som vi alle vet veldig helse farlig) uansett Jeg tåler og drikke lett brus,tåler og spise maltitol og gå ned raskt i vekt,det er flere som gjør det og noen som stopper opp i vektnedgangen ,men sånt må bare testes ut(om man ønsker det) Det jeg syns er litt merkelig er at maltitol virker klart som det søststoffet man kan bruke og ikke stoppe opp i vektnedgang... :rolleyes:

sunshinegirl 25-09-09 20:00

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
hei hei.
er helt ny på dette og har akkurat startet ketolysekuren. stemmer det at siden det står 0 karbo på tab xtra kan jeg drikke det???
og på bocca 70% kakao står det karbo 30g hvorav sukkerarter er 30g, er det da 0 karbo i den??

arnakristin 25-09-09 20:09

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sunshinegirl (Innlegg 774665)
hei hei.
er helt ny på dette og har akkurat startet ketolysekuren. stemmer det at siden det står 0 karbo på tab xtra kan jeg drikke det???
og på bocca 70% kakao står det karbo 30g hvorav sukkerarter er 30g, er det da 0 karbo i den??

Ja du kan drikke tab xtra, men mange her inne mener man av helsemessige årsaker bør holde seg unna kunstig søtningsmidler. Kunstig søtning kan være med på å hindre vektnedgang og samtidig være med å opprettholde søtsuget.
Når det gjelder sukkerarter så må de regnes med det er kun sukkeralkoholder man kan trekke i fra, så det er nok 30 kh i Bocca 70 %. Mange er av den oppfatningen at det er bedre å ta en liten bit sjokolade med høyt kakao innehold enn sukkerfri sjokolade som inneholder kunstig søtningsmidler. En del får vondt i magen og diaré av for eksempel maltitol.

Margrethe 26-09-09 03:50

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sunshinegirl (Innlegg 774665)
hei hei.
er helt ny på dette og har akkurat startet ketolysekuren. stemmer det at siden det står 0 karbo på tab xtra kan jeg drikke det???
og på bocca 70% kakao står det karbo 30g hvorav sukkerarter er 30g, er det da 0 karbo i den??

Det er 30 karber i bocca dersom det står 30 gram sukkerarter.

85% sjokolade har mindre karber, 100% enda mindre.

SunnhetMedSirrup 26-09-09 09:22

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
http://www.sukkerfritt.com/index.html

maltitol var altså dumt, det da :(


hade sjokolade :(

SunnhetMedSirrup 26-09-09 09:36

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
men nå må blonde meg vite noe :lol:

er de "trygge"(uten tanke på at de er kunstige) søtningstoffene(?): Mannitol,og Erythritol ? :)

jeg TRODDE(????) hvartfal Erythitol(sukrin) er sikkert, det kommer jo fra pærer,meloner og sopp.. :)


men jeg er vist litt blank..?

beths 26-09-09 12:29

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle (Innlegg 757419)
Etter hva jeg kan lese meg frem til har tagatose en GI på 3.
Dersom du bruker svært lite tagatose og gjerne ikke går på en "nazi-diett" som meg selv, kan du nok bruke dette :)

Noen treskaller vil gjerne tro jeg er nazist ettersom jeg går på en "nazi-diett", men det er bare et uttrykk for hvor streng dietten min er. Jeg er like imot nazismen som alle andre oppegående mennesker :)
Måtte bare si det for det finnes idioter som skal ta alt bokstavelig :D

Haha! Jeg kaller også min diett for nazi-diett :D. Det er et uttrykk folkens...loosen up

Rangelet 26-09-09 14:04

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Har kun merket ekstra søtsug ved bruk av kunstig søtning. Ellers så vet jeg at man kan bli litt hyper, tankene kan løpe litt raskt etc

SunnhetMedSirrup 26-09-09 19:14

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rangelet (Innlegg 774911)
Har kun merket ekstra søtsug ved bruk av kunstig søtning. Ellers så vet jeg at man kan bli litt hyper, tankene kan løpe litt raskt etc


veldig stigning i blodsukkertet, altså? hvis jeg ikke tar feil da..

beviser ikke det nesten at enkelte søtning har høy GI? :)

aas85 27-09-09 21:56

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Hei. Er ny på forumet, og liker ikke å måtte spenne ben på en som heter Mr.Muscle.... men må ru så må ru. :p

Styr unna alt som er unaturlig for menneske å putte i munnen, og stol i allefall ikke på at myndighetene forbyr ting som er usunt. Kunne sikkert da ha ramset opp 1000 ting som burde vært fjernet fra butikkhyllene.
Titt på denne feks http://www.youtube.com/watch?v=P-usbGZez40 og
følg linkene derifra vidre hvis du/dere tør. :eek:
Det finnes et bra og sunt alternativ til sukker. Husker desverre ikke navnet nå, men DET har faktisk blitt forbudt å importere.... ? Hvorfor, jo pengene ruler... Skal prøve å finne igjen artikkelen.

Kitt 27-09-09 22:05

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Det kommer jo an på mengdene, da!

Du tenker på Stevia?

aas85 27-09-09 22:44

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Ja Stevia var det. Ser nå at det har blitt lov å selge igjen, eller tar jeg feil. Det er forbudt i USA og EU !!! Blir dere ikke mistenksomme. Ser dere ikke at sukkerindustrien og legemiddelindustrien, de to mektigste pengerullerene, vil forby og motarbeide dette som vil ta fra dem alle pengene. Vi spiser mere å mere sukker og blir fetere og dårligere, vi går å kjøper medisiner, slik at vi kan fortsette å spise sukker... En fantastisk foretnings-ide

Og alt som er kjemisk fremstilt , søtningsmidler altså, er ikke bra å ha i seg, uansett mengde mener jeg. Vi er fortsatt 99,9% genetisk like våre 2 millioner år gamle forfedre.... Vi er det eneste pattedyret som er dumt nok til å spise oss syke, og enda vi ser hva som har skjedd med menneskene de siste 150 årene nekter vi å tro at det har noe med det "nye" kostholdet å gjøre !?! Plante-fett, korn/brød, pasta, ris, magert kjøtt, lettprodukter, og ikke minst sukker Jeg vet det er vanskelig, for det er snart noe dritt i all maten vår, men jeg mener : Kutt ut sukker, spis riktig smør/fett og ta omega3 så begynner ting å løsne helsemessig.

Margrethe 27-09-09 23:22

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aas85 (Innlegg 775440)
Ja Stevia var det. Ser nå at det har blitt lov å selge igjen, eller tar jeg feil. Det er forbudt i USA og EU !!! Blir dere ikke mistenksomme. Ser dere ikke at sukkerindustrien og legemiddelindustrien, de to mektigste pengerullerene, vil forby og motarbeide dette som vil ta fra dem alle pengene. Vi spiser mere å mere sukker og blir fetere og dårligere, vi går å kjøper medisiner, slik at vi kan fortsette å spise sukker... En fantastisk foretnings-ide

Og alt som er kjemisk fremstilt , søtningsmidler altså, er ikke bra å ha i seg, uansett mengde mener jeg. Vi er fortsatt 99,9% genetisk like våre 2 millioner år gamle forfedre.... Vi er det eneste pattedyret som er dumt nok til å spise oss syke, og enda vi ser hva som har skjedd med menneskene de siste 150 årene nekter vi å tro at det har noe med det "nye" kostholdet å gjøre !?! Plante-fett, korn/brød, pasta, ris, magert kjøtt, lettprodukter, og ikke minst sukker Jeg vet det er vanskelig, for det er snart noe dritt i all maten vår, men jeg mener : Kutt ut sukker, spis riktig smør/fett og ta omega3 så begynner ting å løsne helsemessig.

Stevia er slett ikke forbudt i verken EU eller USA - jeg befinner meg i USA nå og her er steviasøtning tilgjengelig på flere av kaffebarene på campus.

Og for å svare på spørsmålet ditt - jeg finnes ikke mistenksom. Sukker smaker jo godt og jeg tror det er hovedgrunnen til at det tilsettes i en haug med produkter der det egentlig ikke trenger være.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no